Trauma de a lucra ca stewardesă, după un dezastru ca doborârea avionului din Ucraina

Autor: Luciana Georgescu 24.07.2014

Traumele prăbuşirii unui avion, ca cel al companiei malaeziene doborât în Ucraina, pot fi devastatoare pentru angajaţii din toată industria, dar cu precădere în cazul stewardeselor, profesie care înregistrează cea mai mare rată de tulburări de stres posttraumatic dintre profesiile expuse la dezastre şi accidente, scrie The Atlantic.

Rata de prevalenţă a tulburărilor de stres posttraumatic (TSPT) este de circa 10%, însă variaţiile pot fi mari în funcţie de meserie (persoane din serviciul militar, poliţişti şi pompieri) şi tipul incidentului (violurile şi torturile produc cele mai mari rate ale TSPT), a declarat Jeffrey M. Lating, un profesor de psihologie de la Universitatea Loyola Maryland care a studiat aceste fenomene.

Însoţitoarele de bord care au lucrat pentru compania aeriană implicată în atentatul de pe 9 septembrie 2011 din SUA, rata de prevalenţă a TSPT înregistrată a fost foarte mare, de 18%, a mai spus Lating.

Profesorul, împreună cu colegii săi, nu a găsit diferenţe în ratele TSPT între însoţitoarele de bord de pe Coasta de Vest şi cele de Coasta de Est, care teoretic ar fi fost predispuse la traume mai mari, pentru că ar fi putut cunoaşte o parte dintre victimele accidentului. Studii în domeniu au dovedit că traumele suferite de însoţitoarele de bord nu provin numai din tragedia în sine, dar şi dintr-o stare de vulnerabilitate.  “Pentru însoţitoarele de bord nu contează ce linie aeriană a fost implicată în accidente, pentru că întrebarea care le trece în mod automat prin cap este: Oare aş putea fi eu următoarea?”, a adăugat Lating.

”Când vine vorba de alte meserii, teama unei astfel de traume dispare la scurt timp după accident. În cazul însoţitoarele de bord, situaţia este diferită. Chiar şi după nouă luni de zile de la accident, ele au impresia că ar putea fi următoarele victime ale unui accident”, a declarat profesorul Lating.  

Temerile provocate de accidente pot transforma meseria de însoţitoare de bord într-una foarte solicitantă. În general, persoanele care suferă de TSPT încearcă pe cât posibil să evite situaţii care le-ar putea reaminti de trauma iniţială, însă pentru stewardese, astfel de momente sunt inevitabile, întrucât fac parte din munca de zi cu zi. “Poate fi foarte incomod să încerci să îşi păstrezi calmul şi buna dispoziţie în timpului zborului, când stewardesele trec prin momente de anxietate”, a mai precizat Lating.

“Unul dintre cele mai interesante răspunsuri primite de la însoţitoarele de bord implicate în accidentul din septembrie 2011 a fost că se considereau ele însele parte din armele care contribuie la distrugerea în masă”, a spus profesorul de la Universitatea Loyola Maryland. Sentimentul că avionul ar putea fi o “ţintă plănuită” face persoanele de bordul să se simtă într-un pericol mai mare.

Teama stewardeselor creşte pe zi ce trece pe fondul celor două tragedii, care au avut loc la distanţă scurtă de timp şi în care compania Malaysia Airlines a fost implicată. Cele două accidente ar putea spori rata TSPT, anticipează Lating

El a mai spus că urmările accidentelor aviatice asupra stewardeselor pot fi explicate prin conceptul de “efect de iceberg”, adică “consecinţele la nivel psihologic sunt mai mari decât la nivel fizic”.