Aţi auzit de “Shrinkflaţie"? Este fenomenul economic care apare înainte ca preţurile să sară în aer, şi este prezent şi în România

Autor: Oana Stupinean 04.09.2014

Un economist american analizează un fenomen economic despre care nu s-a vorbit foarte mult în ultimii ani, respectiv ”shrinkflaţia”, care se manifestă prin reducerea cantităţii unui produs prin păstrarea în acelaşi timp a preţului, scrie Bloomberg.

Pippa Malmgren, un fost consilier al fostului preşedinte American George W. Bush, încearcă să tragă un semnal de alarmă asupra fenomenului prin care companiile îi  taxează cel puţin la fel pe consumatori pentru o cantitate mai mica.

Termenul folosit de ea, ”Shrinkflation” ( un cuvânt inventat în limba engleză prin combinarea termenilor ”shrink” – micşorarea, şi ”inflation” – inflaţia – (n.red) a fost depistat pentru prima data în anii 70. “Shrinkflaţia” aplicată  bunurilor este exact ce s-a întâmplat în anii ’70, chiar înainte de a se instala inflaţia” , scrie Malmgren.

Un exemplu poate fi ciocolata Dairy Milk, podusă de Mondelez International. În 2011, compania a eliminat două patrăţele din tableta de ciocolată, menţinând astfel preţul neschimbat. Mai mult, în 2013 producătorul a rotunjit colţurile ciocolatei Dairy Milk, reducându-i astfel greutatea, scrie Bloomberg.

Modelul a fost aplicat şi de producătorii de ciocolată din România, care au redus gramajul unei tablete standard de ciocolată de 100 de grame la 90 de grame sau chiar 80 de grame, fără modificări prea mari la preţ.  

Anul trecut, mai multe exemple au fost oferite de un studiu realizat de cercetătorii britanici. S-a descoperit că gramajul de pe cutiile cu cereale a fost redus de la 525 grame, la doar 470 de grame, însă preţul a rămas neschimbat.

“ Ne-am propus să le oferim clienţilor nostri calitate superioară”, spune Len Bennett, reprezentant Nestle. “ Câteodată, facem anumite schimbări în ceea ce priveşte cantitatea anumitor produse, datorită unor factori multipli, cum ar fi reducerea costurilor de ambalare, schimbarea ingredientelor.”

Luna trecută, Carlsberg, al patrulea mare producător de bere din lume, declara că pentru a opri creşterea preţurilor, vor micşora cantitatea de bere din sticlele supermarketurilor din Russia.

Însă, Malmgren este mult mai îngrijorată: “ Acestea sunt semnale că preţurile încep să crească sau că presiunile inflaţioniste încep să se adune.”