Nicolae Maniu – „Trăiesc la Paris cu bani câştigaţi la…Cluj”/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

Autor: Radu Constantinescu 02.05.2014

Pictorul Nicolae Maniu, prezent la Cluj Napoca cu o expoziţie grandioasă, are totuşi o mare nemulţumire. Mi-a împărtăşit-o cu un zâmbet discret:

- Aprecierea din amplul interviu publicat în urmă cu cinci ani în Ziarul Financiar / Ziarul de Duminică  („Nicolae Maniu - cel mai vândut pictor român“) a făcut carieră. Credeţi-mă, în aproape toate cronicile la expoziţiile mele, în fiecare reportaj găsesc citat Ziarul Financiar cu formularea de mai sus.

Ştiindu-mă cu musca pe căciulă, am replicat prevenitor:

-  A fost / este o afirmaţie greşită?

- Deloc. Acesta este adevărul şi nu am de ce să îl ascund. Sunt căutat de colecţionari din toată lumea, galeriştii îmi solicită permanent lucrări pentru Paris, Singapore sau New York. Vând foarte bine…Dar,dincolo de toate acestea, eu cred în originalitatea tablourilor mele, cred în ceea ce lucrez, cred că am adus ceva nou în pictură! Sper că expoziţia deschisă acum la Cluj va confirma acest punct de vedere.

*

Speranţa este pe deplin îndreptăţită căci, în sălile Muzeului de Artă din Cluj, ne aflăm în faţa celei mai mari expoziţii a artistului deschisă până acum în lume şi în România (deşi pictorul o numeşte mini-retrospectivă ) – Jubileu Nicolae Maniu.  La aproape două decenii de la prima sa personală, organizată tot la Muzeul clujean  în1996 şi la împlinirea a 70 de ani, artistul a adunat 92 de tablouri şi cinci sculpturi din tinereţe, realizate în timpul anilor de studiu la Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu din Cluj (a căror poveste o vom spune câteva rânduri mai jos). Aşadar, 92 de lucrări din cele peste 600 ieşite din atelierul său de lucru, răspândite pe tot mapamondul. Aşa cum însuşi explica, operaţia cea mai dificilă în realizarea expoziţiei a fost tocmai identificarea şi recuperarea tablourilor de la colecţionarii dispuşi să renunţe pentru două luni de zile la ele, pentru a le împrumuta muzeului.

- Expoziţia nu ar fi existat, mărturiseşte artistul, dacă nu aş fi avut multe lucrări vândute în Cluj. Mai ales în ultimii ani, piaţa de artă a cunoscut aici o veritabilă explozie. Şi trebuie să mulţumesc public familiilor Angela şi Ştefan Gadola, precum şi Nicoleta şi Simi Mureşan care au cumpărat de-a lungul anilor picturile mele, iar acum mi le-au oferit pentru retrospectivă. Ei sunt artizanii venirii mele cu expoziţia aici.

Lucrărilor clujene li se adaugă alte câteva aflate în colecţii private din Germania, picturile realizate în ultima perioadă la Paris, precum şi cinci piese aflate în patrimoniul Muzeului de Artă din Cluj. 

Cu prilejul vernisajului, Nicolae Maniu, vizibil emoţionat a mărturisit că şi-a dorit foarte mult să facă această expoziţie.

- Ideea unei astfel de retrospective o am de multă vreme, mai ales că eram tot timpul întrebat la Cluj când voi mai expune aici. Pentru mine, expoziţia era o chestiune de suflet pentru că sunt clujean, sunt român şi în lume aşa mă prezint: Nicolae Maniu, pictor român născut la Turda, în România! Este cea mai mare expoziţie a vieţii mele şi, văzând lucrările pe simeze, mă impresionează chiar şi pe mine. .

Selecţia operată de artist este şi una de ordin sentimental. Pictorul încearcă să refacă drumul lung şi nu lipsit de aventură al carierei sale, începând cu 1971 (primul tablou în ulei, făcut la vârsta de 15 ani, o copie după Grigorescu!!) şi ajungând în februarie 2014, când îşi finalizează grandioasele pânze „Ultima cruciadă“, „Poarta purgatoriului“, „Tentaţia convertirii“, „Capcana de îngeri“. Avem astfel privilegiul de a fi martorii unei evoluţii artistice tumultuoase, pe parcursul căreia artistul a migrat de la temele pastorale inspirate de satul românesc ca matrice şi arhetip (o întâmplare cu caracter anecdotic din interviul publicat în Ziarul de Duminică, evocată cu umor de Maniu, spune că iubitorii de artă din Cluj obişnuiau să exclame când se plimbau prin împrejurimile oraşului: iată un peisaj ca un tablou de Maniu !), până la cele care cultivă sentimentul misterului revelat prin lumini şi umbre, din zona oniricului. Revendicându-se din pictura lui Jan van Eyck sau Johannes Vermeer,  Nicolae Maniu dezvoltă spectaculos perfecţiunea detaliului pictural, plasându-l într-o lume fabuloasă, magică, amintind de universul lui Dali. Tablourile expuse se remarcă prin compoziţiile sofisticate, realizate prin alăturarea unor elemente figurative cu sens simbolic şi hiperbolic, care, la fel ca în arta suprerealistă, şochează prin alăturare şi exaltă imaginaţia privitorului. Falduri, draperii, nuduri, fructe, cai şi celebrele, de acum, folii aurii sau argintii „plantate“ în ambianţe care transformă imaginea în hiper-realitate se regăsesc în compoziţii complicate, de ample dimensiuni (cele mai multe au laturile de peste 1 m), totul fiind supus unei uimitoare şi subtile regii a luminii.

Prin contrast frapant dar semnificativ, în salonul principal al expoziţiei, vizitatorii sunt întâmpinaţi de trei sculpturi de mici dimensiuni, trei capete realizate în cel mai realist mod cu putinţă. Recunoaştem fără dificultate un Ion Creangă în piatră, apoi Eminescu şi Horea în bronz. Lucrările au fost concepute în anii studenţiei clujene şi păstrate de atunci cu sfinţenie; l-au însoţit pe artist în peregrinările sale, mulajele în ghips ale lui Eminescu şi Horea aflându-se până de curând în atelierul său, la Paris. Nicolae Maniu a ţinut mult să fie şi ele incluse în retrospectivă, le-a adus la Cluj, le-a turnat în bronz şi le-a expus la loc de cinste. Hiper-realismul maturităţii alături de candoarea  adolescenţei!!  Acest detaliu de biografie artistică m-a ajutat să-l înţeleg pe artist care, la finalul discuţiei, uitându-se gânditor la pânzele strălucitoare care îl înconjurau, mi-a spus:

- Mă gândesc să renunţ la Paris şi să revin acasă. Am atâtea idei, încât n-am să apuc să le materializez într-o viaţă de artist. Nici de cereri nu mă plâng. Doi ani de acum înainte lucrez numai pe comenzi ferme. Aviz amatorilor – între lucrările expuse acum, mai am câteva care îşi aşteaptă cumpărătorii !! Dar, dincolo de toate acestea, duc dorul prietenilor pe care numai aici, în Cluj, îi am. Apoi, piaţa de artă în România se pare că a depăşit criza! Paradoxal, eu sunt acum un pictor care trăieşte la Paris cu bani câştigaţi la…Cluj. Se poate şi aşa ceva. Cine nu crede să vină să discute cu mine…

*

Nicolae Maniu a participat la numeroase expoziţii organizate în ţară şi în străinătate (Philadelphia, Boston, Moscova, Berlin), iar din 1986 este prezent cu regularitate la saloanele tradiţionale din Paris. Lucrările sale au fost expuse în diferite galerii, la Târgurile Internaţionale de Artă din Basel, Geneva, Roma, Barcelona, Bruxelles, Hamburg, New York şi Miami.

În anul 1983 s-a stabilit la Koln, iar din 1993 trăieşte la Paris. De-a lungul anilor, a fost invitat de onoare, ca reprezentant al României, la Saloanele de Artă Plastică internaţională organizate în Franţa şi a primit numeroase premii şi distincţii. Printre acestea se numără Premiul I şi Medalia de Aur decernate de Federaţia naţională a Culturii Franceze (1987), Marele Premiu la Bienala Europeană „Artă şi Comerţ” de sub înaltul patronaj al Ministerului Culturii din Franţa (1996), Medalia de Aur decernată de Comisia Superioară de recompensă „Merit şi Devotament Francez” (2000), Ordinul „Meritul Cultural” cu grad de ofiţer, acordat de Preşedintele României (2004), distincţia Senior al cetăţii conferită de Primăria Cluj-Napoca (2009).

*

Expoziţia  Jubileu. Nicolae Maniu este parte a programului „Artişti de marcă ai Clujului”, iniţiată de Muzeul de Artă, care îşi propune să pună în evidenţă, în cadrul unor retrospective, creaţia recunoscută pe plan naţional şi internaţional a unor artişti contemporani cu o influenţă decisivă pentru conturarea profilului cultural actual al oraşului. Expoziţia rămâne deschisă până pe data de 25 mai.