Cine este grecul care controlează retailerul de jucării Jumbo

Autor: Cătălina Butan 08.07.2014

Apostolos Vakakis, în vârstă de 60 de ani, este fondatorul şi preşedintele consiliului de administraţie al retailerului de jucării Jumbo, prezent în România cu două magazine.

Jumbo, grupul care ar putea ocupa cinci din cele şapte spaţii ale retailerului de bricoralaj OBI, a intrat pe piaţa locală la sfârşitul anului trecut, deschizând magazine în fostul hipermarket Real de lângă aeroportul din Timişoara şi în parcul de retail Arcade de pe bulevardul Theodor Pallady din Bucureşti, în cadrul căruia printre chiriaşi se numără şi germanii de la OBI.

Retailerul Jumbo este listat la bursa de la Atena, din 1997, principalii acţionari fiind investitori instituţionali străini (59%), managementul companiei (32%), investitori greci  instituţionali (5%) şi alţi acţionari (4%).

Chiar dacă retailerul de jucării Jumbo a fost fondat în 1986, Apostolos Vakakis a copilărit printre jucării, tatăl său, Georgios, fiind proprietarul magazinelor de jucării “El Greco”.  Apostolos Vakakis s-a născut în Egipt, în 1954, unde tatăl său deţinea o fabrică de polistiren.  Familia Apostolos a fost nevoită însă se întoarcă în Grecia, în 1962. Câţiva ani mai târziu, familia Apostolos a pus bazele unei fabrici de jucării în Grecia, “El Greco”, scrie grreporter.info.

Absolvent al facultăţii de Management din cadrul University of Warwick din Anglia, Apostolos Vakakis a înfiinţat retailerul Jumbo în 1986, după ce a lucrat timp de zece ani pentru compania tatălui său. Peste 80% din jucăriile Jumbo sunt produse în Asia. Apostolos Vakakis a vizitat prima dată Shanghai în 1977, iar de atunci îşi petrece aproape şase luni pe an pe continentul asiatic, mai notează grreporter.info.

Planurile anunţate de greci în România sunt de a dezvolta o reţea de 12-18 magazine, dar chiriile pe care aceştia sunt dispuşi să le plătească sunt sub nivelul pieţei de bricolaj, unde în perioada de boom contractele erau semnate chiar şi la 8-9 euro/mp lunar. Cu astfel de chirii plătite la marginea oraşelor, cei de la OBI nu aveau cum să reziste într-o piaţă a construcţiilor care a scăzut dramatic în ultimii cinci ani, în timp ce competiţia din sectorul de bricolaj a crescut semnificativ, ţinând cont că în perioada 2009 – 2013 au fost deschise în jur de 45 de magazine noi.

Retailerul grec a înregistrat vânzări nete de 4,3 mil. euro şi un profit de 1,43 milioane euro în România în ultimul trimestru al anului trecut