Un absolvent de turism pune ciocolata premium pe rafturile Mega Image şi Cărtureşti

Autor: Mădălina Panaete 22.08.2014
Radu Daneş, un tânăr de 32 de ani, a decis în urmă cu şase ani să devină independent financiar şi a fondat compania Antem Total Trading din Bucureşti, care aduce mărci premium de ciocolată precum Dolfin şi Tohi (ciocolată bio) şi care ajung pe rafturile magazinelor Mega Image, Cora, Naturalia, dar şi în librăriile Cărtureşti şi Diverta.
 
Antreprenorul a avut prima interacţiune cu ciocolata la finalul anului 2008 în timpul unei vizite în magazinul Le Bon Marche din Paris, când a cerut o cotaţie de preţ pentru o ciocolată sub brandul Dolfin. Câteva luni mai târziu, întocmea prima lui factură în care vindea primele tablete de ciocolată.
 
„Impactul degustării respectivei tablete m-a făcut să mă întreb dacă aş putea să îmi cumpăr şi din ţară acest produs. Ca atare, după ce am primit cotaţia şi am analizat informaţia m-am gândit că pot să vând şi eu acest produs în ţară. (...) Aveam  doar o mică sumă de bani puşi deoparte şi am făcut un import de 3.000 euro“, spune Radu Daneş, care povesteşte că banii îi economisise din timpul joburilor anterioare, dar a primit şi ajutor din partea părinţilor. El afirmă că nu deţinea nicio informaţie asupra pieţei de ciocolată sau a poziţionării pe piaţă a produsului pe care îl alesese. Tânărul a ales ciocolata premium pentru că la vremea aceea produsul nu avea omolog pe piaţă, atrăgea prin conceptul de prezentare, gust şi compoziţie, iar preţul la raft nu îl depăşea pe cel al unui pachet de ţigări.
 
Radu Daneş nu avea experienţă în industria alimentară atunci când a făcut pasul către antreprenoriat, el activând iniţial într-o agenţie de turism, apoi în industria farmaceutică veterinară, dar a lucrat o perioadă şi împreună cu tatăl său şi fraţii acestuia în dezvoltarea unui motel pe care aceştia îl deţin pe Valea Oltului, judeţul Vâlcea.
 
Daneş este absolvent al Facultăţii de Economia Turismului Intern şi Internaţional la Universitatea Româno-Americană, a unui master în Administrarea Afacerilor în cadrul ASE şi unul în Siguranţa Alimentară.
 
Tânărul spune că până acum în această afacere a investit peste 100.000 de euro. Compania importă şase branduri de ciocolată premium: două din Belgia, unul din Franţa şi trei din Spania, conform informaţiilor furnizate de antreprenor. Cel mai important canal de distribuţie pentru mica afacere este cel al magazinelor şi librăriilor, dar deţine şi un magazin online Ciocopolis.
 
Anul trecut, firma Antem Total Trading a avut o cifră de afaceri de 660.000 lei (150.000 de euro) şi un profit net de circa 60.000 lei.
 
„În fiecare an, pană în prezent, cifra noastră de afaceri s-a majorat cu 50%. Totuşi, în acest an, este posibil să avem o creştere ceva mai restrânsă datorată problemelor referitoare la plata pe care unii dintre clienţi ni le ridică (nu ne putem permite să efectuam livrări în absenţa plăţilor)”.
 
Antreprenorul îi sfătuieşte pe tinerii care vor să-şi deschidă un astfel de business să facă mai întâi o analiză a pieţei.  „Orice tânăr care doreşte să înceapă o astfel de afacere trebuie să facă cel puţin o prospectare a pieţei, apoi să găsească mijloacele prin care să îşi comunice produsele şi de asemenea să acorde o deosebită atenţie contractelor semnate, mai ales atunci când se pune problema plăţilor şi a retururilor.”