Românii lasă un miliard de euro în decembrie la casele supermarketurilor şi hipermarketurilor. Pe ce se cheltuie banii?

Autor: Cristina Roşca 27.12.2013

În luna decembrie, cea mai bună lună din an pentru comerţul modern, românii lasă la casele magazinelor din comerţul modern (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount şi cash&carry) între 800 de milioane de euro şi 1,2 miliarde de euro, respectiv 10-15% din vânzările din întregul an, respectiv calculelor ZF pe baza datelor din piaţă.

“Luna decembrie reprezintă circa 10-15% din vânzările anuale”, spun mai mulţi reprezentanţi din comerţul modern, o piaţă de circa 8 mld. euro anual. Acest sector este disputat de 12 jucători internaţionali care au în total peste 1.100 de magazine.

Lanţurile de supermarketuri, magazine de tip discount şi hipermarketuri au deschis în fiecare din ultimii ani 150-200 de magazine pentru a-şi menţine afacerile pe un trend ascendent.

Pentru comerţul modern local cele mai bune luni din an sunt decembrie şi luna Paştelui, când lanţurile internaţionale realizează aproape un sfert din vânzările anuale. Astfel, dacă în decembrie vânzările din comerţul modern sunt de circa 1 mld. euro, într-o lună normală acestea sunt cu până la 40% mai mici. "Vânzările în decembrie sunt cu 30% mai mari decât într-o lună normală", spun reprezentanţi Carrefour despre afacerile companiei.

În ultima lună din an românii se aprovizionează atât pentru Crăciun cât şi pentru anul nou, astfel că cei mai mult bani merg pe mâncare şi băutură, însă în această perioadă cresc şi vânzările de jucării, decoraţiuni de pom şi chiar haine şi cosmetice.

“Am observat o creştere de 5% a vânzărilor în perioada 1-24 decembrie faţă de perioada similară a anului trecut “, spun reprezentanţii retailerul belgiano-francez Cora, prezent pe piaţa din România cu 12 magazine cu afaceri de 328 mil. euro în 2012.

“Până şi în ziua de Crăciun era plin hipermarketul Real din Cotroceni. Mi s-a părut că anul acesta erau mai mulţi oameni la cumpărături ca în anii anteriori”, spune Ionuţ C.

Ultimii ani, inclusiv 2013 au fost marcaţi de criză şi de scăderea consumului, românii fiind tot mai prudenţi atunci când vine vorba de achiziţii. Ei au optat în principal pentru produse tot mai ieftine sau la promoţie. În decembrie însă, pentru sărbători, românii şi-au deschis buzunarele şi au lăsat la case circa 1 mld. euro, potrivit calculelor ZF.