Aproape unu din opt absolvenţi din ultimul an a renunţat la jobul în corporaţie pentru a deveni antreprenor

Autor: Corina Mirea 07.04.2014

Aproape unu din opt absolvenţi (12%) ai programelor de educaţie pentru manageri de pe plan local care au răspuns la chestionarul ZF pentru realizarea Top MBA a trecut de la statutul de angajat la cel de antreprenor în perioada în care încă participa la cursuri sau după absolvirea acestora.

În ultimul an, din cei circa 163 de absolvenţi ai şcolilor de afaceri din România care au răspuns chestionarului ZF, 19 şi-au deschis o afacere în IT, consultanţă, educaţie privată, construcţii sau comerţ, investind în economia locală aproape 800.000 de euro pentru a crea peste 150 de joburi.

Spre deosebire de promoţia de absolvenţi din 2012, ponderea celor care anul trecut au devenit antreprenori a scăzut cu 11%. Atunci, peste 30 de ma­nageri au investit circa 4,3 mil. euro pentru a angaja 1.000 de persoane. O po­sibilă explicaţie pentru această si-tuaţie poate fi şi faptul că o parte din respondenţi erau deja antreprenori la momentul înscrierii în program.

MBA-ul încă nu a devenit un „must have“ pentru a fi antreprenor, spun ab-sol­venţii, dar acesta creşte şansele businessului de a rezista pe piaţă, mai ales într-un context economic mereu în schimbare.

După câteva luni în care a „pendulat“ între job şi firma de IT înfiinţată anul trecut, Silvia Antonescu a renunţat în octombrie la siguranţa poziţiei de senior business consultant pe care o ocupa de aproape patru ani în cadrul furnizorului de software Loxon Solutions România (subsidiară a com­paniei-mamă din Ungaria). Ştia că va face acest pas încă de dinainte de a se înscrie la programul de MBA Româno-Ca­nadian, pentru că de-a lungul tim­pului a investit câte puţin în afaceri de familie sau în start-up-uri ale prietenilor.

„Am ales să fac un MBA şi pe cel Româno-Canadian în special pentru că am vrut să capăt cunoştinţe cât mai multe în marketing pentru a putea crea un brand puternic al firmei pe care am înfiinţat-o (Syncwise - n.red). Cred că este nevoie să înveţi să construieşti un brand pentru că aduce valoare eco­nomiei locale dacă este unul puternic. Nu ştiu dacă MBA-ul este un «must have» pentru un antreprenor, însă pe piaţa din România, dacă ai un astfel de program la activ ca antreprenor, ai şi garanţia că lucrurile se formează la un anumit standard de calitate“, este de părere Silvia Antonescu, care a lucrat şi pentru bănci precum Raiffesen Bank sau Bancpost. Printre motivele care au mai determinat-o să se înscrie la MBA se numără şi posibilitatea de a-şi extinde aria de expertiză de la cea de finanţe, contabilitate şi managementul organi­zaţiei la marketing sau recrutare, spre exemplu. În prezent, firma Syncwise, dez­voltator de aplicaţii, numără opt angajaţi.

„MBA-ul m-a ajutat să găsesc mai uşor clienţi, însă atragerea oamenilor buni din domeniu a fost şi continuă să fie o provocare. Într-o companie cum este cea pentru care am lucrat până de curând ca lider de echipă, nu trebuie să te ocupi de recrutare, face organizaţia asta pentru tine. Când eşti antreprenor trebuie să te gândeşti cu ce alte metode în afară de bonusuri şi pachet salarial poţi să atragi nişte candidaţi de pe o piaţă unde oferta este oricum foarte mare. Provocarea de a atrage oameni buni este aproape la fel de mare ca atragerea clienţilor“, explică antrepre­noarea. Ea este unul dintre cei opt absolvenţi care au ales industria IT ca domeniu în care să poată aplica, din rolul de antreprenor, cunoştinţele acumulate la un MBA sau Executive MBA.

În general, pentru înfiinţarea unei firme de IT, absolvenţii au avut nevoie de minimum 10.000 de euro, însă unii dintre ei au investit chiar şi 100.000 de euro, potrivit datelor centralizate de ZF.

În 2010, Daniel Cioancă s-a înscris la programul de Executive MBA din cadrul şcolii actuale MSM Raţiu România pentru a pregăti „terenul“ unei afaceri de programare şi web design în Iaşi pe care a deschis-o acum 12 luni.

„Am decis să fac programul pentru că am vrut să investesc în mine şi pentru că ideea unui business propriu era prezentă undeva în mintea mea. Am crezut de cuviinţă că mediul economic s-a schimbat atât de mult în ultimii ani încât nu mă puteam arunca în antreprenoriat fără un bagaj de cunoştinţe mai largi. Sigur, contează foarte mult ideea, echipa, dar cunoştinţele sunt cele care te fac să reuşeşti sau nu“, spune el.

Firma creată de Daniel Cioancă are 12 angajaţi şi dezvoltă în prezent aplicaţii pentru zona de e-commerce, care pot fi implementate în mai multe industrii. Antreprenorul şi-a plătit singur taxa de şcolarizare, aspect important, spune el, pentru cei care vor să pornească o afacere pe cont propriu.

„La momentul la care făceau studiile de caz la cursuri nu realizam cât de importante sunt, dar acum pot să fac conexiuni între departamente şi informaţii distinct foarte rapid. În plus, EMBA-ul m-a ajutat să ajung mult mai repede la oameni din industrie care deja erau antreprenori şi care trecuseră prin procese de inovaţie a produselor“, adaugă Cioancă.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.04.2014