Stroe: Creşterea peste măsură a salariilor la Dacia va însemna începutul mutării producţiei în Maroc

Autor: Bogdan Alecu 16.04.2014
Majorarea salariilor la Dacia cu mai mult de 150 de lei pe lună la Mio­veni va duce uzina într-o zonă „roşie“ din punctul de vedere al costurilor ce va determina conducerea Renault să mute „puţin câte puţin“ producţia din Ro­mânia în Maroc, unde salariul mediu de 250 de euro reprezintă 35% din cel de 3.100 de lei (aprox. 700 de euro) din uzina locală, potrivit lui Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Da­cia şi care mai deţine şi funcţia de preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
 
„Nu se pune problema ca Renault să se retragă complet din România. Dar producţia se poate muta puţin câte puţin şi dacă transferă un singur schimb de producţie de la Mioveni la Tanger, înseamnă disponibilizarea a 3.000 de angajaţi de la uzina Dacia şi a 18.000 de la furnizorii de componente, iar această avalanşă nu va mai putea fi oprită“, a subliniat Constantin Stroe.
 
Potrivit vicepreşedintelui Dacia, miza investiţiilor din Maroc o reprezintă creşterea producţiei uzinei de la Tanger de la 109.000 de maşini, câte s-au asamblat anul trecut, la cât mai aproape de 400.000 de unităţi, cât este capa­citatea instalată în uzina marocană. „Pe pieţele europene Daciile de la Mioveni şi cele de la Tanger urmează să coexiste. În aceste condiţii se va pune problema utilizării parţiale a capacităţilor de producţie de automobile la una dintre cele două fabrici. Decizia respectivă în cadrul acestui scenariu posibil se va lua pe criteriile de competitive şi produc­tivitate ale celor două uzine“, a spus vicepreşedintele Dacia. Dacă în ceea ce priveşte performanţa marketingului şi a comercializării, alături de adaptarea la cererea pieţei depind de Renault, costu­rile de producţie au o puternică compo­nentă locală, pornind de la costurile cu materiile prime locale, preţurile utilită-ţilor, nivelul taxelor şi nivelul cheltuie­lilor salariale pot face diferenţa, potrivit vicepreşedintelui producătorului auto.