Consumatorii germani şi-au pierdut încrederea în economie

Autor: Daniela Stoican 27.08.2014

Moralul consumatorilor germani a scăzut pentru prima dată în mai mult de un an şi jumătate în perspectiva lunii septembrie pe fondul îngrijorărilor privind conflictele internaţionale, scrie Reuters.

Firma de cercetare a pieţei GfK a anunţat că indicatorul sentimentului consumatorilor, care este orientat spre viitor şi se bazează pe sondarea a aproximativ 2000 de germani, a scăzut la 8,6 în perspectiva lunii septembrie după ce fusese ajustat în scădere la 8,9 în august. Scăderea este cea mai mare din ultimii trei ani.

„Escaladarea situaţiei din Irak, Israel şi estul Ucrainei, precum şi spirala sancţiunilor legate de Rusia au acum şi un impact negativ asupra perspectivei germanilor, anterior extrem de optimistă”, notează analistul GfK Rolf Buerkl.

Germanii beneficiază de o piaţă a muncii stabilă, salarii în creştere şi o inflaţie moderată, factori care i-au determinat pe consumatori să fie mai dispuşi să-şi cheltuiască banii şi să fie mai optimişti privind aşteptările de venituri.

Dar în ultimele săptămâni economia Germaniei a fost clătinată, iar aşteptările economice „s-au prăbuşit complet pe fondul intensificării problemelor la nivel internaţional”, potrivit GfK.

Produsul Intern Brut a avut o scădere neaşteptată de 0,2% în trimestrul doi, potrivit datelor publicate de Biroul Federal de Statistică în 14 august.

Sancţiunile legate de Rusia şi criza din Ucraina au lovit încrederea germanilor în economie şi au dus la contractarea economiei, arată ministerul german de Finanţe.

Pe lista potenţialelor pericole pentru economie se mai află revenirea nu foarte solidă din criza zonei euro, intensificarea conflictului din Irak şi moralul scăzut al investitorilor.

„Dacă pe plan intern condiţiile generale se vor deteriora semnificativ ca urmare a oricărei escaladări a situaţiei,  este probabil ca vremuri dificile să urmeze  pentru economia germană”, mai avertizează GfK.