Şefii CFR Marfă vor primi mai mulţi bani pe final de an, deşi compania are pierderi de patru ori mai mari

Autor: Ioan Dornescu 18.11.2013

Minsterul Transporturilor a pregătit un nou proiect de buget la CFR Marfă, în care sunt prevăzute bonusuri şi cheltuieli aferente contractului de mandat mai mari, venituri în scădere cu peste 9% şi pierderi în urcare de 4,4 ori faţă de varianta aprobată la începutul lunii noiembrie.

CFR Marfă estimează venituri de 1,02 miliarde lei în acest an, în scădere cu 9,4%, şi pierderi de 220,1 milioane lei, mai mari de 4,4 ori faţă de sumele prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2013 aprobat la începutul lunii noiembrie, reiese din proiectul de rectificare a bugetului de venituri şi cheltuieli (BVC).
Bugetul de venituri şi cheltuieli al transportatorului feroviar de marfă a fost aprobat printr-o hotărâre a guvernului din 6 noiembrie.

În buget sunt prevăzute venituri de 1,135 miliarde lei, cheltuieli de 1,185 miliarde lei şi o pierdere de 50 milioane lei. Totodată, bugetul include cheltuieli de investiţii de 77 milioane lei, cheltuieli cu salariile de 268,3 milioane lei şi un număr pro­gnozat de 9.053 salariaţi la finele acestui an.

Proiectul de HG privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe acest an al CFR Marfă, lansat vineri în dezbatere de Ministerul Transporturilor, prevede venituri totale de 1,028 miliarde lei, cheltuieli de 1,248 miliarde lei şi pierderi de 220,1 milioane lei. Documentul include cheltuieli de investiţii de 75 milioane lei, cheltuieli cu salariile de 258,1 milioane lei şi 8.876 de salariaţi la finele acestui an.

La rubrica „bonusuri“, în varianta aprobată la începutul lunii noiembrie este trecută suma de 871.000 lei, iar în proiectul de modificare aceasta urcă la 1,12 milioane lei. Totodată, la „cheltuieli aferente contractului de mandat“, noul buget prevede suma de 1,48 milioane lei, faţă de 1,21 milioane lei în forma actuală. În această categorie intră banii primiţi de administratori, membrii AGA, cenzori şi directorul general, potrivit companiei.

Pe de altă parte, cheltuielile cu bunuri şi servicii sunt estimate la 598,8 milioane lei în varianta rectificată, faţă de 648,6 milioane în forma aprobată.
Comparativ, anul trecut compania a înregistrat venituri de 1,05 miliarde lei, pierderi de 405 milioane lei şi a avut un număr mediu de 8.411 angajaţi.

Fostul ministru al transporturilor Relu Fenechiu a anunţat în februarie noua conducere a CFR Marfă, formată din economişti, ingineri şi jurişti. Preşedintele Consiliului de Administraţie a fost ales Mustafa Aysun, iar directorul general este Alexandru Dragoş Drăghici. Restul administratorilor sunt Liviu Radu, Bogdan Constantinescu, Dan Constantinescu, Ionuţ Georgescu şi Dan Belcea.

După demisia lui Mustafa Aysun, conducerea CA a fost preluată de Liviu Radu.

Veniturile CFR Marfă au scăzut cu 5% în primele nouă luni, la 714,3 milioane lei, nerealizarea nivelului prognozat fiind cauzată atât de reducerea volumelor transportate cât şi de oprirea procesului de casare a vagoanelor vechi, iar pierderile companiei s-au redus cu 20,8%, la 135,3 milioane lei.

„Conform proiectului de buget de venituri şi cheltuieli, care se află pe circuitul de aprobare, pentru acest an s-au prognozat venituri totale în valoare de 1,135 miliarde lei şi o pierdere brută de 50 milioane lei“, arătau reprezen­tan­ţii CFR Marfă.

Procedura de privatizare a companiei, adjudecată de Grup Feroviar Român, a eşuat, iar vânzarea a 51% din acţiuni nu putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, în contextul în care unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Procesul a fost reluat.

Guvernul şi FMI au decis ca CFR Marfă să fie restructurată „agresiv“, prin reducerea costurilor de personal, vânzarea vagoanelor învechite ca fier vechi şi oprirea de livrări către clienţii care au acumulat datorii faţă de companie.

Pentru CFR Marfă a fost stabilită o nouă ţintă trimestrială de arierate, care să ajungă la zero datorii, excluzând dobânzile şi penalităţile pentru arieratele existente, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană la începutul lunii noiembrie.
În scrisoare, privatizarea CFR Marfă este estimată să fie finalizată în luna mai 2015.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.11.2013