Bătaia de joc din bani publici continuă: patru kilometri de borduri noi lângă autogara Filaret, una dintre petele gri ale Capitalei. Galerie FOTO

Autor: Cristi Moga 25.08.2014

Imediat după ce toate problemele Capitalei au fost rezolvate, pasajele din centru nu se mai inundă după o banală ploaie de vară, iar pe asfaltul bulevardelor se poate juca bowling de înalt nivel, în zona autogării Filaret, la graniţa sectoarelor 4 şi 5, câţiva muncitori au început să schimbe vechile borduri cu unele noi, în ţiplă, pentru a rezolva şi ultimul inconvenient de natură estetică.

Paleţii cu borduri au ajuns încă din weekend de-a lungul străzii Constantin Istrati, iar în această dimineaţă s-a început eliminarea vechilor cuburi de beton aflate de-a lungul şoselei şi în jurul copacilor de pe trotuar pentru montarea celor noi.

Cui îi trebuie borduri noi pe strada asta pe care nu circulă nimeni? “Statului român. E o lucrare de patru kilometri. Ne vom întoarce şi pe celălalt trotuar”, răspunde transpirat unul dintre muncitori, sub trepidaţiile unui pickhammer asurzitor. Şi cu dalele acelea vechi ce faceţi? “La casat. Cui îi mai trebuie?”, spune acesta la fel de ironic, eliminând din asfalt o bordură veche aflată însă într-o formă de invidiat chiar şi de către bordurile noi, care aşteaptă frumos stivuite să se facă utile.

Paleţii cu borduri noi au fost aduşi pe trotuarul străzii Constantin Istrati de săptămâna trecută, deşi bordurile vechi par a fi în stare bună

 

Strada Constantin Istrati este o bună legătură între cartierele Berceni şi Rahova din sudul Bucureştiului, prin mijlocul unei foste zone industriale în care nu se mai întâmplă mai nimic, motiv pentru care traficul auto este rezonabil la orice oră. Prin zonă trec şi mai multe linii de tramvai, precum şi o linie de autobuz, dar trotuarul este aproape permanent gol, deoarece în halele care nu au fost încă demolate mai lucrează doar o mână de oameni la un service auto, iar pe un teren viran se organizează când şi când un târg cu vechituri.

Bordurile care au fost livrate pentru acest proiect, cu dimensiunea 50/20/25, au fost produse de compania Semmelrock, parte a grupului austriac Wienerberger, şi au un preţ pe unitate de 13,39 lei pe site-ul distribuitorului de materiale de construcţii Arabesque. Ţinând cont că doar pentru mărginirea străzii ar fi nevoie de circa 8.000 de unităţi (borduri de 50 cm lungime pentru 4.000 de metri liniari), costul materiei prime ar fi la o primă “strigare” de 25.000 de euro, plus adezivi, plus manoperă, plus bordurile din jurul copacilor, plus “comisioane”.

Strada Constantin Istrati este o punte de legătură rutieră între cartierele Berceni şi Rahova, dar traficul pietonal este ca şi inexistent

 

La cum arată harta pe sectoare a Capitalei, un trotuar ar urma să fie plătit de primăria sectorului 4, condusă de şase ani de Cristian Popescu Piedone, iar al doilea rând de borduri intră în “parohia” sectorului 5, aflată de 14 ani sub ocrotirea lui Marian Vanghelie.

Schimbarea bordurilor a intrat în folclorul Capitalei ca o afacere prosperă şi de viitor în mandatul lui Adriean Videanu, primar al Capitalei în perioada 2005 – 2008 şi acţionar al producătorului de materiale de construcţii Titan Mar, dar o astfel de “descoperire” nu putea fi ignorată nici de ceilalţi primari, invidioşi parcă pe edilul din Belgravistan şi dornici să facă în sfârşit treabă în oraş.

Strada trece printr-o fostă zonă industrială în care în prezent nu se mai produce nimic