McDonald’s, KFC şi Pizza Hut „mănâncă“ peste 10% din piaţa restaurantelor

Autor: Cristina Roşca 13.08.2014

Cei trei giganţi din industria fast-food-ului, grupurile americane McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, cu afaceri cumulate de peste 750 mil. lei anul trecut, respectiv o cotă de piaţă de 11% pe segmentul restaurantelor, barurilor, cantinelor şi cafenelelor.

Jucătorii străini, care au o istorie de circa 20 de ani pe piaţa locală, au reuşit astfel să îi ţină la dis­tanţă pe proprietarii români din industrie mi­zând pe forţa financiară a compa­niilor-mamă, pe puterea brandului şi pe pre­zenţa în prin­cipalele oraşe din ţară.

Atât McDonald’s, cât şi KFC au intrat pe piaţa locală la mijlocul anilor ’90, când investito­rii străini puteau fi număraţi pe degete şi când Ro­mânia abia începea să înveţe capitalismul. Cele două reţele de fast food – unele dintre cele mai cunoscute branduri din do­meniu la nivel mondial – au adus ham­bur­geri şi ari­pioare picante la Bucureşti şi apoi au început să se ex­tin­dă la nivel naţional, ajungând în prezent la câteva zeci de localuri fiecare.

În prima zi de deschidere a restau­ran­tului McDonald’s din Piaţa Unirii au fost înre­gis­trate vânzări record la nivel euro­pean, fiind plasate 16.000 de comenzi. Mii de oameni se aşezau atunci la coadă pen­tru a gusta din sim­bolul ca­pi­ta­lismului ame­ri­can, hambur­ge­rul. Pragul loca­lului a fost trecut în acea primă zi de 40.000 de oameni, po­trivit da­te­lor fur­nizate an­terior de ofi­cialii McDonald’s de la acea vreme. Astăzi, la aproape 20 de ani dis­tanţă, lanţul de fast food are zilnic 150.000 de clienţi în cele aproape 70 de localuri.

„Aceste lanţuri de restaurante (lanţurile interna­ţionale de fast food, n.red.) se bazează pe reţele extinse, pe când investitorii români din domeniu au doar câteva de localuri fiecare. La nivel de număr de unităţi nimeni nu-i poate ajunge din urmă“, spune analistul economic Aurelian Dochia.

El adaugă şi faptul că aceste localuri de fast-food se adresează clienţilor grăbiţi, care vor să mănânce cu bani puţini. De-a lungul timpului au existat mai multe încercări de a copia reţeta giganţilor internaţionali, însă de fiecare dată noua reţea a rămas doar una cu aco­perire locală, adaugă analistul.

O piaţă a antreprenorilor români

„Totuşi, pe segmentul restaurantelor tradiţionale, unde românii aleg să iasă şi să petreacă timp mai îndelungat, antreprenorii locali au un avantaj clar. Investitorii români şi-au canalizat resursele către anumite nişe din piaţă, cum ar fi restaurantele cu specific, unde pot să se dezvolte în ritm propriu“, precizează Dochia.

Printre cei mai importanţi antreprenori locali de pe acest segment se numără Dragoş Petrescu, care controlează grupul City Grill alături de alţi investitori români, Cătălin Mahu cu lanţul La Mama şi Valentin Sălăgean. Acesta din urmă este, alături de alţi acţionari locali, proprietarul lanţului Trattoria Il Calcio.

Totuşi, şi în spatele unora dintre lanţurile străine se află tot antreprenori locali. Lanţul de tip fast-food McDonald’s, intrat pe piaţa locală cu un restaurant în zona Piaţa Unirii în 1995, este singurul nume străin de pe piaţa locală a restaurantelor care a venit direct, rivalii de la KFC, Pizza Hut şi Subway operându-şi businessurile din România în sistem de franciză. La fel se întâmplă şi cu cafenelele Starbucks sau cu brutăriile Paul. Acestea din urmă, la fel ca şi KFC, Pizza Hut, Cinnabon şi Hard Rock Cafe, sunt controlate in­di­rect de oamenii de afaceri ro­mâni Gabriel Popo­viciu şi Radu Dimofte.