George Buruiană, care a condus CFR Marfă în 1998-2001 şi timp de nouă ani un transportator privat, noul director general al companiei de stat

Autor: Mirabela Tiron 05.06.2014

George Buruiană, fost director general al CFR Marfă în perioada 1998-2001, va fi numit la conducerea transportatorului de stat, după ce Ministerul Transporturilor, condus de Dan Şova, a schimbat tot consiliul de administraţie fără nicio explicaţie, la fel cum a procedat de altfel şi la Tarom şi Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti.

După de a plecat de la conducerea companiei de stat, Buruiană a condus timp de nouă ani un transportator privat de marfă, concurent al CFR Marfă.

Astfel că în 2002, George Buruiană punea bazele companiei de transport feroviar de marfă Sevtrans Invest (ce aparţinea grupului International Railway System (IRS), controlat de Cristian Burci). El a condus compania Servtrans Invest până în 2011, când aceasta a intrat în insolvenţă şi ulterior a fost vândută grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, anchetat în prezent pentru trafic de influenţă. În perioada 2012-2014, Buruiană a fost preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari. 

Din fostul consiliu de administraţie al CFR Marfă făceau parte Liviu Radu (preşedinte), Bogdan - Ioan Constantinescu, Teodor Constantinescu, Ionuţ Georgescu, Vasilică Ţugui şi George Buruiană. În mod surprinzător, directorul general al companiei, Dan Valentin Belcea, numit în funcţie în aprilie anul acesta, a demisionat la doar o lună de la preluarea conducerii, care fusese asigurată de Pavel Bărculeţ (interimar), după decesul fostului şef al companiei Dragoş Alexandru Drăghici.

La acea dată, George Buruiană, numit anul acesta şi consilierul ministrului Dan Şova pe probleme feroviare, spunea că a fost “surprins” când a primit cererea de demisie a lui Belcea pe e-mail.

Obiectivul companiei CFR Marfă este să treacă pe un profit net de 82 de milioane de lei (18,6 mil. euro) până la finalul anului.Compania de stat CFR Marfă, cel mai mare transportator feroviar de marfă, cu afaceri de 208 milioane de euro anul trecut, a câştigat în ultimele şase luni contracte noi în valoare de circa 13 milioane de euro, însă socie­tatea nu va scăpa de restruc­turare în condiţiile în care continuă să fie pe pierderi. Cel mai recent contract câştigat de CFR Marfă se întinde pe doi ani, are o valoare de 8 - 10 milioane de lei (1,8 - 2,2 mil. euro) şi a fost semnat cu ArcelorMittal Galaţi. Piaţa de transport marfă pe calea ferată este estimată la circa 50-60 de milioane de tone de marfă anual.  CFR Marfă concurează cu mai mulţi jucători privaţi, cel mai mare fiind GFR, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

Din noul consiliu al CFR Marfă vor face parte  Mircea Florin Biban (inspector şef la Inspectoratul de Siguranţă Feroviară Cluj în cadrul Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română), Alina Pârâială (director de cabinet al ministrului Transporturilor), George Buruiană, care a făcut parte din vechiul CA, Dan Toader (consilier la Ministerul Transporturilor, potrivit ultimei declaraţii de avere de pe site-ul instituţiei), Dan Jianu, Vasile Rodin-Calomfirescu şi Elena Viorica Merticariu (consilier personal la cabinetul secretarului de stat, conform celei mai recente declaraţii de avere de pe site-ul instituţiei), potrivit Mediafax.