N-o să-ţi vină să crezi ce-ai ratat dacă n-ai băgat bani aici! Romgaz e mic copil. Şeful Facebook şi-a mâncat calculatorul de ciudă

Autor: Andrei Chirileasa 07.11.2013

Că pieţele băltesc de bani ieftini nu mai e o ştire pentru nimeni. La fel cum nu e nicio noutate faptul că investitorii, disperaţi după câştiguri mari şi rapide iau uneori decizii care sfidează logica. Totuşi, listarea Twitter pe bursa americană arată că investitorii au uitat repede şi de bula dotcom din 2000 şi de prăbuşirea burselor din 2008 şi că nu au nicio problemă să-şi arunce banii în pariuri mai riscante decât la ruletă.

Pentru cine nu a aflat încă, Twitter este o reţea socială în care poţi să trimiţi mesaje scurte de maximum 140 caractere, gen "acum duc gunoiul" sau "ce m-am mai râs aseară la film" sau "am mâncat cea mai bună pizza" iar alţi utilizatori, a căror existenţă nu ar avea niciun sens dacă nu ar şti ce faci tu în fiecare minut, îşi sorb fiecare picatura de înţelepciune sau îţi iau cuvântul şi-l propovăduiesc mai departe, ca nişte adevăraţi apostoli (retweet).

E practic un miracol al lumii moderne, la fel ca şi Facebook, fără de care viaţa oricărui hipster ar fi mult mai săracă.

Iar Twitter s-a listat astăzi la bursă, la New York. A fost cea mai aşteptată listare a anului în SUA, chiar dacă la noi s-a vorbit mai puţin despre acest eveniment decât despre listarea Facebook de anul trecut. Iar spre deosebire de Facebook, listarea Twitter chiar a fost un imens succes pentru cei care au cumpărat acţiuni în oferta publică iniţială (IPO) care a precedat listarea.

Twitter a vândut în IPO 70 de milioane de acţiuni (cam 13% din companie) la preţul de 26 de dolari şi a ridicat din piaţă 1,82 de miliarde de dolari. La preţul din IPO, compania a fost evaluată la 14,2 miliarde de dolari, adică de 12,4 ori VENITURILE (Atenţie nu PROFITURILE!!!) ESTIMATE de analişti pentru 2014 de 1,14 miliarde de dolari. Veniturile din ultimul an ale Twitter sunt de 535 de milioane de dolari, iar profitul nu există, compania având pierderi de 143 de milioane de dolari. Deci evaluarea din IPO a fost de 26 de ori peste veniturile companiei din ultimul an.

Cu toate astea, oferta Twitter a fost suprasubscrisă de 30 de ori la preţul maxim! Asta înseamnă că investitorii au adus cam 55 de miliarde de dolari ca să cumpere acţiuni.

Dar nebunia abia acum începe, după listarea la bursă, când acţiunile au sărit cu 80% în prima zi de tranzacţionare, de la 26 de dolari, la 46 de dolari. Pentru cine a reuşit să ia acţiuni în ofertă câştigul e uriaş (ieri le-au luat la 26 de dolari şi azi le vând cu 46 de dolari). Rămâne de văzut cum va fi pentru cei care le cumpărăla preţul acesta. La 46 de dolari, Twitter valorează pe bursă 25 de miliarde de dolari, de 22 de ori veniturile estimate pentru anul viitor şi de 47 de ori veniturile din ultimul an. Chiar dacă s-ar dubla în fiecare an veniturile şi tot ar fi nevoie măcar de 6 ani pentru ca veniturile să ajungă la nivelul capitalizării.

Ca termen de comparaţie, să ne uităm la oferta Romgaz. Statul a vândut 15% din companie pentru 534 de milioane de dolari, iar compania a fost evaluată la 3,56 miliarde de dolari. O companie care a avut anul trecut venituri de 1,12 mld. dolari şi profit de 330 de milioane de dolari şi despre care se ştie sigur că va avea venituri şi profituri în creştere în următorii ani, deoarece statul român este obligat să scumpească gazele.

Romgaz a fost evaluată la de trei ori cifra de afaceri şi la de zece ori profiturile, însă asta după ce bancherii americani de la Goldman Sachs, care au intermediat listarea Romgaz, au încercat să convingă statul că preţul este prea mare şi să-şi vândă acţiunile mai ieftin.

Acelaşi Goldman Sachs care a vândut şi Twitter la de 26 de ori veniturile.

Întrebările care apar firesc în mintea oricui sunt: Cum se explică această diferenţă? De ce Twitter e de 7 ori mai valoroasă decât Romgaz? De ce este evaluată de 15 ori mai bine?

Pe de o parte o companie care face bani dintr-o nevoie inventată, care se bazează pe capriciile unui public ale cărui preferinţe se schimbă de la un an la altul, care azi e hot şi mâine poate să fie învechită (vezi cazul Hi5!). De cealaltă parte o companie cu resurse de gaze certe de 17 miliarde de euro, cu o piaţă de consumatori captivi şi un calendar asumat de stat pentru creşterea preţurilor.

La Twitter, investitorii cumpără vise. Unii au riscat şi au câştigat: au cumpărat în ofertă şi au vândut a doua zi cu profit de 80%. Alţii cumpără şi speră că Twitter va fi noul Facebook sau Google şi va ajunge de la 25 de miliarde de dolari la 100 de miliarde de dolari sau la 300 de miliarde de dolari.

La listarea Facebook (FB), în mai 2012, a fost nebunie. Compania s-a listat la 100 de miliarde de dolari (de 20 de ori veniturile din 2012), dar se pare că piaţa nu era încă pregătită pentru asemenea evaluări, astfel că a scăzut cu 50% înainte ca piaţa să o privească cu mai mult optimism şi să-i dubleze valoarea la peste 100 de miliarde de dolari. În prezent, Facebook este evaluată la 117 miliarde de dolari (la venituri de 5,8 miliarde de dolari în ultimul an), iar multiplul de 20 de ori veniturile este "decent" faţă de Twitter. Cred că astăzi Mark Zuckerberg, fondatorul şi CEO-ul Facebook – cunoscut ca un tip orgolios şi competitiv, moare de ciudă când vede că alţii au reuşit să umfle o gogoaşă mai mare decât a lui.

Nu am fost fan Facebook şi nu sunt nici un fan al Twitter. Nu le înţeleg în totalitate modelul de business, dar bunul simţ îmi spune că evaluările acestor companii sunt nesustenabile. Se pare însă că investitorii de pe Wall Street, care învârt pe degete sute de miliarde de dolari, nu sunt de aceeaşi părere şi se avântă în pariuri tot mai aberante. Ceea ce mă face să cred că nu mai e mult şi se va mai sparge o bulă, cea a reţelelor sociale.

Din păcate, de fiecare dată când la ei se sparge câte un balon de săpun, pe bursa noastră criza ţine câţiva ani.