Test Auto ZF: Dacia Logan MCV, a doua generaţie a breakului de familie

Autor: Bogdan Alecu 27.10.2013

Logan MCV a fost lansat în 2006 cu foarte mult fast în cadrul Salonului Auto de la Paris. La acea vreme era printre singurele breakuri de pe piaţa european cu şapte locuri „adevărate”. Din acest motiv, până la apariţia lui Sandero în 2008  MCV-ul a fost motorul de creştere al exporturilor uzinei Dacia de la Mioveni.

Din 2006 şi până în prezent gama constructorului autohton s-a schimbat foarte mult – a apărut Lodgy, un monovolum spaţios disponibil cu cinci sau şapte locuri, dar şi Dokker, un model ce poate fi considerat atât unul pentru pasageri, având cinci locuri, cât şi unul utilitar. Din acest motiv, cei de la Dacia/Renault nu au considerat necesar ca şi noul MCV să mai dispună de un interior la fel de spaţios. Şi bine au făcut. Un automobil mai compact, care totodată oferă mult spaţiu la interior este exact ce caută clienţii de breakuri compacte. Faptul că noul model are o înălţime mai mică (1.518 mm vs. 1.674 mm) a dus la o mai bună ţinută de drum, în timp ce maşina rămâne foarte spaţioasă.

Designul noului Logan MCV este unul reuşit, evoluţia faţă de generaţia anterioară fiind una clară. Aşa cum explica şi designerul-şef al Grupului Renault, Laurens van den Acker, acum Dacia a trecut la un design mai „germanic”, iar acest lucru se vede şi pe noul MCV. Trăsături elegante, serioase, exact cum şi-ar dori un client de peste 30 de ani care doreşte un break de familie.

La interior vedem aceleaşi elemente din Logan sedan. Planşa de bord ergonomică, plasticele de o calitate corectă, uşor de întreţinut şi spaţiu. Mult spaţiu. De asemenea, spre deosebire de generaţia anterioară, scaunele şi bancheta oferă mai mult confort, iar tapiţeria de pe acestea este una ridicată, nu „low-cost”.

Ce nu am apreciat la Logan este prezenţa unor mici scăpări în ceea ce priveşte ergonomia. La hayon spre exemplu, închiderea acestuia este ieşită foarte mult în afară, astfel încât o persoană de peste 1,8 metri înălţime se poate lovi dacă nu este atent. Apreciem însă la portbagaj capacitatea de aproape 580 de litri, fiind cel mai mare din segmentul compact. Desigur, nu mai este de 700 de litri cum era la generaţia anterioară, dar tot rămâne foarte mult spaţiu de depozitare.

Spre deosebire de noul Duster unde comenzile pentru geamurile electrice au „migrat” către portiere, la Logan sedan şi MCV acestea au rămas pe consola centrală pentru geamurile din faţă, şi pe consola dintre scaune pentru cele din spate.

Printre cele mai importante atuuri ale noului MCV este sistemul multimedia disponibil opţional, ce include şi sistem de navigaţie. Având în vedere faptul ca breakul este şi o maşină de vacanţă, un sistem de navigaţie bine optimizat este obligatoriu pe o astfel de maşină.

Dintre motorizările disponibile pe Logan break am testat dieselul de 1,5 litri dCi de 90 CP cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Acesta este şi cel mai recomandat, având un cuplu motor de 220 Nm suficient pentru a pune în mişcare maşina chiar încărcată la capacitate maximă fără a fi afectate prea mult performanţele dinamice. Ce am putea critica este cutia de viteze – are treptele lungi, iar zgomotul produs în momentul intrării/ieşirii dintr-o treaptă nu s-a schimbat de la generaţia anterioară, fiind unul nu foarte plăcut.

Consumul este din nou un atu al lui Logan MCV. Dieselul a indicat de-a lungul testului un consum mediu de 5 litri/100 km, iar în modul „Eco” se poate ajunge spre 4,5 litri/100 km. Dacă este adoptat şi un stil de condus economic, atunci se poate atinge şi valori de sub 4 litri/100 km, cu condiţia ca maşina să nu fie foarte încărcată.

Tot spre deosebire de generaţia anterioară noul Logan MCV este mult mai plăcut la condus, având o ţinută de drum superioară. Suspensia a fost întărită uşor şi nu mai are acel comportament de „barcă” pe denivelări. Chiar şi aşa, suspensia a rămas suficient de moale ca aceasta să absoarbă denivelările drumurilor din România.

Preţul modelului automobilului cu dieselul de 1,5 litri şi echipare Laureate este de 12.300 de euro, versiunea fiind şi singura cu aer condiţionat inclus. Preţul modelului testat, care dispune în plus de sistem multimedia, senzori de parcare, volan din piele, tempomat şi geamuri electrice spate urcă spre 13.700 de euro cu TVA inclus. Preţul pare mare la prima vedere, fiind aproape dublu faţă de cel de pornire (7.790 de euro), dar un model de la concurenţă cu o echipare similară ar urca lejer spre 20.000 de euro.