Duce pătuţuri „made in Tărtăşeşti“ în camerele de lux ale copiilor americani

Autor: Ioana David 01.12.2013

În 2007, când criza începea să-şi facă simţită prezenţa peste Ocean, antreprenorul român Dumitru Toader făcea primii paşi pe piaţa americană, cea care acum a ajuns să reprezinte aproape trei sferturi din businessul său. În comuna Tărtăşeşti din judeţul Dâmboviţa, Toader produce mobilă din lemn masiv pentru copii care ia în principal calea exportului, iar ca plan de dezvoltare pentru viitor omul de afaceri român se gândeşte să-şi deschidă un magazin pe piaţa din SUA.



„Noi ne-am lansat pe piaţa din SUA în 2007, când criza era deja începută. Am prins criza şi ne-am descurcat, nu ştiu cum era înainte. Partenerii ne spun în timpul discuţiilor că se simte o uşoară revenire, dar departe de nivelul din 2006 - 2007“, a povestit Toader într-un interviu acordat revistei Business Construct.

Nişa producţiei de mobilă pentru copii este puţin abordată de producătorii români deoarece este un business complet diferit faţă de mobila clasică, cu un target şi canale de vânzare diferite. De aceea marii jucători din industria de mobilă „generalistă“ evită să vândă şi mobilă pentru copii. De obicei, pătuţurile se vând prin intermediul magazinelor cu articole pentru nou-născuţi, puţini fiind retailerii care se specializează pe acest segment.

În România se nasc anual aproape 200.000 de copii, acesta fiind nivelul maxim la care ar putea ajunge vânzările de pătuţuri. Însă multe dintre acestea sunt refolosite, astfel că se pot lua în calcul vânzări de cel mult 50.000 de pătuţuri anual. Dacă se ia în calcul un preţ mediu de 500 de lei pe unitate rezultă că piaţa se ridică la circa 25 de milioane de lei (5,5 mil. euro).

Vânzările totale de mobilă sunt de 750 mil. euro anual, astfel că pătuţurile reprezintă sub 1% din acestea. Cu toate acestea, mobilierul pentru copii nu reprezintă doar pătuţurile, ci şi dulapuri, mese de înfăşat sau alte accesorii. „În România avem propriul magazin în Home and Design Mall Ghen­cea şi avem parteneri în mallurile Băneasa şi Promeneda. Mai avem un showroom organizat în fabrică, unde clientul vede mobila şi poate observa şi cum se produce. Pe piaţa locală vindem aproximativ 15% din producţie“, precizează Dumitru Toader, care deţine brandul Romina Furniture.

Mobilează 2.300 de camere pe an în SUA

Altele sunt calculele ce se fac în SUA, acolo unde se nasc anual 4 milioane de copii, iar vânzările sunt de ordinul zecilor de miliarde de dolari.

„Pe piaţa din SUA am intrat iniţial în octombrie 2001 la invitaţia unei companii care voia să cumpere mobilier din România pentru copii. Am vizitat prima expoziţie şi am văzut oportunitatea în mod firesc, deoarece au loc patru milioane de naşteri anual. M-am gândit că dacă tot sunt aproape de industria mobilei prin produsele pe care le vindeam (el mai mare o fabrică de produse pentru industria mobilei - n.red.), să facem şi mobilă. Încă de la început ne-am dedicat produselor pentru copii. Mobilierul este tot din lemn masiv, nu folosim PAL, MDF, iar toate lacurile sunt pe bază de apă.“

Omul de afaceri completează că piaţa de mobilier pentru copii şi tineret din SUA este de ordinul miliardelor de dolari anual, iar avantajul acestei pieţe este că poate genera cerere şi pentru statele din zonă, mai exact din America de Sud. Una dintre aceste ţări este Venezuela, unde retailerii de profil se aprovizionează din SUA, astfel că au luat contact cu produsele Romina Furniture. Iar 2013 este un moment bun să înceapă exporturile în Venezuela, după o participare la o expoziţie de profil.

Însă nu doar americanii au ajuns să cumpere mobila produsă la Tărtăşeşti, ci şi europenii. O trecere în revistă a destinaţiilor unde mobila Romina Furniture ajunge presupune enumerarea celor mai multe state europene, dar şi a unor ţări ca Dubai, Qatar sau Rusia. Până ca aceste pieţe să se maturizeze, aşteptările de creştere ale companiei sunt legate tot de SUA.

„Sperăm că în 2014 pe piaţa din SUA să avem o creştere de 70-80% comparativ cu anul acesta. SUA este piaţa principală, cu aceasta am început, iar astăzi aproximativ 70% din producţie ajunge aici. Exportăm de asemenea în majoritatea ţărilor europene, dar avem vânzări directe şi în Dubai sau Qatar. Avem tot­odată magazine partenere în Moscova, iar anul acesta, după participarea la o expoziţie de profil, vom începe exportul în Venezuela, unde deja am luat comenzile.“

Dumitru Toader estimează că anul acesta vânzările companiei sale pe partea de mobilier vor trece de 3,8 mil. dolari, iar în viitor este posibil să-şi deschidă propriul magazin în SUA. Un pătuţ în SUA al Romina Furniture ajunge la 1.400 de dolari, iar antreprenorul spune că anual vinde în jur de 2.300 de unităţi şi mobilierul aferent pe piaţa americană. „Nimeni nu cumpără un pătuţ, cumpără o cameră. Avem depozitul pe coasta de Est şi suntem prezenţi în aproximativ 65 de magazine din toată America.“
 

Aşteaptă afaceri de 7,2 mil. euro

Antreprenorul lasă de înţeles că prezenţa pe piaţa americană trebuie bine pregătită, iar oferta ar trebui adaptată cerinţelor exclusiviste. „La 1 iunie , în Los Angeles  la o expoziţie exclusivistă , am lansat linia de mobilier  sculptată şi pictată manual, cu mozaic din sticlă cu foiţă de aur, pe care acum o avem doar în patru - cinci magazine.“

Spre deosebire de piaţa americană, unde vinde doar mobilă pentru tineret, pe piaţa locală Romina produce şi mobilier generalist (mai puţin bucătării), iar proprietarul companiei remarcă faptul că lemnul, principala materie primă, este foarte scump în România comparativ cu ce cumpără producătorii din alte ţări.

Creşterea de 70-80% aşteptată de companie solicită o nouă organizare, astfel că angajaţii încep să lucreze în schimbul doi, iar retehnologizările se fac permanent.

Cronologic vorbind, producţia de mobilier pentru copii este al doilea business al lui Toader, care a început cu o fabrică la Drăgăşani unde realizează numai produse pentru lemn: lacuri, vopsea, baiţuri şi alte produse pentru finisat lemn. Per total, cele două afaceri au generat anul trecut vânzări de 6,4 milioane de euro, în timp ce în 2013 este prognozată o creştere de 15%, ceea ce înseamnă că vor ajunge la un rulaj de 7,2 milioane de euro. În cadrul celor două companii lucrează în prezent 140 de oameni. 

Dumitru Toader a terminat Facultatea de Electrotehnică din Craiova în 1987, iar în 1996 a pornit businessul din domeniul producţiei de lacuri şi vopsele. Din 2002 însă antreprenorul s-a axat pe producţia de mobilier pentru copii destinat segmentului de lux. „În 1990 eram inginer stagiar şi lucram la stat. În 1996 am început istoria acestei fabrici de la Dră­găşani după ce am fost asociat în altă companie. În 2002 am început să fac mobilier, moment în care am cumpărat locaţia de aici din Tărtăşeşti pe care am construit apoi fabrica de la zero.“

În timp ce produsele din lemn masiv realizate în fabricile româneşti iau calea exportului, mulţi dintre părinţi preferă să cumpere mobilă din import cu preţuri mai reduse, tendinţă specifică de altfel întregii pieţe de mobilă. De asemenea, o parte din cerere se orientează către produse din alte materiale, în detrimentul lemnului.

Managerii din industria lemnului au remarcat că pe segmentul de lux oferta din retail este tot mai redusă, unul dintre motive fiind reprezentat de criza ultimilor ani.