Test Auto ZF: VW Polo 1,2 TSI, „concentrat” de Golf

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 29.08.2014

Clasa mică este una dintre cele mai competitive segmente ale pieţei europene, segment care aduce şi volume şi profit. Iar pe acest segment, Polo doreşte să concureze pe nişa „aproape premium”, distanţându-se inclusiv de modelele concurente. Dar diferenţele la acest capitol stau în detalii ascunse. Spre exemplu, sistemul de frânare. Polo vine pe motorul de 1,2 litri TSI 90 CP cu discuri ventilate pe puntea faţă şi discuri pline pe spate. Ford Fiesta, Opel Corsa sau Renault Clio sunt modele care la o putere similară vin cu tamburi de frână pe spate, nu cu discuri. Desigur, Hyundai i20, Peugeot 208 sunt alte două modele care în versiuni similare vin de asemenea cu discuri. Diferenţele sunt mici spre insesizabile pentru un utilizator normal, însă nu înseamnă că acestea nu există. Detaliile continuă la interior, pornind de la calitatea materialelor – bordul este acoperit cu o textură moale, spaţiile de depozitare numeroase şi de detalii precum cotiera rabatabilă acoperită cu un strat textil plăcut la atingere. Comenzile sunt amplasate ergonomic, iar sistemul multimedia oferă nu doar acces la radio, CD sau USB, ci şi la informaţii legate de computerul de bord al maşinii. Opţional este disponibil şi un sistem de navigaţie, camera video pentru marşarier şi climatizare, dotări care aspiră spre segmentul superior al clasei mici. De asemenea, scaunele sunt confortabile şi oferă o foarte bună susţinere laterală, inclusiv atunci când pe un drum cu multe viraje este abordat un stil mai sportiv de condus. De asemenea, şi pasagerii spate dispun de suficient spaţiu pentru o călătorie mai lungă. Pe banchetă pot călători fără probleme doi adulţi sau trei copii. Portbagajul dispune de o podea dublă, ce poate fi ajustată în funcţie de cerinţe. Acesta are o capacitate de 280 de litri, faţă de 290 în cazul modelului Ford Fiesta, sau 300 de litri la Renault Clio IV. Chiar şi aşa, diferenţele între competitori sunt mici, de cel mult 5-20 de litri, diferenţe greu de sesizat.

Generaţia actuală a Polo a fost lansată în 2009, iar anul acesta a beneficiat de un facelift discret ce a vizat o bară faţă restilizată şi un nou profil interior pentru faruri. Schimbările majore se regăsesc însă sub capotă. Acum Polo vine cu patru noi motorizări, două diesel şi două pe benzină, care potrivit celor de la Volkswagen reduc în medie consumul cu 21%.

Dintre cele şase motorizări disponibile, de 1,0 litri 60 CP, 1,0 litri 75 CP, 1,2 litri 90 CP şi 1,2 litri 110 CP pe benzină şi 1,4 litri 75 respectiv 90 CP, modelul testat era echipat cu motorul supraalimentat pe benzină de 1,2 litri TSI de 90 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, opţional fiind disponibilă una automată de tip DSG cu şapte trepte. Propulsorul este unul plăcut la condus, atât în oraş cât şi în afară şi răspunde rapid la orice apăsare a pedalei de acceleraţie. În plus, acesta este ajutat şi de o evacuare ce oferă un sunet sportiv. Fiind un motor supraalimentat, acesta vine cu un cuplu motor de 160 Nm disponibil încă de la turaţii joase – 1.400 rpm, ce ajută nu numai în oraş, ci şi în afară, în special la manevrele de depăşire. Suspensia de asemenea oferă un confort bun, cu toate că jantele de 16 inchi vin cu anvelope cu talon mai îngust, (215/45 R16).

Oficial, consumul mediu al noului Polo este de 4,7 litri/100 km, cu o valoare maximă de 6 litri/100 km în oraş şi 4,0 litri în afară. Dar la fel precum în cazul altor modele de clasă mică echipate cu motoare supraalimentate precum Renault Clio 0,9 TCe sau Ford Fiesta Ecoboost 1,0 litri, valorile oficiale sunt greu de atins. În test, în traficul din Capitală consumul afişat de computerul de bord era de aproximativ 9 litri/100 km, cu aerul condiţionat pornit, în timp ce în afară acesta scade spre 5 litri/100 km, în funcşie de traseu şi stilul de condus adoptat.

Preşul modelului testat, cu motorul de 1,2 litri TSI 90 CP şi echipare Fresh porneşte de la 14.738 de euro cu TVA, la care mai sunt adăugate opţionale în valoare de 909 euro care includ: computer de bord Plus (152 euro) care afişează informaţii suplimentare despre temperatorua uleiului de motor, viteza de rulare, limitare de viteză pentru anvelopele de iarnă şi funcţiile de lumini şi vizibilitate, cotieră centrală faţă cu spaţiu de depozitare (108 euro), pachet conectare cu Bluetooth şi port USB (152 euro), pachet Iarnă cu scaune faţă încălzite, instalaţie spălare faruri şi duze încălzite pentru spălat parbrizul şi avertizor pentru nivelul lichidului de parbriz (370 de euro) şi volan multifuncşional din piele cu trei spiţe, mâner frână de mână şi levier schimbător de viteze îmbrăcate în piele (125 euro). Preţul de pornire poate fi considerat unul puţin mai ridicat în raport cu concurenşa, însă aici trebuie luat în calcul şi faptul că Polo aspiră spre segmentul superior, iar echipamentele şi calitatea oferită sunt de asemenea peste media segmentului.