Salariul unui pilot de avion din SUA pleacă de la echivalentul unui vânzător de la McDonald's. Efectul: zeci de avioane ţinute la sol pentru că nu se găsesc profesionişti

Autor: Radu Racu 13.02.2014
O criză de piloţi de zboruri comerciale din SUA subliniază o fisură majoră în industria aeronautică aemericană, generând pierderi majore pentru companiile care, din lipsă de profesionişti, sunt nevoite să-şi ţină avioanele la sol, scrie Wall Street Journal.
 
Situaţia critică a devenit mai evidentă marţea aceasta, când compania Republic Airways, unul dintre cei mai mari operatori americani, a anunţat că va consemna la sol 27 din cele 243 de aeronave proprii, pentru că nu găseşte piloţi calificaţi. Anunţul s-a tradus pe bursă într-o scădere de 4% a acţiunilor.
 
Salariile de debut pentru piloţii de avion de pe cursele comerciale regionale din SUA pleacă de la 22.400 de dolari pe an, conform informaţiilor furnizate de sindicate, însă unii operatori mai mici plătesc chiar şi 15.000 de dolari pe an. Spre comparaţie, un angajat McDonald's care munceşte şase ore pe zi câştigă circa 13.000 de dolari pe an.
 
Companiile regionale sunt o verigă cheie în sistemul de transport aerian din SUA, operând curse subcontractate de la grupuri mai mari. Costurile sunt însă impuse de operatorul care externalizează rutele, o situaţie care forţează companiile mici să-şi plătească angajaţii mai puţin, în încercarea de a fi profitabile.
 
Situaţia este agravată şi de noile norme intrate în vigoare în luna august a anului trecut, conform cărora piloţii de pe curse comerciale au nevoie de cel puţin 1.500 de ore de zbor, faţă de 250 de ore în vechiul sistem. Noua reglementare presupune practic din partea piloţilor costuri suplimentare de pregătire, în condiţiile în care o oră de zbor de antrenament este taxată cu circa 57 de dolari. Andrew Finne, un pilot de 23 de ani, spune pentru WSJ că în cei patru ani de şcoală de pilotaj a acumulat 380 de ore de zbor şi datorii de 100.000 de dolari.
 
Un alt aspect îngrijorător în industria aviatică este numărul mare de pensionări aşteptat în viitorul apropiat. Chiar şi înainte de implementarea noilor norme, Autoritatea Aviatică din SUA anunţase în 2012 că a emis 54.370 de permise de zbor, în scădere cu 31% faţă de anul anterior.