Programul Rabla demarează pentru persoane fizice

Autor: Bogdan Alecu 08.04.2014

Ediţia din acest an a programului Rabla demarează astăzi pentru persoane fizice, pentru care Administraţia Fondului pentru Mediu are la dispoziţie 17.000 de tichete, potrivit declaraţiilor ministrului mediului, Attila Korodi, citat de Mediafax. Ulterior vor fi emise alte 3.000 pentru persoane juridice şi instituţii publice.

Bugetul total pus la dispoziţie de AFM este de 140 mil. lei, iar fiecare tichet va avea o valoare nominală de 6.500 de lei. De asemenea, va mai fi disponibil suplimentar un ecobonus de 500 de lei pentru achiziţia unui automobil încadrat în norma de poluare Euro 6, hibrid sau cu emisii de sub 100 de grame de dioxid de carbon per kilometru.

Pentru prima dată tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie alocate electronic în sistemul informatic al AFM. În continuare, tichetul poate fi tranzacţionat prin cedarea sa în favoarea unei alte persoane.

Spre deosebire de ediţiile anterioare, în acest an cine doreşte achiziţia unui automobil nou prin Rabla întâi merge la un dealer auto validat unde se înscrie în program, iar abia după aceea maşina este casată în cadrul unei unităţi Remat ce participă în program.

„În termen de 30 de zile de la data emiterii notei de înscriere, proprietarul se va prezenta din nou la dealerul auto pentru a-şi completa dosarul de participare cu certificatul de distrugere şi certificatul de radiere şi pentru a încheia contractul de vânzare-cum­pă­rare a automobilului“, au spus oficialii AFM.

Anul trecut doar aproape 13.500 din cele 23.000 de tichete puse la dispoziţie de Ministerul Mediului au fost utilizate, cu toate că valoarea acestora pe piaţă a scăzut chiar şi câteva sute de lei. Spre comparaţie, în 2012, tichetele se tranzacţionau şi cu 3.000 de lei, cu toate că valoarea nominală era de 3.800 lei, în timp ce anul trecut valoarea aproape s-a dublat la 6.500 de lei.

Cea de-a zecea şi ultima ediţie a programului Rabla va permite în premieră ca şi cei care deţin un automobil Logan produs între 2004 şi şi 2006 să-l ducă la casat pentru a obţine un tichet cu valoare nominală de 1.500 de euro. Miza o reprezintă cele peste 300.000 de maşini vândute noi pe piaţa locală de Dacia, Daewoo şi Aro în 2004, 2005 şi 2006, care în 2013 nu puteau fi nici casate, deoarece erau mai noi de zece ani şi nu se încadrau în cerinţele programului Rabla, şi nici vândute, deoarece taxa reprezintă mai bine de jumătate din valoarea de revânzare a maşinii.

 

Ce se întâmplă cu timbrul de mediu

Încasările din timbrul de mediu în 2013 au fost de peste 732 de mil. lei, în timp ce restituirile vechii taxe auto au totalizat peste 570 mil. lei, a anunţat ieri preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Adrian Gearâp. Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că taxa de primă înmatriculare, introdusă de guvern în luna aprilie 2008, încalcă legislaţia UE, ca şi taxa auto care a înlocuit-o, în ianuarie 2012, iar sumele colectate trebuie restituite. Taxa auto a fost înlocuită cu timbrul de mediu, pe 15 martie 2013.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.04.2014