Constructorii chinezi spun că vor să deschidă birouri pe plan local

Autor: Andreea Neferu 26.11.2013

Autorităţile româneşti sunt interesate de implicarea constructorilor chinezi în proiecte de infrastructură în concesiune, în care finanţarea este asigurată de partea privată, în contextul în care resursele financiare de la bugetul de stat şi din fondurile europene pentru construcţia de autostrăzi sau căi ferate sunt limitate – acesta a fost principalul mesaj transmis de oficialii români în cadrul  workshopului de infrastructură de transport al Forumului China - Europa Centrală şi de Est.

„Suntem interesaţi de participarea companiilor chineze la procesele de concesiune. Ne-am manifestat disponibilitatea în acest sens. România poate fi o poartă de intrare a investiţiilor chineze în Europa, cu condiţia să se respecte procedurile de licitaţie şi construcţie din Europa“, a explicat Dan Şova, ministrul marilor proiecte de infrastructură. El a precizat că România i-a invitat pe constructorii chinezi să participe inclusiv la licitaţiile ce presupun finanţări din fonduri europene.

Până în prezent, o singură companie chineză a participat la proiectele de concesiune de autostrăzi. China Communications Construction Company s-a înscris la licitaţiile de concesiune pentru Craiova-Piteşti, dar şi pentru Comarnic-Braşov, însă de la ultima s-a retras. Deocamdată, statul român nu a anunţat cine va fi investitorul privat care va construi autostrăzile Comarnic-Braşov, respectiv Craiova-Piteşti.

 „În actualul context economic naţional şi mondial, asigurarea surselor de finanţare pentru investiţii majore reprezintă o adevărată provocare. România nu are un buget suficient, iar fondurile europene nu acoperă toate proiectele de infrastructură ce trebuie realizate, e clar că trebuie să găsim alte surse de finanţare. Aceste proiecte este foarte posibil să le realizăm cu partenerii noştri chinezi“, a spus Ramona Mănescu, ministrul transporturilor.

Mănescu a afirmat că un prim proiect la care îi invită pe constructorii chinezi este linia de cale ferată de mare viteză Viena-Budapesta-Bucureşti-Con­stanţa, care este estimată să coste 11 miliarde de euro. Un alt proiect este modernizarea inelului feroviar al Capitalei pentru facilitarea accesului în Bucureşti al locuitorilor din zona periurbană. Proiectul, prevăzut cu 12 staţii, are o valoare de circa 350 de milioane de euro.

„Un al treilea proiect e Coridorul paneuropean 9 (feroviar – n.red.), care e foarte important pentru că conectează Moldova cu sudul ţarii pe 669 km. Un alt proiect e cel care vizează dezvoltarea Portului Constanţa, o poartă de legătură între Asia şi Europa“, a spus Mănescu.

Atât Şova, cât şi Mănescu au precizat că accesul companiilor chineze pe piaţa locală este condiţionat de respectarea reglementărilor din legislaţia românească şi europeană. „România are proiecte, dar are nevoie de parteneri serioşi, cu finanţare, know-how, putere de execuţie şi care să acţioneze rapid. Trebuie să respecte termene de finalizare şi specificaţii de calitate, nu ne permitem să investim ca să avem ce reface“, a spus Mănescu.

La rândul lor, chinezii s-au arătat interesaţi de intrarea pe piaţa de infrastructură atât locală, cât şi din regiune. Una dintre firmele care au precizat că intenţionează să deschidă birouri în România dar şi în alte state din regiune este China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), companie prezentă în peste 40 de ţari, care a semnat anul trecut contracte noi de 7,5 miliarde de dolari. „CCECC intenţonează să deschidă birouri în România, Ungaria şi Bulgaria. Suntem interesaţi de reabi­litări de căi ferate, proiecte de poduri şi tuneluri, autostrăzi. Firma noastră este dornică să colaboreze cu firme locale pentru a beneficia de finanţare europeană pentru astfel de proiecte“, a spus Zhang Zhenhai, general manager al departamentului de afaceri pentru Europa în cadrul CCECC.


Dan Şova, ministrul marilor proiecte de infrastructură şi al investiţiilor străine

Ramona Mănescu, ministrul transporturilor

Zhang Zhenhai, general manager al departamentului de afaceri pentru Europa, China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC)

Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO)

Ding Jiansheng, preşedintele Wanhua Industrial Group

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 27.11.2013