Anul lansării ZF a fost anul înregistrării unui eveniment pentru BNR, trecerea la convertibilitatea de cont curent a leului. Atunci se credea că nu vom rezista, că se va prăbuşi cursul

Autori: Claudiu Ilioiu , Ştefan Stan 27.11.2013

Ziarul Financiar a premiat, miercuri seară, la "Gala ZF 15 ani"- un eveniment care reuneşte, în fiecare an, liderii locali ai mediului de business - cele mai valoroase companii din România, primele trei premiate fiind în ordine OMV Petrom, Romgaz şi Orange România.

Evenimentul a început cu o retrospectivă a Ziarului Financiar şi a principalelor evenimente din economie, aşa cum au fost ele reflectate de-a lungul timpului în paginile ziarului, prezentată de Cristian Hostiuc, directorul editorial. Apoi guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, care a vorbit despre viitorul României în zona euro.

Cei prezenţi în sală au aflat de la invitatul special al evenimentului, Michel Camdessus - cel care a condus Fondul Monetar Internaţional într-o perioadă marcată de numeroase crize financiare mondiale, de căderea comunismului şi de creşterea globalizării - care sunt şansele unei noi extinderi a zonei euro şi care ar trebui sa fie ritmul acţiunilor României pentru adoptarea euro.

 

CITIŢI AICI CELE MAI IMPORTANTE DECLARAŢII ALE INVITAŢILOR EVENIMENTULUI GALA ZF 2013


Mugur Isărescu, guvernatorul BNR

"Domnule Michel Camdessus, onorată asistenţă. Pentru mine este o deosebită onoare, este un privilegiu să particip în această seară la încă o aniversare a ZF. Onoarea este cu atât mai mare încât sunt alături de o veche cunoştinţă, Michel, personalitate de seamă a lumii internaţionale. Sunt de asemenea onoarat de o asemenea audienţă, pe care o văd în întregime în această seară.

De la început îi doresc ZF 100 de ani de acum înainte. Îi mulţumesc domnului Camdessus, pentru că este alături de mine la reuniune.

Timpul corespunde cu o perioadă tumultoasă, dar în general benefică în istoria României. Acum îmi dau seama cât de repede au trecut aceşti 15 ani. În 1998 am găzduit lansarea ZF. Mi s-a părut firesc ca o instituţie a statului, precum cea pe care o reprezint, să găzduiască lansarea unui ziar economic. Nu primul din România, dar primul de specialitate care a rezistat cu brio şi a trecut peste multe perioade de încercări. Sistemul bancar nu poate să funcţioneze mai bine decât într-un climat dominat de un minimum de cultură economică şi financiară. Prin legătură strânsă cu mass-media, şi în special ZF, noi la Banca Naţională ne zbatem să dezvoltăm la nivel naţional cultul pentru rigoarea financiară şi bancară. O facem din interes propriu, pentru că o politică monetară corectă este propagată mai uşor într-un mediu economic unde avem un minimum de cultură economică şi financiară. Cristian Hostiuc mi-a sugerat să spun câteva lucruri despre economia României, uitându-mă la următorii 5 ani.

 Citiţi aici discursul lui Mugur Isărescu în întregime

 


Declaraţiile lui Michel Camdessus, fost guvernator FMI, la Gala ZF 15 ani

Încep cu ceea ce este foarte important: să vă urez aniversare fericită acestei prestigioase companii, precum şi câştigătorilor acestor premii şi guvernatorului, care a atins performanţe incredibile de politică monetară.

Sunt onorat să fiu aici, vă puteţi imagina. Pentru mine, în special, este o plăcere să fiu în Bucureşti din nou. Ceea ce guvernatorul nu a spus în prezentare este că sunt îndrăgostit de România de 25 de ani. E o poveste veche de dragoste, şi sunt încântat să împărtăşesc câteva momente cu voi, nu numai din trecut, dar şi cum va fi în viitor.

Dacă ne referim la prietenul meu, guvernatorul Isărescu a fost cel mai tânăr guvernator al unei bănci centrale din lume. Deşi încă este foarte tânăr, este guvernatorul cu cea mai mare perioadă servită în fruntea unei bănci centrale.

► Citiţi aici discursul lui Michel Camdessus în întregime

 


 

Sorin Pâslaru, redactor-şef Ziarul Financiar

Am văzut ce s-a întâmplat în aceşti 15 ani şi încă o dată se dovedeşte că prezentul ni-l construim.

Ziarul Financiar evaluează împreună cu Capital Partners companiile din România. Ţinta finală a oricarei activitate de business este să creeze valoare. Efortul, ideile, perseverenţa zilnică a oamenilor de afaceri se văd la sfârşitul zilei în valoarea companiilor şi a brandurilor.

O clasă politică tot mai depăratată de clasa de business inventează în fiecare an taxe noi. Cu toate acestea, valoarea companiilor din România a crescut în această perioadă, pentru că au devenit tot mai eficiente. În 2008, cifra de afaceri era de 1.100 de mld. de lei. În 2012, aproape la fel, dar cu 600.000 de angajaţi mai puţin.

 


La Gala ZF au fost prezentate cele mai valoroase companii din România, au fost elogiaţi vizionarii care au reuşit să construiască o afacere puternică, consistentă şi profitabilă şi s-au făcut previziuni de business pentru 2014.

Şi anul acesta trofeele au fost acordate primelor 10 companii aflate în cea de a opta ediţie a Anuarului "Top 100 cele mai valoroase companii din România", realizat în colaborare cu Casa de Investiţii CAPITAL PARTNERS, care a fost lansat în cadrul evenimentului.

Câştigătorii la categoria Top 10 cele mai valoroase companii din România sunt:
 

Locul I: OMV Petrom
Locul II: Romgaz
Locul III: Orange România
Locul IV: Fondul Proprietatea
Locul V: Vodafone România
Locul VI: BRD Groupe Societe Generale
Locul VII: Hidroelectrica
Locul VIII: Dacia
Locul IX: Romtelecom
Locul X: RCS-RDS

La categoria premiilor speciale, Ziarul Financiar a decernat Premiul "Manager de 15 ani' lui Radu Enache - CEO HP,  Premiul "Investitor străin de 15 ani" pentru Continental Automotive, Premiul "Antreprenoriat feminin de 15 ani" Angelicăi Rapotan, acţionar majoritar Fierctc Sibel Galaţi, iar Premiul "ZF 2028", adică pariul ZF pentru viitor a revenit lui Daniel Truică, Fondator Vola.ro


Cristian Hostiuc, directorul editorial al Ziarului Financiar

În numele Ziarului Financiar şi al companiei care editează acest ziar, Mediafax Group, aş vrea să vă urez bun venit tuturor, la cel mai important eveniment al comunităţii de business dIn România, Gala anuală a Ziarului Financiar.

Anul acesta aniversăm alături de voi, cititorii noştri, personajele noastre,  interlocutorii noştri,15 ani de la apariţia  Ziarului Financiar.

În cei  15 ani am construit împreună, alături de voi, comunitatea de business din  România.

 Am descoperit, am scos la lumină, am scris despre antreprenori,  despre afaceri, despre trenduri, despre succese neaşteptate, dar şi eşecuri răsunătoare.

Am întâlnit si am scris despre creşteri economice la care nu ne aşteptam  sau despre crize apărute peste noapte, la care nu se gandea nimeni.

De 15 ani, în fiecare număr al Ziarului Financiar ne-am propus să aducem în faţă pe cei care creează valoarea în România.

De 15 ani întrebăm, vorbim şi scriem despre antreprenori, despre investiţii, despre locuri de muncă sau despre viitor.

De 15 ani vorbim despre clasa de business din România, în care noi credem, aşa cum a crezut şi ea în noi, în Ziarul Financiar, în toţi aceşti ani.

Sunteţi mai mult decât nişte cifre, fiecare dintre voi aveţi un nume, aţi creat un brand, aţi construit o afacere, aţi clădit o companie. Aţi creat o istorie în economia românească şi în România.

De 15 ani ne dorim ca afacerile voastre să crească , pentru că şi România trebuie să fie prospera şi puternică.

Acum este timpul să  ieşiti din carapacea voastra şi să vă uitaţi în jur.

Acum 15 ani aţi ştiut, ati visat şi aţi crezut în voi, în puterea,energia  si in mintea voastră şi în ceea ce aţi vrut să realizaţi.

Aţi câştigat puterea în domeniul si in comunitatea voastră. Dar treptat aţi pierdut puterea. Fără să vă daţi seama ati ajuns  prizonierii clasei politice.

Dacă acum 15 ani Romania a  avut două obiective majore, NATO şi Uniunea Europeană, acum nu are niciunul, in jurul căruia sa se unească si sa construiască. .

Dacă voi, comunitatea de business din Romania nu o să va ridicaţi, dacă nu o să spuneti puternic si apăsat, încotro trebuie să se îndrepte această ţara, s-ar putea să pierdeţi treptat, fără să vă daţi seama, tot ce aţi construit în aceşti 15 ani.

Sunteţi o comunitate de business puternică si performantă, care se poate uita cu mândrie la ceea ce a realizat.

Dar trebuie să aveţi o conştiinţă de sine, o constiinţă a puterii pe care o reprezentaţi.

Pentru că nu sunteţi singuri. Noi, Ziarul Financiar suntem alături de voi, suntem vocea si gândurile voastre.

Trebuie să credeţi în România, şi să faceţi mai mult pentru România, aşa cum aţi făcut pentru propriile voastre afaceri, în toti aceşti 15  ani.

Businessul vostru si al nostru este România.


Stephane Batoux - Director General Coca-Cola România

După cum spuneam, de câte ori sunt în România e o plăcere să citesc ZF, pentru că îmi dă o perspectivă corectă despre situaţia din România. Eu citesc ştiri despre mediul de business mondial, iar ZF este o lectură obligatorie.

Din păcate, am ajuns în România doar acum 5 ani. Cea mai mare schimbare în ultimii 5 ani este transparenţa şi vizibilitatea afacerilor. Acum avem în România o bază solidă financiară pentru a investi pentru viitor. Cred că este o conversie naturală a României către vestul Europei. În viitor, vor fi mult mai multe autostrăzi şi aeroporturi, precum şi un sistem sanitar mult mai bun.


Remus Borza, administratorul judiciar al companiei Hidroelectrica

ZF înseamnă pentru economia românească probabil mai mult decât au însemnat toate guvernele României de după 90’. Dacă la Hidroelectrica, prin acel plan de reorganizare, am trasat anumite direcţii de dezvoltare, voi asta faceţi în fiecare zi. În fiecare dimineaţă citesc cu religiozitate fiecare pagină din ZF. Sunteţi o lectură absolut obligatorie pentru orice profesionist care se respectă.

Dintotdeauna am văzut ZF ca pe un partener, un ghid foarte practic şi util. O mare parte a presei româneşti şi-a abandonat menirea de formator, însă ZF a fost din prima zi un cotidian de remarcabilă ţinută. Nu pot decât să salut şi să fiu bucuros că sunt contemporan cu Ziarul Financiar.

Ca să fiu foarte cinstit, citesc două ziare de profil. Reţeta succesului ZF constă în această echipa profesionistă, dinamică, foarte atentă la tendinţe, la evoluţie şi la mişcare, care e în pas cu adaptarea la realităţie economice şi sociale din România. Şi, desigur, consecvenţa şi profesionalismul, precum şi buna credinţă.

În ceea ce priveşte economia României, nu împărtăşesc un optimism debordant. România din păcate s-a adaptat şi se adaptează foarte greu noilor realităţi la nivel european şi nu numai. Comparativ cu alte ţări din regiune, cel puţin statistic, stăm foarte bine. Avem un deficit de invidiat, raportat la alte ţări din UE, dar am pierdut din păcate foarte multe pieţe. Noi ne-am axat foarte mult pe o singură coordonată, axa Londra-Washington. Această axă politică trebuia să fie îndreptată şi spre economie, spre exemplu spre Beijing. Africa este noul El Dorado al secolului 21. În loc să fim activi, noi suntem inexistenţi din punct de vedere până şi diplomatic. Avem numai 8 ambasade în 54 de state.

 


Dan Şucu- fondatorul Mobexpert

În mediul de afaceri, diferenţa e de la cer la pământ în ultimii 15 ani. ZF este un produs bine făcut, care a penetrat încă din prima clipă. În ZF găsesc în primul rând informaţia de peste zi.

Viitorul economiei româneşti arată aşa cum vrem noi, nu aşa cum doresc bancherii.

 


Sorin Faur – director de resurse umane la BDO Balkans

Eu admir ZF-ul pentru creativitate şi inovaţie. E un ziar care s-a inovat şi a venit cu idei şi abordări noi. În afară de fondul economic, observ tot timpul analize de trenduri, analize de tendinţe. Observ mutarea pe online, care este foarte bună şi puternică.

În majoritatea timpului citesc ZF online. Urmăresc destul de des ZF Live. Sunt mulţi invitaţi de calitate, pentru că ei creează conţinut şi prezintă subiecte de interes. Pentru mine e un deliciu să urmăresc.

E o evoluţie care depăşeşte cei 15 ani a mediului de afaceri. Din punct de vedere conceptual, au trecut 20 de ani. Ne-am maturizat, iar ca director pe resurse umane, văd o evoluţie şi în gândire.

 


► Eugen Şinca- analist şef BCR

La începutul acestei perioade de 15 ani eram student, iar ulterior m-am alăturat comunităţii bancherilor. Pot spune că astăzi ZF este un partener de încredere şi de bază a comunităţii de afaceri din România, nu numai a bancherilor. Ziarul Financiar este un mediu care ne oferă o informaţie la fel de rapid ca marile agenţii, ca Reuters sau Bloomberg. Trebuie să vorbim de dimensiunea naţională a Ziarului Financiar şi de dimensiunea internaţională a ştirilor din ZF.

Unul dintre secretele ZF este orientarea către un număr mare de domenii. Putem spune că ZF acoperă toată economia Românească. Găsim previziuni pentru anul viitor. Aş spune că diversitatea informaţiilor care reflectă ansamblul economiei româneşti a fost unul dintre secretele longevităţii ZF. În viziunea mea, anul 2014 va arăta mai bine decât acest an. Vom avea o creştere economică undeva în jurul valorii de 2%, ceea ce este foarte bine pentru că anul acesta creşterea a fost ajutată de o recoltă excepţională. Probabil vom avea o inflaţie mai mare decât în 2013, dar cel mai important vom avea o revigorare a activităţii de creditare din mediul bancar.

 


► Stephen Van Groningen– preşedintele Raiffeisen Bank

Cred că nici nu ne dăm seama cât de mult s-au schimbat lucrurile în România. Pentru mine, sunt 12 ani în aceeaşi poziţie şi de 12 ani am acelaşi ritual: dimineaţa când vine şoferul vine cu Ziarul Financiar, şi când ajung la birou ştiu tot ce scrie în ziar.

Am trăit împreună cu ZF.

Nu cred că este nimic rău dacă există opinii diferite în presă. Presa are un rol foarte important. Este foarte important cum sunt prezentate lucrurile. Tot ce avem nevoie este profesionalism. Avem destule publicaţii care sunt mai puţin serioase, iar din acest punct de vedere văd Ziarul Financiar ca o publicaţie foarte serioasă.

 


► Gruia Stoica, proprietarul companiei Grup Feroviar Român (GFR)

Mediul de afaceri este mai înţelept acum faţă de cum era acum 15 ani. Ce e mai greu a trecut. Eu nu cred doar în mesajul celor două somităţi, cred şi în mesajul guvernului şi în evenimentele care s-au întâmplat în ultima perioadă: vizita uneia dintre cele mai importante persoane din lume. Îmi pun întrebarea dacă acum 5 ani nemţii s-au dus deja înspre China, de ce nu am putea merge şi noi? Lipsa de experienţă, dorinţa de a scăpa de ceva greoi din spatele nostru ne-au împins spre vest în trecut. 

Cel mai greu pentru mine a fost în 2000, când am început să mă ocup de calea ferată.

De 15 ani de zile citesc continuu titlurile şi îmi fac o imagine despre tot ce se întâmplă, nu numai în România, dar în mediul economic din lume.

 


Mihai Marcu – preşedintele consiliului de adminsitraţie MedLife

ZF a rămas singura publicaţie de print pe zona financiar bancară. ZF a căpătat multă independenţă prin credibilitate.

 


► Angela Moraru, PR manager la Unica Asigurări, fost jurnalist la ZF

ZF a însemnat pentru mine o şcoală, dar şi o aventură. Am pornit de la 0, pentru că deşi eram studentă la ASE, învăţam teorie, nu practică. Am învăţat foarte multe despre asigurări. Când am început, Sorin Pâslaru mi-a spus să citesc toată legislaţia.

Care e cea mai grea lecţie învăţată la ZF?

Este greu să ştii cum să gestionezi puterea de a scrie despre oameni. Trebuie să ştii ce şi când să scrii. Sentimentele tale despre companii sau persoane trebuie să fie obiective. Nu trebuie să ne lăsăm purtaţi de emoţii.

Mi-e dor să scriu, pentru că e o senzaţie deosebită să cunoşti atât de mulţi oameni care te respectă pentru ceea ce faci. Avantajul jurnalistului este faptul că are acea putere de a scrie, cât este în presă.

 


► Adriean Videanu:

Cum e mai plăcut să citeşti ZF ca politician sau ca om de afaceri?

Indiscutabil ca om de afaceri, dar poate fi o lectură interesantă şi pentru politicieni. Foarte mulţi vorbesc despre economie, iar din fericire ZF ştie ce vorbeşte în acest domeniu.

De ce interesul mai redus al politicienilor pentru economie si presa de specialitate?

Din nepricere. Sunt foarte mulţi care cred ca ştiu. Sunt politicieni care „se pricep la toate”, de la împachetatul fumului la navele cosmice, se pricep la toate. Am venit astăzi aici ca om de afaceri. Sunt îngrijorat de ceea ce se întâmplă şi vreau să aud şi punctele de vedere ale celorlalţi care au ceva de spus in domeniu.

Ce găsiţi în ZF ca om de afaceri?

Sfaturi de viaţă, sfaturi de viaţă economică în general, dar nu aş limita ce găsesc în ZF la acest lucru. ZF abordează întreaga problematică economică.

Mediul de afaceri s-a maturizat în aceşti 15 ani?

Categoric da. Eu trebuie să recunosc, judecându-ma pe mine însumi, sincer nu am fost educat pentru economia de piaţă, am învăţat odată cu pătrunderea în tainele economiei de piaţă, dar văd că vin tineri care sunt educaţi în acest spirit şi cred că ZF e o bună oportunitate.

Care a fost cel mai greu an pentru omul de afaceri Adriean Videanu?

2014. Nu văd prea multă perspectivă pentru 2014. Va fi un an greu.

 


În cadrul Galei ZF va fi lansată cea de a opta ediţie a Anuarului "100 Cele mai valoroase companii din România".

Schimbări în clasament, intrări spectaculoase în top sau evoluţii neaşteptate ale valorii companiilor sunt prezente în anuarul editat de ZF la fel ca în fiecare an. Şi în 2013 topul celor mai valoroase 100 de companii din România rezervă destule surprize, atât pentru multinaţionale, cât şi pentru businessul antreprenorial românesc.