Cum a reacţionat mediul de afaceri la varianta teoretică de creştere a cotei unice şi reducerea TVA: "Aşa se întâmplă mereu, unde ar fi mirarea? Adoptăm măsuri şi apoi le anunţăm."

Autori: Iulian Anghel , Claudia Medrega , Corina Mirea 24.10.2013

„Aşa se întâmplă mereu, unde ar fi mirarea? Adoptăm măsuri şi apoi le anunţăm. Reducerea TVA ne-ar ajuta pentru că ar impulsiona consumul, însă acest lucru nu trebuie nepărat compensat cu majorarea altor taxe.“

„O creştere a impozitului pe venit ar fi contrară declaraţiilor din ultimii ani privind reducerea fiscalităţii pe forţa de muncă. Dacă urcă impozitul cu 6%, de la 16% la 22%, atunci salariile sigur nu vor mai fi majorate. Şi chiar dacă nu vor fi tăiate salariile, le taie inflaţia, iar veniturile ca putere reală de cumpărare vor scădea şi consumul va fi mai mic. Degeaba va fi redusă TVA, oamenii nu vor consuma mai mult pentru că nu vor avea cu ce.“

„Nu poţi să creşti taxele când economia performează slab. Este absolut clar care e problema. Problema nu este că avem taxele mici şi trebuie majorate. Problema este flagrantă în termeni de colectare. Prioritatea zero este îmbunătăţirea colectării.“

„Înţelegem nevoia de venituri la bugetul de stat, însă credem că în acest moment economia este destul de fragilă, iar o majorare a fiscalităţii ar putea să dăuneze redresării. Autorităţile fiscale ar trebui să se concentreze pe creşterea gradului de colectare a impozitelor şi taxelor şi reforma administraţiei fiscale, care ar trebui să fie priorităţile autorităţilor în anii următori.“

„Nu cred că se pune problema unui câştigător sau nu de pe seama unui posibile creşteri a cotei unice şi respectiv a reducerii TVA, ci mai degrabă se pune problema dacă contextul ales este cel oportun. În contextul în care spunem că în România costul muncii este împovărător şi discutăm de posibilităţi de reducere şi/sau plafonare a contribuţiilor sociale, măsura creşterii cotei unice nu poate fi decât un nonsens.“

„Din punctul nostru de vedere, cel mai important lucru este să se îmbunătăţească mecanismele de colectare a taxelor. În acest fel, eficienţa sistemului fiscal ar creşte şi nu ar mai fi nevoie să se opereze modificări de nivel de taxare. Considerăm că este preferabilă stabilitatea fiscală.“

„Orice creştere de taxe generează nemulţumiri din partea angajatorilor pentru că ei nu văd nici un beneficiu al acestora în salariul brut pe care îl acordă. Atât timp cât un angajator este nevoit ca pentru un salariu de 1.000 de lei oferit «în mână» angajatului să plătească în prezent 1.700 sau 1.800 de lei în fiecare lună şi nu vede nimic schimbat în bine nici la şomaj, nici la educaţie, nici la sănătate, este evident că o nouă majorare nu poate decât să îl descurajeze.“

„Stabilitatea fiscală este una dintre condiţiile esenţiale în luarea deciziilor investiţionale şi a fost întotdeauna cerută de mediul de afaceri.

Marii perdanţi ai creşterii cotei unice vor fi companiile profitabile, cu investiţii semnificative în România. Acest aspect nu trebuie neglijat luând în considerare şi politicile ţărilor din zona: în măsura în care cota unică va creşte, discrepanţa de impozitare dintre România şi Bulgaria (unde cota de impozitare este de 10%) sau alte ţări din Europa Centrală şi de Est va creşte. Astfel România va pierde din competitivitatea de a atrage investitori străini, iar scăderea investiţiilor va avea ca rezultat mai puţine impozite conexe precum TVA, impozite pe salarii etc.“

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.10.2013