Cinci întrebări despre concesiunile Craiova-Piteşti şi autostrada de sud a capitalei

Autor: Andreea Neferu 23.08.2014

Centura de sud a Capitalei (48 km) şi autostrada Craiova - Piteşti (121 km), două proiecte pe care statul vrea să le construiască în concesiune şi care ar urma să coste cumulat 3,7 mld. euro, bat pasul pe loc de un an deşi lucrările trebuia să demareze în 2014. Statul nu a selectat nici până acum un investitor privat pentru ele, iar cele două şosele nu au nici termen de începere, nici de finalizare.

În prezent, cele două autostrăzi se află în acelaşi stadiu în care se aflau şi în urmă cu un an: se cunoaşte numele investitorilor privaţi care s-au înscris în cursa pentru construirea şi operarea lor, iar statul poartă în continuare negocieri, aşa-numitul „dialog competitiv“, pentru selecţia companiilor care vor veni cu finanţare pentru execuţia celor două şosele.

5 Întrebări despre concesiunile Craiova - Piteşti şi autostrada de sud a Capitalei

1) De ce cele două autostrăzi au un preţ per kilometru care depăşeşte standardele de cost ale Ministerului Transporturilor?

Autostrada Craiova-Piteşti va costa, în medie, 14 milioane de euro/kilometru, potrivit estimărilor făcute de CNADNR, în ciuda faptului că standardele de cost impuse de Ministerul Transporturilor acum câţiva ani arată că o autostradă ar trebui să coste între 3,8 şi 6 milioane de euro pe kilometru, în funcţie de relieful unde este construită (şes, deal, munte). În cazul autostrăzii de sud a Capitalei, costul total estimat la 2 miliarde de euro include şi operarea şi întreţinerea autostrăzilor Bucureşti-Constanţa şi Bucureşti-Piteşti. Dacă se estimează că preţul de construire ar fi de circa 1 miliard de euro, înseamnă că autostrada va avea un cost per kilometru de 21 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

2) De ce durează atât de mult etapa de dialog competitiv, în urma căreia se vor selecta investitorii privaţi care vor construi cele două şosele?

De peste un an, concesiunile celor două şosele Craiova - Piteşti şi autostrada de sud a Capitalei stagnează în etapa de dialog competitiv, prin care CNADNR poartă negocieri cu investitorii privaţi înscrişi în lupta pentru construirea drumurilor.

3) Când se va putea circula pe cele două autostrăzi?

Deocamdată CNADNR nu a oferit estimări privind termenul de începere sau de finalizare a lucrărilor pe cele două şosele.

4) De ce s-a ales varianta concesiunii pentru autostrada/drumul expres Craiova - Piteşti, respectiv autostrada de sud a Capitalei?

Statul a demarat anul trecut procedurile de concesionare a celor două drumuri, fără a explica însă de ce a ales această variantă de finanţare şi nu pe cea a fondurilor europene sau a bugetului de stat.

5) De ce se va construi în concesiune o autostradă care să dubleze actuala centură a Capitalei?

În prezent, doar 20 din cei 72 de kilometri ai centurii existente a Capitalei sunt extinşi la 4 benzi, astfel că pe restul şoselei traficul se desfăşoară cu dificultate. Centura de nord se află în prezent în lucru, iar până în 2015 ar trebui să fie integral estinsă la 4 benzi. În cazul centurii de sud însă, CNADNR a reziliat recent contractele de extindere a acesteia la 4 benzi, dar s-a angajat să reia licitaţiile. Autostrada de sud ar urma să dubleze actuala centură a Capitalei.