Radiografia distribuţiei de medicamente, un sector care a câştigat 1,4 miliarde de euro în timpul crizei

Autor: Ioana David 04.09.2014

Cele 1.600 de firme care au ca obiect de activitate distribuţia de medicamente au realizat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 23,4 mld. lei (5,3 mld. euro), în creştere cu 60% comparativ cu nivelul din 2008, cel mai bun an pentru economia românească.

În 2008, companiile distribuitoare de medicamente realizau o cifră de afaceri de 14,47 mld. lei (3,9 mld. euro). Distribuitorii sunt cei mai mari actori de pe piaţa de me­dicamente, care reuşesc să ajungă la afaceri de sute de milioane de euro pentru că lucrează cu mulţi furnizori de medi­camente, dar şi cu producători de dispozitive medicale, cosmetice sau diferite consumabile care se vând prin intermediul farmaciilor.

Liderul distribuţiei farma este Mediplus ce face parte din grupul A&D Pharma şi care a avut afaceri de peste 700 mil. euro în 2013. Există un grad ridicat de concentrare în acest domeniu, în condiţiile în care primele zece firme reprezintă 56% din total.

Pe ce se bazează creşterea distribuitorilor

Majoritatea distribuitorilor sunt afaceri controlate de fondatori, iar cei mai puternici oameni de afaceri din acest domeniu sunt acţionarii Mediplus, Walid Abboud, Michel Eid, Roger Akoury şi Ludovic Robert, familia Vonica (proprietarii Polisano), Anca Vlad (fondatoarea Fildas). Dar distribuţia a atras şi companii străine, cel mai mare jucător din afară fiind Alliance Boots, care deţine indirect Farmexpert, însă în horă au intrat britanicii de la GlaxoSmithKline (GSK), care deţin Europharm Distribuţie (companie pe care o păstrează deşi renunţă la producţie).

WikiZF: Profilul companiei Mediplus

În top însă mai figurează şi companii precum Sanofi-Aventis România, Glaxo­Smith­Kline şi Pfizer România, care tra­di­ţional sunt im­por­tatori de medica­mente.