Ce autostrăzi vor fi finalizate în 2014 . Cât ar trebui să coste lucrările

Autor: Andreea Neferu 20.04.2014

Anul 2014 va fi cel mai sărac în materie de deschideri de autostrăzi, doar 60 de kilometri noi urmând să fie introduşi în circulaţie, după ultimele estimări ale Companiei de Drumuri, respectiv 38,8 km pe Nădlac-Arad şi alţi 22 km pe Orăştie-Sibiu.

Autostrada Nădlac-Arad este poarta de intrare în ţară dinspre vestul Europei şi poate fi considerată o „carte de vizită“ pentru România şi pentru restul infrastructurii rutiere. În 2012 şi 2013, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, Nădlac-Pecica şi, respectiv, Pecica-Arad.

Primul tronson, Nădlac-Pecica, era construit iniţial de firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache (aflat în prezent în arest preventiv), însă CNADNR a reziliat contractul în 2012 din cauza progresului redus al construcţiei, dar şi a unei suspiciuni de fraudă privind modul de atribuire. Ulterior, contractul a fost câştigat de italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl, care ar trebui să livreze tronsonul în toamnă.

Celălalt tronson, Pecica-Arad, care este finalizat în proporţie de circa 85%, nu are însă deocamdată un nou constructor, după ce în vara anului trecut CNADNR a reziliat contractul de construcţie cu firma austriacă Alpine, intrată în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă în România. În 2014 CNADNR ar trebui însă să selecteze un nou constructor şi să finalizeze acest sector de autostradă.

Orăştie-Sibiu, lot 3 (22,1 km)

Tronsonul de autostradă, pentru care s-au anunţat constructorii în primăvara anului 2011, nu este nici acum gata, în contextul în care pe 6 kilometri din cei peste 22 ai şoselei au apărut alunecări de teren ce au determinat întârzierea lucrărilor.

Constructorii acestui tronson, italienii de la Impregilo, urmau să piardă acest contract, după ce ministrul transporturilor Dan Şova a ameninţat recent cu rezilierea acestuia pe motiv că firma constructoare cerea bani în plus.

Ulterior, CNADNR a decis să continue lucrările cu italienii de la Impregilo, după ce a ajuns la o înţelegere cu constructorul, care va încheia lucrările fără costuri suplimentare. Astfel, Şova a spus că italienii s-au angajat să termine 16 din cei 22 de kilometri ai tronsonului până la 15 iulie 2014, în timp ce restul de 6 kilometri, afectaţi de alunecări de teren, vor fi gata la 15 noiembrie 2014.

Tronsonul, care costă 144 de milioane de euro, trebuia însă finalizat în aprilie anul trecut, potrivit termenelor iniţiale.

Statistici şi grafice despre infrastructura din România