Juriştii caută echilibrul în legea insolvenţei. Cum poate fi redus numărul de fraude fără a lichida afacerile care pot redeveni viabile?

Autor: Cristi Moga 13.02.2014

Noua lege a insolvenţei, care ar trebui să intre în vigoare în acest an după finalizarea dezbaterilor din Parlament, îmbunătăţeşte sensibil cadrul legislativ prin încurajarea finanţărilor în perioada de observaţie şi dinamizarea procedurilor, dar o serie de aspecte precum posibilitatea de executare individuală în perioada de observaţie sau stabilirea unui termen de un an, maximum doi pentru implementarea planurilor de reorganizare pun în pericol şi afaceri care pot redeveni viabile. Ziarul Financiar a organizat ieri la BNR, alături de Robert Cazanciuc, ministrul justiţiei, Bogdan Olteanu, viceguvernator BNR, Liviu-Bogdan Ciucă, preşedintele Comisiei juridice de disciplină şi imunităţi din Camera Deputaţilor, şi specialişti din domeniu un seminar în care a dezbătut cele mai controversate aspecte ale noului cadru legislativ.



Noul cod al insolvenţei, legea după care din acest an ar urma să se ghideze toate societăţile ajunse în incapacitate de plată, este încă în dezbatere după ce ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul promovase în toamnă textul legislativ a fost declarată neconstituţională.

Cu toate acestea, legea ar putea intra în vigoare până la jumătatea acestui an după finalizarea dezbaterilor din Parlament în care vor fi reanalizate câteva dintre cele mai controversate aspecte ale textului propus iniţial. Insolvenţa naşte controverse şi în forma actuală, în condiţiile în care numeroase companii au rămas cu facturi neachitate după ce în ultimii cinci ani 120.000 de societăţi cu datorii de miliarde de euro au ajuns în insolvenţă, pentru 108.000 dintre acestea fiind deja declarat falimentul.

Datele prezentate ieri de Valentina Burdescu, director al Direcţiei Buletinului Procedurilor de Insolvenţă, arată că în ultimii cinci ani doar pentru 3.500 de firme au fost aprobate planuri de reorganizare, printre acestea numărându-se companii mari, ca Hidroelectrica, Astra Vagoane Arad sau Tower Center, iar practicienii în insolvenţă susţin că aprobarea noului cod în forma actuală ar putea scădea cu circa 70% numărul firmelor care se însănătoşesc şi ar agrava astfel situaţia mediului de business.

„Raţiunea noului cod este de a contribui la îmbunătăţirea mediului de afaceri. În prezent, proiectul se află în dezbaterea Comisiei juridice a Senatului şi profităm de soluţia dată de Curtea Constituţională, care a declarat neconstituţională ordonanţa de urgenţă prin care codul intrase în vigoare în octombrie 2013, pentru a corecta lucrurile care nu au fost suficient de bine explicate. Sunt foarte multe amendamente care au fost convenite de toată lumea. Au rămas doar câteva puncte care au născut discuţii“, a declarat ieri Robert Cazanciuc, ministrul justiţiei, în cadrul evenimentului cu tema „Noul cod al insolvenţei. Soluţia pentru mediul de business de azi?“, organizat de ZF în parteneriat cu Ministerul Justiţiei, BNR, PwC, Casa de Insolvenţă Transilvania, ZRP Insolvency şi NNDKP.

Unul dintre aspectele „controversate“ la care ministrul justiţiei a făcut referire îl reprezintă limitarea duratei planului de reorganizare la un an, cu posibilitatea de prelungire cu încă unul, o măsură despre care practicienii consideră că ar face imposibilă reorganizarea în timp util a unor afaceri complexe, de mari dimensiuni.

„Un termen de un an pentru reorganizare poate fi o piedică inclusiv pentru cei care l-au propus, uitându-ne doar la situaţia Oltchim, spre exemplu. Ar trebui lăsaţi creditorii să aprecieze care este termenul în care o firmă ar trebui să se reorganizeze sau o diferenţiere în funcţie de cifra de afaceri sau complexitatea dosarului“, susţine Simona Miloş, partener al firmei RVA Insolvency şi preşedinte al Institutului Naţional pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvenţă.

„În noua dezbatere va trebui să găsim un echilibru. Poate fi o soluţie această diferenţiere în funcţie de cifra de afaceri pentru stabilirea duratei planului de reorganizare. Cred că vom găsi acea balanţă de care este nevoie“, a răspuns Cazanciuc cu privire la acest aspect.

Pe de altă parte, Andrei Cionca, partener fondator al Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), susţine că reorganizările ar deveni mult mai dificile dacă noul text de lege ar impune, pe lângă votul pe categorii, şi votul a 50% din creditori pentru aprobarea unui plan de reorganizare. În portofoliul CITR, activele societăţilor în insolvenţă acoperă doar 18% din pasive (active de 500 mil. euro la datorii de 2,8 mld. euro), iar potrivit unei simulări realizate de practicieni, doar trei dintr-un grup de zece firme care s-au reorganizat pe legea în vigoare ar reuşi acest lucru şi pe baza noului cadru legislativ.

„Decizia de a impune ca un plan de reorganizare să fie aprobat doar cu votul creditorilor ce deţin cel puţin 50% din masa credală a fost luată în şedinţă de guvern. Recomandarea organismelor internaţionale a fost de stabilire a unui prag de 30% pentru aprobarea planurilor de reorganizare, iar noi vom susţine în Parlament această poziţie“, a declarat Florin Moţiu, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.

Cu toate acestea, Bogdan Olteanu, viceguvernator al BNR, susţine că este necesar ca această procedură să asigure protecţia creditorilor, să conserve interesele acestora, deoarece altfel există riscul este de descurajare a creditării.

„Este de notorietate că legea în vigoare este favorabilă debitorilor şi pot spune că este depăşită de actualele realităţi economice (...). Echilibru nu înseamnă egalitate, în condiţiile în care în procedura insolvenţei creditorul are un drept, pe când debitorul are o obligaţie. Totodată, debitorul este afacerea, nu acţionarul, iar el este primul care trebuie să suporte pierderea după deschiderea insolvenţei. Unde este posibil, trebuie salvată afacerea, nu deţinătorul ei“, a declarat Olteanu.

„Economia nu va dudui după ce adoptăm noul cod“, a fost concluzia lui Liviu-Bogdan Ciucă, preşedintele Comisiei juridice de disciplină şi imunităţi din Camera Deputaţilor, instituţie în cadrul căreia urmează să fie dezbătută noua lege. „În ultima perioadă am avut mai multe întâlniri cu grupuri de interese care au abordări diferite cu privire la acest cod. Sunt cei care au de recuperat bani şi sunt cei care au de dat şi nu mai vor să dea. Ne-am interesat şi la ce au făcut vecinii noştri pe acest subiect şi sunt ţări cu o legislaţie mai dură, ţări cu o legislaţie mai permisivă şi alţii mai echilibraţi. Noi încercăm să obţinem un text de lege mai eficient şi mai echilibrat şi sper ca la finalul acestei sesiuni parlamentare să avem o lege aplicabilă, o lege asortată cu vremurile pe care le trăim, în care lucrurile se mişcă foarte repede“, a mai spus Ciucă, precizând totodată că „uşile comisiei juridice sunt deschise pentru toţi cei care vor să participe la dezbaterea care se află pe lista de priorităţi a Parlamentului“.

Sorin David, partener coordonator al casei de avocatură D&B David şi Baias şi membru al echipei de consultanţi care a elaborat Proiectul Codului insolvenţei, apreciază că „legea nu este un panaceu la toate problemele economiei româneşti, care suferă din cauza lipsei de disciplină financiară şi de creditare, dar poate ajuta în anumite aspecte“.

„Există o percepţie că această procedură a fost abuzată în detrimentul creditorilor, dar consider că în multe cazuri acest abuz nu a fost sancţionat de actuala lege deşi era posibil acest lucru. Astfel, pentru descurajarea acestor abuzuri cred că ar fi suficientă o aplicare mai curajoasă şi până la capăt a actualului cadru legislativ“, a punctat David.

Ana-Irina Şarcane, consultantul coor­donator al proiectului noului cod al insol­venţei, spune că unul din scopurile noii legi este de a reechilibra forţele în cadrul proce­durii deoarece actuala lege este favorabilă debitorilor. „Tentaţia este să fii de partea celui mai slab, iar în acest caz vorbim de debitori, dar scopul legii este recuperarea creanţelor şi nu salvarea debitorilor, iar acest scop poate fi atins prin eficienţă.“

Totodată, ea susţine că două dintre cele mai importante noutăţi pe care le aduce noua lege sunt superprioritatea finanţărilor acordate în perioada de observaţie şi insolvenţa grupu­rilor de societăţi. „Finanţarea în perioada de observaţie consider că va aduce o recuperare mai bună pentru toţi creditorii, în timp ce acţiunile necorelate în cazul insolvenţei unui grup de firme reduc spre minim şansele de supravieţuire.“

O problemă acută a noului cod în formula propusă în toamnă rămâne însă acceptarea executării individuale în cadrul insolvenţei, măsură care reprezintă „o înfrângere elocventă a procedurii şi o înfrângere a principiului maximizării averii debitorului“, potrivit lui Stan Târnoveanu, co-managing partner al firmei ZRP Insolvency. „Spre exemplu, dacă vinzi volanul unei maşini, cu siguranţă valoarea acelei maşini va scădea. Totodată, vor fi contestaţii la aceste executări şi nu se va ajunge la maximizarea averii debitoarei, ci la cea a avocaţilor care vor contesta aceste executări. O asemenea soluţie consider că nu este nici măcar în favoarea creditorului fiscal“, a mai spus reprezentantul ZRP Insolvency.

Practicienii apreciază că principalele cauze ale numărului ridicat de insolvenţe sunt mai degrabă legate de lipsa de creditare şi disciplina financiară precară a firmelor, aspecte pe care noua lege a insolvenţei le poate influenţa într-o prea mică măsură.

„Noua lege în niciun caz nu este mai rea, dar nu cred că va reduce numărul de insolvenţe. Printr-o procedură mai alertă, ar putea scădea numărul procedurilor pe rol, dar nu cred că vor fi mai puţine firme intrate în insolvenţă“, a concluzionat Simona Neagu, partener al casei de avocatură NNDKP (Nestor).

 

Stan Târnoveanu, co-managing partner al ZRP Insolvency

Andrei Cionca, partener fondator al Casei de Insolvenţă Transilvania

Sorin David, partener coordonator al D&B David şi Baias

Simona Miloş, partener al RVA Insolvency

Ana-Irina Şarcane, partener coordonator al firmei Şarcane şi Asociaţii

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.02.2014