Erste Group a pierdut peste 2,8 mld. euro din valoarea BCR pe parcursul crizei. Fondul comercial al BCR, iniţial cel mai valoros activ intangibil din bilanţul Erste, s-a erodat pe fondul slabei performanţe a băncii

Autor: Razvan Voican 17.12.2013

Austriecii de la Erste Group, care chiar în urmă cu opt ani au licitat uriaşa sumă de 3,75 miliarde de euro pentru a prelua controlul celei mai mari bănci din România – BCR, s-au văzut nevoiţi să aplice o nouă corecţie de 350 mil. euro la valoarea fondului comercial înregistrat în bilanţ pentru filiala locală, reflectând o depreciere dramatică a investiţiei.

Dacă la jumătatea lui 2007 Erste includea în bilanţ un fond comercial la BCR (dat de diferenţa dintre preţul de achiziţie şi valoarea justă a activelor nete) de nu mai puţin de 3,14 mld. euro în contextul apre­cierii leului din vremea respec­tivă, în prezent acest segment din porto­foliul de active intangibile mai este evaluat la aproxi­mativ 250 mil. euro.

În toamna lui 2008, austriecii intrau în „tunelul“ perioadei de criză cu un fond comercial pentru BCR de 2,6 mld. euro pe care s-au grăbit să-l ajus­teze la 1,9 mld. euro în ulti­mul trimestru al anului de gra­niţă dintre perioada de boom şi ciclul de cădere eco­no­mică. În cazul celorlal­te do­uă mari elemente de ac­tive in­tan­gibile, marca BCR era evaluată atunci la 300 mil. euro, iar relaţiile cu clientela valorau 600 mil. euro.

La sfârşitul trimestrului al treilea din 2013 aus­triecii continuau să menţină în bilanţ valoarea brandului BCR la circa 0,3 mld. euro, în timp ce relaţia cu clientela era cuantificată la jumătate, respectiv tot la circa 0,3 mld. euro.

În 2010 fondul comercial de la BCR a fost menţinut la circa 1,9 mld. euro, pentru ca în 2011 să fie aplicată o corecţie puternică de aproape 700 mil. euro, această ajustare fiind unul dintre factorii care au contribuit la intrarea Erste Group pe pierdere cu un rezultat negativ de circa 719 mil. euro.

Anul trecut Erste a operat o nouă ajustare de circa 305 mil. euro, iar ieri a anunţat tăierea valorii fondului comercial cu încă 350 mil. euro, operaţiunea fiind explicată prin confor­marea la noile cerinţe de capital mai severe. Grupul austriac a precizat că deprecierea va fi contabilizată pe trimestrul al patrulea din 2013 şi nu va avea impact asupra ratelor de capital.

În acelaşi timp, Erste a confirmat că se aşteaptă ca segmentul retail & IMM-uri din România să încheie anul cu profit.

Faţă de vârful din 2007, valoarea BCR reflectată prin fondul comercial s-a prăbuşit cu circa 2,8 mld. euro. Spre comparaţie, la acel moment austriecii contabilizau un fond comercial de 543 mil. euro în contul investiţiei de la Ceska Sporitelna, însă în acest caz valoarea s-a conservat pe parcursul crizei, aceasta situându-se la o jumătate de miliard de euro şi la sfârşitul trimestrului al treilea din 2013. Spre deosebire de situaţia de la BCR, austriecii au avut timp să restructureze şi să modernizeze Ceska mult înainte de venirea crizei, banca menţinându-se ca un adevărat motor de profit pentru grupul Erste.

La nivelul trimestrului al treilea al acestui an activele intangibile ale Erste înregistrate în contul BCR – fond comercial, brand şi relaţiile cu clienţii – mai valorau 1,2 mld. euro faţă de 3,8 mld. euro la jumătatea lui 2007. Aşadar, o depreciere de 2,6 mld. euro.

După ajustarea de fond comercial de 350 mil. euro anunţată ieri, BCR mai valorează mai puţin de un miliard de euro, respectiv circa 850 mil. euro.

În total austriecii aveau în bilanţ active intangibile de 2,8 mld. euro în T3, de la aproape 6 mld. euro în vara lui 2007, pentru ca în prezent să coboare la circa 2,45 mld. euro.

Erste a înregistrat în contabilitate ca fond comercial (în engleză goodwill) diferenţa dintre preţul de achiziţie şi valoarea de piaţă a BCR.

BCR a atins punctul cel mai de jos anul trecut, când a înregistrat o pierdere record de 1,23 mld. lei în condiţiile în care au fost contabilizate costurile cu restructurarea de personal şi de reţea care a continuat şi anul acesta.

Practic în ultimul an şi jumătate cea mai mare bancă de pe piaţă a fost absorbită complet de proiectul de relansare care a presupus o reaşezare com­pletă a structurii organi­za­ţionale, atât pe zona de retail, cât şi la corporate.

De-abia anul viitor ar urma să se vadă efectele amplului proces de relan­sare, banca fiind aşteptată să-şi onoreze poziţia de prin­cipal creditor al economiei.

Brandul BCR rămâne unul dintre cele mai puternice de pe piaţa bancară, deşi în ultimii ani instituţia a traversat mai mult episoade cu impact negativ la nivelul imaginii, cea mai mare presiune apărând în urma Ordonanţei 50/2010 privind contractele de credit pentru persoanele fizice, care a generat numeroase procese din partea clienţilor care s-au considerat a fi fost supuşi unor clauze abuzive.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.12.2013