Băncile americane câştigă din comisioane cel mai puţin din ultimii 70 de ani

Autor: Daniela Stoican 04.09.2014

Băncile cu operaţiuni în SUA câştigă cel mai puţin din ultimii 70 de ani din comisioanele ataşa­te conturilor curente precum cele pe tranzacţii sau pe descoperitul de cont din cauza reglementărilor mult mai stricte introduse în urma crizei financiare şi deoarece clienţii au devenit mai cumpătaţi de când pot vedea uşor online cât au în cont, scrie The Wall Street Journal.

După ce au atins un nivel ma­xim în 2009, comisioanele anuale le­gate de conturile des­chi­se la băn­cile comerciale ame­ricane au scă­zut semnifi­ca­tiv, deşi volumul de­po­zitelor ban­care a avut o creştere ma­joră, potrivit Fe­deral Deposit Insu­rance Cor­po­ra­tion (FDIC), agen­ţia guver­na­mentală care asi­gură depozitele bancare ale cli­en­ţilor. Comi­sioa­nele au scăzut cu aproa­pe 21%, de la 41,1 mld. do­lari în 2009 la 32,5 mld. dolari anul trecut. Comi­sioa­nele cres­cu­seră în fiecare an din 1942, de când FDCI a în­ceput să colecteze date. Drept ur­mare, aceste comisioane repre­zin­tă o pro­por­ţie mai mică din profiturile băncilor. Ca procent din ve­niturile totale ale băncilor cu excepţia ce­lor din dobânzi, comisioanele legate de conturile de de­pozit au scăzut la 14,1% în 2013, cel mai scăzut nivel din 1942 încoace, po­tri­vit datelor FDIC. Între 2000 şi 2009 ele re­prezentau în medie 17%.

Peste jumătate din comisioanele legate de con­turille clienţilor provin din taxele legate de des­coperitul de cont şi de tranzacţiile cu cecuri fără acoperire, potrivit unui raport al Biroului de Protecţie Financiară a Consumatorilor din SUA din iulie. Dar autorităţile americane au intro­dus reglementări mai stricte po­trivit cărora clienţii tre­buie să op­teze explicit pen­tru facilita­tea de descoperit de cont, altfel banca trebuie să res­pingă tran­zacţia în ca­zul în care clientul nu are sufi­cienţi bani în cont.

Bancherii spun că accesul online facil de pe smartphone al cli­en­ţilor la propriile conturi redu­ce probabilitatea ca aceştia să cheltuiască mai mult decât au în cont.

Bank of America, a doua bancă americană ca mărime, spune că instituţia poate câştiga mai mult convingând clienţii să îşi ţină o mai mare parte din economiile proprii la bancă. Instituţia mai arată că este mai ieftin pentru bancă să aibă mai puţini clienţi care folosesc facilitatea de descoperit de cont pentru că două treimi din apelurile către call center-e conţin întrebări despre comisioane şi solduri, iar mai puţine apeluri înseamnă costuri mai mici.