Ungaria insistă pe creşterea PIB prin suprataxarea companiilor pentru a evita austeritatea

Autor: Andra Oprescu 24.06.2014

Guvernul din Ungaria ar putea introduce din 2015 noi suprataxe în sectoare economice unde companiile realizează „supraprofit“, continuând astfel politicile controversate prin care a echilibrat bugetul şi a stimulat creşterea economică prin taxarea suplimentară a unor sectoare dominate de jucători străini pentru a evita introducerea unor măsuri de austeritate.

Guvernul va lua în considerare atunci când va elabora bugetul pe 2015 „introducerea unei taxe speciale în alte sectoare unde companiile realizează supraprofit“, a afirmat Janos Lazar, şeful Cancelariei premierului Viktor Orban, citat de Portfolio.hu.

El a menţionat, de asemenea, că guvernul nu dă înapoi de la implementarea controversatei taxe pe veniturile din publicitate, care poate ajunge până la 40% din veniturile realizate anual, şi că acest impozit ar putea chiar creşte.

„Toată lumea trebuie să înţeleagă, totuşi: pentru a creşte competitivitatea economiei şi a acoperi unele cheltuieli sunt necesare anumite impozite“, a spus Lazar. În privinţa taxei pe publicitate, Lazar a recunoscut că guvernul nu s-a consultat cu plătitorii, dar a precizat că la negocierile de anul trecut RTL, cel mai puternic post de televizi­une din Un­garia, controlat de un grup german, a refuzat să plătească taxe suplimentare.

Mulţi critici consideră că legea taxării veniturilor din publicitate este încă o încercare a lui Viktor Orban de a creşte controlul statului asupra mass-media care-i sunt potrivnice. Analistul media Agnes Urban crede că guvernul urmăreşte întărirea poziţiei postului TV2, apropiat guvernului, şi slăbirea competitorului său, RTL.

RTL este singura companie care va plăti nivelul maxim al taxei. Postul de televiziune poate reprezenta o ameninţare pentru influenţa pe care guvernul o are asupra altor televiziuni, potrivit declaraţiei unui membru al Asociaţiei Furnizorilor de Conţiunut pentru ABC News. „Vom colecta între nouă şi zece miliarde de forinţi (33 de milioane de euro) dintr-un sector care înregistrează  profituri foarte mari“, a spus Orban justificând introducerea taxei pe publicitate. Aceşti bani vor fi folosiţi, conform declaraţiilor lui Lazar, pentru renovarea şcolilor.