Florentina Greger, directorul de HR al Zitec: Tinerii trebuie să înveţe tehnologii noi singuri, pentru că în şcoală nu se fac

Autor: Corina Mirea 07.04.2014

Absolvenţii de studii tehnice care ştiu să facă dezvoltare web cu ajutorul tehno­logiilor open source, în special PHP, sunt printre candidaţii cel mai dificil de recrutat de pe piaţa muncii. Cum în şcolile din România astfel de tehnologii aproape că nu se studiază, directorii de HR „se bat“ pe un număr restrâns de tineri care au reuşit să le înveţe singuri, este de părere Florentina Greger, director de resurse umane al Zitec, producător local de aplicaţii online cu afaceri de 2,3 milioane de euro anul trecut (în creştere cu 60% faţă de 2012).

„Există foarte multe companii care caută să îşi crească echipele pe zona aceasta şi în prima parte a anului recrutarea merge destul de greu. Puţini absolvenţi ne pot ajuta pe noi, cel puţin pe partea de dezvoltare web în PHP, pentru că ei nu studiază la şcoală acest lucru aproape deloc. Doar la Iaşi se face, din câte ştiu din experienţa mea de recrutare. Restul au învăţat pe cont propriu. Este o tehnologie care se învaţă autodidact şi care necesită un portofoliu de proiecte, vizând zona online“, explică Florentina Greger, cea care conduce politicile de HR ale celor aproape 100 de angajaţi ai companiei fondate în urmă cu 11 ani de soţii Simona şi Alexandru Lăpuşan. În urmă cu aproximativ patru ani, când ea a preluat funcţia de director de HR, Zitec avea 30 de angajaţi, iar compania are în plan recrutarea a încă aproape 25 de persoane până la finalul acestui an. Cele mai multe poziţii deschise vor viza candidaţi care au competenţe tehnice, în special pentru dezvoltarea, testarea şi web design-ul aplicaţiilor, dar şi posturi de online mar­keting. În prezent, majoritatea angajaţilor lucrează în dezvoltare, cea mai mare parte a lor (35) pe limbajul de programare PHP.

În opinia sa, pentru poziţiile care nece­sită cunoaşterea limbajului de pro­gramare Java, angajatorii nu au dificultăţi la fel de mari, pentru că tinerii vin cu un bagaj de cunoştinţe bun încă din facultate. „În rest, pentru ca aceştia să fie pregătiţi pentru reali­tatea pieţei muncii ar fi nevoie să se completeze programa şi cu studierea celor­lalte tehnologii, care, de altfel, sunt foarte folosite pe piaţă acum. Programa a rămas aceeaşi ca acum mulţi ani, iar piaţa s-a schim­­bat foarte mult“, spune Florentina Gre­ger. Motiv pentru care compania a început să încheie parteneriate cu orga­nizaţii studenţeşti fie pentru participarea la anumite târguri de joburi de profil sau pen­tru derularea unor programe de stagii de pregătire, având în vedere că cei care fac parte din astfel de organizaţii se pot apropia şi aborda mai uşor publicul ţintit de Zitec. Deşi susţine că încă există o mare parte a tinerilor care nu îşi doresc să se implice în programe de voluntariat, să facă mai mult decât le poate oferi şcoala, astfel încât să devină mai angajabili, Florentina Greger este de părere că tinerii s-au schimbat în bine în ultimii doi ani. Aceştia au devenit mai proactivi, mai preocupaţi de a dezvolta proiecte pe cont propriu. Iar asta se vede şi în ponderea celor care rămân în companie după programele de internship plătite  (circa 70%).
 

Sunt situaţii în care un programator senior venit de la altă companie să nu fie angajat la noi nici ca junior

La nivelul anului trecut, Florentina Greger spune că din numărul total de aplicaţii primite de companie pentru un post scos la concurs doar aproximativ 1% au şi ajuns să fie angajaţi. În majoritatea cazurilor, aceştia nu au reuşit să obţină un rezultat de trecere la unul dintre testele pe care Zitec le dă candidaţilor.

„Avem foarte multe teste de care mulţi candidaţi nu reuşesc să treacă, chiar dacă au experienţă. Se întâmplă ca un programator senior venit din altă parte să nu poată fi an­gajat nici ca junior la noi. Probabil că avem o complexitate mai mare a proiec­telor. Nu este neapărat o dificultate de a-i aduce la interviuri, ci de a-i recomanda la interviul final cu directorul tehnic, coordo­natorul departamentului de dezvoltare web. Pentru mine este mai dificil să găsesc candidaţii care sunt cu adevărat seniori“, explică ea.

Testele pe care compania le dă candidaţilor sunt calibrate pe echipa de dezvoltare a Zitec. Înainte de a se stabili un barem peste care aceştia trebuie să treacă, testele au fost completate de angajaţii care lucrează în acest domeniu, astfel încât fiecare barem (nivel de încadrare necesar pentru poziţiile de junior, secnior, etc.) să fie conform cu realitatea din departament.

Florentina Greger precizează însă că, pentru multe dintre poziţiile de senior deschise de companie, s-a recurs la promovarea internă. Recent, compania a promovat pe cineva pe o astfel de poziţie la trei ani de la intrarea în Zitec pe un post de intern.

„Nu înseamnă că trebuie să aibă X ani de experienţă ca să fie senior. Depinde de cum se descurcă, de cât de autonom este în ceea ce face. La fel de important este să aibă iniţiativă, să vrea să facă mai mult decât scrie în fişa postului. Dar nu orice programator poate coordona un proiect sau este un manager la fel de bun pe cât este de bun din punct de vedere tehnic. De aceea, ei au o perioadă în care îşi pot asuma rolul, să vadă dacă se potriveşte. Asta poate dura de la 6 luni la un an şi jumătate, deci nu îi promovăm imediat, ci le dăm şansa de a vedea dacă le place şi dacă pot face faţă“, mai spune ea.

Cum vârsta medie în companie este de 28 de ani, întreaga industrie fiind, de altfel, destul de tânără, Florentina Greger susţine că politicile de HR sunt într-o continuă schimbare. Angajatorii „se întrec“ în elaborarea unor strategii noi de retenţie a angajaţilor, având în vedere că sunt tot mai puţini şi că tinerii, în general, au alte aşteptări faţă de generaţiile anterioare. Ei vor să aibă mai multă libertate, autonomie, să aibă un cuvânt de spus în companie şi să fie lăsaţi să îşi asume mai multe roluri. De aceea, departamentul de resurse umane al Zitec lasă angajaţii să îşi aleagă tipologia de proiect pe care vor să lucreze, iar aceşta ajung într-o echipă ce trebuie să raporteze unei singure persoane. Mai mult, organizează teambuildinguri, permit un program flexibil şi organizează un hackaton intern (maraton de programare). Timp de 24 de ore ei dezvoltă aplicaţii care trebuie să fie funcţionale ce se folosesc ulterior. Fiecare lucrează cu tehnologii noi, pe care nu le folosesc în mod normal în departamentul din care fac parte. Anul trecut, în decursul celor 24 de ore ei au beneficiat de servicii de masaj, au participat la un concert organizat organizat în clădirea de birouri în care se află sediul companiei şi s-au putut tatua.

„După cum au mers lucrurile în ultimii patru ani nu cred că vor fi schimbări decât în bine pentru noi. Vreau să cred că vom gasi mai uşor colegi, că vor fi mai bine pregătiţi tehnic, astfel încât să investim mai puţin în formare şi că va începe să se acopere partea de web development în facultate“, adaugă Florentina Greger.

 

Cine este Florentina Greger

Sursa: LInkedin

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.04.2014