Ponta i-a cerut ministrului Şova ceea ce Ziarul Financiar propune de un an: un sistem de plată facilă a taxei la podul de la Cernavodă, nu anularea acesteia

Autor: Andreea Neferu 30.04.2014

Premierul Victor Ponta i-a transmis ministrului transporturilor Dan Şova să identifice un sistem prin care taxa de trecere pe podul de la Feteşti-Cernavodă de pe Autostrada Soarelui să fie achitată de şoferi fără ca aceştia să mai fie obligaţi să aştepte la ghişeu.

"Bariera la autostradă nu o folosim zilele astea, nu? Sper să nu mai vedem cozi la bariera aia. Dar poate ajungem şi noi o ţară cu adevărat europeană, să punem acel sistem prin care să se plătească bariera, dar să nu se mai stea la coadă. Sper că sistemul putem să-l implementăm anul acesta", i-a spus Ponta ministrului Transporturilor, la începutul şedinţei de guvern, în faţa presei, potrivit Mediafax.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va sista taxele de trecere a podului peste Dunăre de la Feteşti-Cernavodă în perioada minivacanţei de 1 Mai, în contextul în care şi anul trecut în perioada verii a luat aceeaşi măsură pentru evitarea cozilor de la pod. Ministrul Dan Şova a spus ieri, într-o conferinţă de presă, că cel mai probabil  “vom scoate (taxa de pod – n. red.) şi pe timp de vară, de joi seara până duminică” şi în această vară.

În contextul în care CNADNR nu a găsit o soluţie pentru plata facilă şi rapidă a tarifului de traversare a podului, instituţia preferă să nu mai înca­seze taxele. Anul trecut CNADNR a estimat că a pierdut circa 1,7 milioane de euro ca urmare a neîncasării taxei de pod la sfârşit de săptămână în perioada iulie-august.  

ZF a propus anul trecut o soluţie prin care aglomeraţia formată în zilele de weekend pe drumul către mare ar putea fi evitată, dar prin care CNADNR ar putea în continuare să colecteze taxele de utilizare a podului: implementarea unui sistem de tip rovinietă, prin care un şofer care ştie că trebuie să treacă pe la Cernavodă să îşi poată achita la benzinării, prin SMS sau chiar online, taxa de pod.

Verificarea plăţii acestei taxe s-ar putea face la fel ca în cazul deţinerii rovinietei de utilizare a drumurilor din afara localităţilor, prin camere de luat vederi montate la pod.

Astfel, şoferii care nu plătesc ar putea primi amenda acasă, la fel ca în cazul rovinietei pentru drumuri.

Anul trecut, CNADNR susţinea că ia în calcul implementarea unor sisteme inteligente de taxare la podul de la Cernavodă, dar nu preciza şi când estimează că ar putea pune în practică un astfel de proiect, nici care ar fi costurile sale.

Întrebat recent de ZF cum va fi rezolvată problema staţiilor de taxare de la podul de la Cernavodă-Feteşti, unde se formează cozi pe timp de vară, ministrul transporturilor Dan Şova a răspuns: „Nu pot să vă răspund acum, voi întreba la CNADNR“.

Circa 40.000 de maşini veneau şi plecau de la mare în fiecare sfârşit de săptămână din vara lui 2012, ultimul an pentru care există date cu privire la traficul din sezonul estival. Totuşi, în 2012 autostrada Soarelui nu era încă finalizată integral, astfel că este posibil ca traficul să mai fi crescut între timp, odată cu încheierea lucrărilor pe întreaga Autostradă a Soarelui. În 2012, compania de drumuri a încasat circa 65,6 milioane de lei (14,7 milioane de euro) din tariful de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre la Feteşti-Cernavodă.