Material rulant vechi de peste 25 de ani: Mai puţin de jumătate din vagoanele CFR Călători sunt în circulaţie şi doar 400 din cele 700 de locomotive

Autor: Mirabela Tiron 15.07.2014

Doar 1.000 din cele 2.200 de vagoane ale CFR Călători operează în prezent curse pe calea ferată şi în jur de 400 din cele 700 de locomotive, restul fiind nefolosite. Cele mai multe vagoane şi locomotive au o vârstă de peste 25 de ani şi dotări care nu se aliniază la cele pe care le au transportatorii din vestul Europei.

„Ideal este să se folosească ma­terialul rulant până la 18 ani, după această vârstă materialul rulant având nevoie de reparaţii capitale pentru a fi folosit în continuare, altfel devine periculos. Soluţia ar fi casarea la fier vechi şi cumpărarea unor noi vagoane“, este de părere inginerul feroviar Lu­cian Măntescu.

Într-o lume în care trenurile circulă fără pro­bleme cu 300 de kilometri la oră (de exemplu trenurile Inter­city Express ale trans­por­tatorului german Deutsche Bahn), în România trenurile de pasageri se deplasează pe calea ferată cu o viteză medie de 45 de kilometri la oră.

Timpii de călătorie, „care nu sunt justificabili“,  ţin de starea parcului de locomotive şi de infrastructura fero­viară precară, susţinea în mai Alexandra Gătej, preşedintele CFR Călători. Ea nu a răspuns solicitării ZF cu privire la sta­rea parcului rulant al companiei.

„În tot parcul CFR Călători am găsit doar trei locomotive produse după 1990. Nu se folosesc celelalte vagoane şi locomotive pentru a face economie“, susţine Ştefan Roşeanu, fost director general al CFR Călători în perioada iunie 2012 - ianuarie 2013, care subliniază că transportatorul are un parc învechit pentru că nu s-au alocat bani pentru moderni­zarea materialului rulant.

În condiţiile operării cu doar o parte din vagoane şi locomotive, CFR Că­lători pune la vânzare o ofertă sără­căcioasă, numărul trenurilor care circulă spre anumite destinaţii şi al orelor de mers fiind limitat.

CFR Călători nu are niciun tren electric în flotă. În Occident pentru a reduce consumul transportatorii au trecut la rame electrice.

În România s-a produs un tren electric la Craiova (compania Softro­nic), cu peste 4 mi­lioane de euro, acesta fiind împrumutat către CFR Călători pentru a-l testa.

Aproape 70% din vagoanele CFR Călători sunt nemodernizate, cu vârsta de peste 20 de ani, 24% sunt vagoane  modernizate sau  noi cu o vârstă de până la zece ani, iar restul au vârsta între 10 şi 20 de ani.

Compania de stat a făcut ultimele achiziţii importante de vagoane şi locomotive în 2008, când a plasat o comandă pentru 90 de vagoane noi şi pentru modernizarea a 113 vagoane, contracte estimate la  144 de milioane de euro.