Marii producători şi-au dat seama că nu pot trăi fără magazinele mici

Autor: Cristina Roşca 15.08.2014
Giganţii internaţionali precum Coca-Cola, Nestlé sau Unilever îşi întorc privirea către micii comercianţi, o piaţă de 70.000-80.000 de jucători şi circa 8 mld. euro după ce în ultimii ani hipermarketurile şi supermarketurile au câştigat constant cotă de piaţă şi implicit forţă în negocieri.

Iniţial producătorii locali şi internaţionali nu s-au implicat în lupta dintre reţelele străine şi magazinele româneşti, lăsând piaţa să se aşeze singură. În ultima perioadă însă tot mai multe voci susţin importanţa comerţului tradiţional, care are încă o contribuţie importantă în businessuri precum Coca-Cola, Unilever sau Nestlé. Astfel, Coca-Cola a lansat o campanie de susţinere a magazinului din colţ, iar Uni­lever anunţă că îşi va concentra atenţia pe comerţul tradiţional.

Laurenţiu Dimitriu (46 de ani), sales director în cadrul Nestlé România, afirma recent că producătorii trebuie să meargă peste tot după consumator, acasă, în maşină, în metrou, în parc sau la cinema. El preciza că de aici rezidă importanţa comerţului tradiţional, deoarece micile magazine sunt mereu acolo unde este şi consumatorul.

Mai mult, dacă reţelele internaţionale negociază cu producătorii de pe o poziţie de forţă pentru că au reţele extinse şi comenzi pe măsură, micile magazine au o poziţie slabă în negocieri. Astfel, Coca-Cola poate impune jucătorilor din comerţul tradiţional preţuri mai mari. Acest lucru se traduce şi în preţuri mai mari la raft şi în marje mai mari de profit pentru producător.