CNADNR a scos la licitaţie 115 km de autostrăzi în ultima lună. Cea mai scumpă este tronsonul Câmpia Turzii - Ogra, de 12 mil. euro/km

Autor: Andreea Neferu 24.06.2014

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie de la începutul anului construcţia a circa 115 kilometri de autostrăzi, împărţiţi în trei tronsoane, dintre care două sunt deja construite în proporţie de 50%, respectiv 85%. CNADNR s-a angajat anterior că va licita anul acesta contracte de construire a 375 de kilometri de autostrăzi, care vor costa 3,8 miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF.

Cea mai recentă licitaţie demarată de CNADNR este cea pentru construirea tron­so­nului Câmpia Turzii - Ogra, cu o lungime de 37,2 kilometri, pentru care statul estimează că va plăti între 356 şi 428 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, CNADNR prognozează că, în medie, kilometrul de autostradă pe acest tron­son va costa între 9,6 şi 11,5 mil. euro. Câm­pia Turzii-Ogra va continua un tronson de auto­stradă deja existent din autostrada Transil­vania, şi anume Gilău - Turda - Câmpia Turzii, care face legătura cu municipiul Cluj-Napoca.

CNADNR a estimat că durata de pro­iectare şi construire a acestui tronson va fi de 16 luni, ceea ce înseamnă că autostrada ar trebui să fie gata în 2016 cel mai târziu, luând în calcul perioada de licitare şi de contestaţii.

De la începutul anului, şi în special în ultima lună, CNADNR a scos la licitaţie lu­cră­rile de construcţii pentru trei tronsoane de au­tostrăzi. În cazul primelor două, lotul al doilea din Nădlac - Arad şi Suplacu de Barcău - Borş, CNADNR se află la al doilea set de licitaţii, având în ve­dere că în trecut aceste şo­sele au mai avut constructori, însă contractele au fost reziliate. Pentru cei 60 km ai autostrăzii Su­placu de Barcău - Borş, care au fost construiţi de americanii de la Bechtel în pro­porţie de 50% înainte ca statul să rezilieze acest con­tract, CNADNR estimează că va plăti între 219 şi 263 mil. euro. Pe de altă parte, pentru cel de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac - Arad, care a fost finalizat de austriecii de la Alpine în proporţie de 85%, tot înainte ca proiectul să fie reziliat, statul prognozează că ar putea scoate din buzunar între 26,5 şi 31,8 mil. euro.

România are în prezent doar 645 de kilo­metri de autostrăzi, însă autorităţile s-au an­gajat să construiască alţi circa 1.800 de kilo­me­tri până în 2020. Săptămâna trecută, mi­nistrul transporturilor Dan Şova avansa o nouă cifră, spunând că în 2020 România va avea 3.000 de kilometri de autostrăzi. În absenţa unor noi pro­iecte a căror realizare să fi de­ma­rat în pri-ma parte a anului, volumul lucră­rilor de cons­trucţii a scăzut în primele patru luni ale acestui an cu 8,7% faţă de aceeaşi pe­rioadă a anului trecut, cel mai mare declin fiind con­semnat de lucrările ingi­nereşti sau de in­fra­stru­c­tură, de circa 27,3%, arată datele ajus­tate se­zo­nier publicate de Institutul Naţional de Statistică.