Test Auto ZF: Nissan Navara, SUV fermierilor. Galerie foto

Autor: Bogdan Alecu 31.05.2014

Nissan Navara a fost proiectat de la început ca fiind un pick-up, o utilitară ce poate fi utilizată la transport pe drumuri accidentate de şantier sau off-road. Dar japonezii nu s-au oprit doar aici deoarece Navara poate înlocui cu brio şi un SUV, având în vedere că poate dispune de echipamente premium, precum sistemul audio Bose, cel de navigaţie foarte similar cu cel de pe Infiniti, tapiţeria piele sau transmisia automată. Din acest motiv, pick-upul poate îndeplini cu brio mai multe misiuni. Şi desigur, întotdeauna este apreciat un automobil ce poate fi condus şi în vacanţă, dar şi atunci când este nevoie de a transporta diferite obiecte, fără a mai apela la mai multe vehicule.

Acum în afara concurenţilor tradiţionali precum Mitsubishi L200, Ford Ranger, Mazda BT-50, Navara are de înfruntat şi pe Volkswagen Amarok şi începând de anul trecut şi pe noul Ford Ranger, care de asemenea a trecut de la a fi un vehicul utilitar, la standardul de vehicul life-style.

Pe de altă parte, în timp ce Mazda BT-50, Toyota Hilux sau L200 de la Mitsubishi pariază mai mult pe utilitate şi performanţe în off-road, Navara doreşte să acopere şi segmentul superior al pick-upurilor, intrând chiar în competiţie cu SUV-urile, cu toate că suspensia cu arcuri „foi” influenşează confortul, mai ales când bena este goală.

Atunci când iei loc la volan, nu observi nicio diferenţă între Navara şi Pathfinder. Avem sistem de navigaţie care include şi harta României şi display de 7 inchi, hard-disk de 40 Gb, cameră pentru marşarier şi chiar tapiţerie din piele – foarte utilă deoarece se curăţă rapid. Desigur, echiparea de mai devreme se referă la versiunea LE Plus a lui Navara, care porneşte de la aproape 43.100 de euro cu TVA inclus, adică un preţ similar cu al unui SUV full-size "aproape" premium precum Volkswagen Touareg. Calitatea materialelor, a finisajelor nu te duce neapărat cu gândul la "premium", ci mai degrabă la "solid". Acestea sunt gândite nu numai pentru a arăta bine, ci pentru a fi şi practice şi uşor de curăţat.

Odată cu versiunea facelift, Navara dispune şi de motorul diesel de 2,5 litri dCi de 190 CP, faţă de 174 CP la generaţia anterioară. Cu toate că nu discutăm de o creştere semnificativă în cifre dar acum maşina se simte şi mai puternică şi chiar "sportivă" - pentru o maşină de peste 2 tone, 5,3 metri lungime şi care poate transporta încă 825 kg în benă pe lângă alte trei tone într-o remorcă tractată. În plus, motorul nu numai că este mai puternic dar şi mai economic faţă de generaţia anterioară. Cu un rezervor plin de 80 de litri se pot parcurge circa 800-900 km de traseu extraurban, sau 500 km dacă se rulează mai mult în oraş. De-a lungul testului spre exemplu, am realizat aproape 700 km cu un singur plin, fără a intra în zona de sub 100 km a autonomiei cumputerului de bord. Consumul indicat de computerul de bord s-a situat in jurul valorilor de 8-9 litri/100 km în condiţiile în care am testat maşina pe Valea Oltului spre Sibiu. Cei ce doresc un consum şi mai mic, pot apela la cutia manuală cu şase trepte în locul celei automate. Aceasta din urmă menţine un regim „mai turat” al motorului, motiv pentru care şi consumul este mai mare.

La condus, Navara este cel mai aproape de un SUV normal dintre toate pick-upurile. Putem rula fără probleme pe autostradă cu 140-150 km/h iar un drum cu multe viraje nu înseamnă neapărat că trebuie abordat cu o viteză redusă. Singurul "inconvenient", dacă îi putem spune aşa este că pe puntea spate nu dispune de amortizoare normale, ci de arcuri lamelare (ca pe orice utilitară de altfel), ceea ce afectează confortul, în special cel al pasagerilor care stau pe bancheta spate. Dar chiar şi aşa, nu trebuie uitat că şi Navara este o utilitară.

În ceea ce priveşte tracţiunea, Navara poate bloca atât diferenţialul spate, cât şi pe cel dintre punţi pentru a repartiza 50/50 puterea motorului. De asemenea, maşina poate rula numai cu tracţiune spate, 4x4 automat (se repartizează cuplul în funcţie de aderenţă) şi 4x4 Lock, cu diferenţialul central blocat. Atunci când bena este goală spre exemplu, pe un drum cu mai multe viraje este recomandat modul 4x4 automat doarece permite un mai bun control al tracţiunii.