Companiile din auto au primit 185 mil. euro pentru investiţii de 561 de milioane de euro

Autor: Bogdan Alecu 22.01.2014

Aproape jumătate din ajutoarele de stat acordate de guvern s-au îndreptat către companii din industria auto, în special către producători de compo­nente şi Automobile Dacia.

În total, companiile din auto au primit în baza HG 1680/2008 ajutoare de stat de 185 mil. euro, dintr-un total de 373 mil. euro. Ajutoarele de stat au fost acordate pentru investiţii de peste 560 mil. euro realizate de către companiile private, investiţii care au creat peste 6.000 de noi locuri de muncă.

„Ajutoarele de stat sunt foarte importante pentru atragerea de investiţii străine. Din discuţiile cu investitorii, vă putem confirma că un rol foarte im­por­tant în luarea deciziei cu privire la loca­lizarea unei investiţii în România în detri­mentul altor ţări l-au avut stimu­lentele financiare oferite de statul român“, a spus Dorina Voica, manager, advisory, servicii de consultanţă pentru atragerea de finanţare, în cadrul PwC România.

Pe lângă ajutoarele de stat acordate în baza HG 1680, alte două companii, Pirelli şi Daimler, au mai beneficiat în ultimii doi ani de ajutor de stat cumulat de 72 mil. euro pentru investiţii cu­mu­late de peste 340 mil. euro şi care creează alte 1.000 de noi locuri de muncă.

Cel mai mare ajutor de stat acordat unei companii din auto, de aproape 26 mil. euro, a fost luat de producătorul de componente Robert Bosch în 2012 pentru extinderea de la Jucu unde sunt fabricate sisteme electronice de control şi unităţi electronice de comandă.

Lângă Cluj grupul german a de­marat anul trecut activităţi  de cercetare şi dezvoltare legate de sistemele de asistenţă pentru conducătorii auto, iar din acest an inginerii vor dezvolta noi algoritmi de procesare a imaginilor, folosind tehnologii bazate pe imagini stereo. Proiectele se desfăşoară în cola­borare cu echipele de cercetători Bosch din Germania, care au dezvoltat o cameră stereo.

Dacia a primit în ultimii cinci ani două ajutoare de stat, primul în 2009, când a demarat modernizarea uzinei de la Mioveni pentru intrarea în producţie a SUV-ului Duster, investiţie totală de 91 mil. euro, din care peste 15 mil. euro reprezintă ajutorul de stat.

Al doilea proiect a fost demarat în 2011 şi prevedea instalarea noilor linii de producţie pentru noile generaţii ale modelelor Logan şi Sandero, a căror producţie a început la finalul anului  2012. Proiectul, evaluat la aproape 20 mil. euro, a beneficiat de un ajutor de stat de 6,7 mil. euro.

Un ajutor de stat cumulat de peste 16 mil. euro a primit şi grupul german Continental.

Din această sumă, aproape 12 mil. euro au fost direcţionate în 2013 către fabrica de anvelole de la Timi­şoara, în condiţiile unei investiţii totale de 25 mil. euro. Potrivit oficialilor companiei, Continental Automotive Products, care deţine producţia de anvelope, a derulat investiţii cumulate de aproape 60 mil. euro în 2012 şi 2013, investiţii ce au vizat extinderea portofoliului de produse şi creşterea eficienţei operaţiunilor, potrivit declaraţiilor lui Klaus Ohlwein, directorul general al companiei.

Companiei TRW Airbag Systems, parte a grupului american TRW Automotive Holdings, i-a fost aprobat în  2013 un ajutor de stat de de 4,7 mil. euro pentru realizarea unei investiţii totale de 13,6 mil. euro la Roman, într-o nouă fabrică de airbaguri. În viitoarea fabrică se vor angaja iniţial 400 de salariaţi, număr care va creşte la 1.000 până în 2017. 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.01.2014