Tarom aniversează 60 de ani de existenţă. Cum a început povestea companiei de stat

Autor: Mirabela Tiron 01.09.2014
Compania aeriană Tarom scoate la vânzare bilete de avion la 179 de euro cu toate taxele incluse pe zborurile din Bucureşti către Amman, Barcelona, Beirut, Dublin, Londra, Madrid, Nisa şi Paris, cu ocazia aniversării a 60 de ani de activitate. Perioada de vânzare a biletelor este 1-5 septembrie, iar perioada de călătorie este până la 5 martie 2015, potrivit oficialilor companiei.
 
„Pe 18 septembrie 1954 avea să se înfiinţeze Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române. Pe parcursul celor şase decenii am realizat că dincolo de bilanţuri contabile şi statistici rămâne pasiunea pentru zbor. Datorăm prezentul şi viitorul celor care au ales să  călătorească alături de noi, pasageri, partneri şi tuturor celor care au muncit în această companie", a declarat Christian Heinzmann, directorul general al Tarom.
 
Din iunie 2010 compania este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membră a Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene (AEA).

Povestea Tarom

În anul 1920, în România a apărut una dintre primele linii comerciale din lume, CFRNA - Compania Franco-Română pentru Navigaţie Aeriană, care a fost, de altfel, şi prima companie aeriană din istoria aviaţiei cu operare trans-continentală. În 1926, compania s-a reorganizat şi şi-a schimbat denumirea în CIDNA - Compania Internaţională pentru Navigaţie Aeriană, urmând ca în 1930 să-şi schimbe din nou numele în Societatea Naţională LARES - Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat.

Anul 1945 aduce o nouă reorganizare, iar LARES este înlocuită de Compania Aeriană TARS - Transporturile Aeriene Româno - Sovietice, care se afla în subordinea guvernului român şi a celui sovietic, dar al cărei personal a fost selecţionat tot din rândul celor care lucraseră pentru LARES. După încă o reorganizare, LARES îşi schimbă numele şi devine pe 18 septembrie 1954 Tarom (Transporturile Aeriene Române). Compania avea o flotă compusă din aeronavele de producţie sovietică Lisunov Li 2 şi Ilyushin II - 14.

În 1966  Tarom a efectuat primul zbor peste Atlantic, iar în 1969 avionul românesc IL 18 cu însemnele Tarom a parcurs distanţa de peste 50.000 de kilometri în jurul lumii, în mai puţin de 80 de ore de zbor. Aeronava avea la bord 65 de pasageri.

Începând cu anul 1973 sunt achiziţionate aeronave "lung curier" şi se deschid noi linii trans-continentale la New York şi Beijing. Capacitatea de transport a Tarom era de zece ori mai mare faţă de cea din anul înfiinţării.

În prezent, Tarom operează zboruri pe 43 de rute din Europa şi Orientul Mijlociu. Tarom este prima companie de stat la care a fost instituit management privat, în noiembrie 2012, însă această schimbare a adus în primă etapă mai multe turbulenţe la nivelul companiei. 

Compania aeriană şi-a redus anul trecut pierderile cu 44%, până la 130 milioane de lei (30 milioane de euro), potrivit datelor transmise de oficialii companiei. Christian Heinzmann ocupă poziţia de director general al companiei, pentru care primeşte un salariu net de 10.000 de euro pe lună. Tarom concurează pe piaţa aeriană cu operatorul low-cost Wizz Air, care şi-a crescut numărul de pasageri cu 18% anul trecut, până la 3,2 milioane de pasageri, cu Blue Air, grupul Lufthansa şi alte companii aeriene.