Chinezii, către liderii agrobusinessului românesc: Faceţi primii paşi la export prin comerţ electronic şi prin prezenţa la târguri şi expoziţii

Autor: Gabriel Razi 26.11.2013

Producătorii, procesatorii şi comercianţii de alimente pot face primii paşi pe piaţa din China, cea mai mare din economia mondială, prin intermediul comerţului electronic, au spus ieri oficialii chinezi prezenţi la Bucureşti cu ocazia Forumului China - Europa Centrală şi de Est. Astfel, se pot evita costurile mari cu transportul şi ulterior prin prezenţa la târguri şi expoziţii în spaţiul asiatic.

„Piaţa virtuală şi site-ul alibaba.com au fost sucese din punctul de vedere al schimburilor comerciale. Volumul schimburilor comerciale făcute prin intermediul alibaba.com depăşeşte PIB-ul României. O asemenea cifră îţi dă imaginea asupra comerţului făcut printr-un astfel de site“, a spus ieri Zhang Xuming, preşedintele China Golden Pay Co. Ltd.

El a subliniat că, în ultimii ani, comerţul cu produse agroalimentare prin intermediul comerţului electronic a crescut în mod constant şi că pe această linie de achiziţie pe piaţa asiatică ajung produse precum cele din industria vinului sau din cea a lactatelor.

Pentru companiile din agrobusinessul românesc, China este o piaţă aproape în totalitate necunoscută. În ultimii şase ani, livrările de produse agroalimentare româneşti către China nu au depăşit niciodată 2 milioane de euro. Spre deosebire de noi, Franţa a livrat în primele nouă luni ale anului produse agroalimentare de peste 400 de milioane de euro către China.

Strategia pentru exporturile de produse agroalimentare în China este aceea a concentrării pe marile aglomerări urbane având în vedere costurile asociate transporturilor de mărfuri pe distanţe mari şi perisabilitatea produselor alimentare.

„În provincia Guangxi din sud-vestul Chine locuiesc 52 de milioane de oameni, este o regiune dinamică, iar economia a ajuns la 268 de miliarde de dolari, în timp ce valoarea exporturilor a fost de 29 de miliarde de dolari“, a spus Ma Jixian, directorul general adjunct al departamentului de comerţ al provinciei Guangxi.

El a afirmat că în această regiune sunt deja implicaţi investitori străini asociaţi cu oameni de afaceri local care dezvoltă 10.000 de proiecte-pilot de afaceri cu o valoare cumulată de 26 de miliarde de dolari.

„Economia provinciei creşte de la an la an şi joacă un rol dinamic pe piaţa internaţională. În ultima vreme am văzut companii care au participat la târguri şi expoziţii în regiunea noastră şi printre ele au fost şi companii din România“, a adăugat el.

De cealaltă parte, reprezentanţii români ai agrobusinessului au subliniat competitivitatea producţiei locale în domenii precum cel al cerealelor, vinului sau al creşterii animalelor.

„România produce vinuri de calitate superioară, miere sau cereale. Avem 7,3 miliioane de tone de grâu, 10,4 milioane de tone de porumb, 1 milion de tone de orz, avem potenţial de export pentru că avem un consum la jumătate faţă de producţie“, a conchis ministrul agriculturii Daniel Constantin.


Daniel Constantin, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale

Dimitar Grekov, ministrul agriculturii şi alimentaţiei din Bulgaria

Ma Jixian, director general adjunct al departamentului de comerţ al provinciei Guangxi

Vladimir Mânăstireanu, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor

Ovidiu Gheorghe, preşedintele Patronatului Român al Viei şi Vinului

Zhang Xuming, preşedintele China Golden Pay Co Ltd.

Wu Jiang, preşedinte al CECZ Trading & Logistic Cooperation Zone Co. Ltd.

Sorin Dogaru, preşedintele Asociaţiei Depozitarilor de Cereale din România

Marian Cioceanu, preşedintele asociaţiei producătorilor agricoli bio „BioRomânia”

Dumitru Grigorean, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Bovine de Carne din România

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 27.11.2013