Reţeta antreprenorilor români care au câştigat lupta cu multinaţionalele

Autori: Mirabela Tiron , Ştefan Stan 16.09.2014

Companiile FAN Courier, cu afaceri de 60 mil. euro, şi Autonom Services  (brandul Autonom Rent a Car), un business de 12 mil. euro, domină pieţele de curierat şi închirieri auto pentru că au reacţionat rapid la nevoile clienţilor.



Antreprenorii români Marius Ştefan, proprietarul companiei de închirieri Autonom Rent a Car, şi Adrian Mihai, Neculai Mihai şi Felix Pătrăşcanu, acţionarii firmei de curierat FAN Courier, au reuşit, pe două pieţe dominate de giganţi străini precum Hertz (2 mld. euro la nivel internaţional) sau Poşta Germană (DHL- 13 mld. euro la nivel internaţional), să îşi asume poziţia de lider de piaţă.

În România puţine sunt sectoarele economice în care firmele cu capital românesc au cea mai mare cotă de piaţă şi ocupă prima poziţie în topul jucătorilor, având în vedere expansiunea multinaţionalelor. Doar 25% din companiile cu cifră de afaceri de peste 500 de milioane de lei (113 mil. euro) anul trecut sunt controlate de antreprenori români sau  de stat, topul celor aproape 150 de firme ce au depăşit nivelul cifrei de afaceri menţionat mai sus fiind dominat de jucători cu capital străin.

Chiar dacă pe piaţa locală de curierat sunt prezenţi giganţii UPS, DHL (Poşta Germa­nă) sau Poşta Franceză, în timp ce pe piaţa de închirieri auto sunt activi americanii de la Avis, Hertz şi israelienii de la Sixt, poziţia de lider o deţin cele două companii cu capital românesc.

Cum au bătut FAN Courier şi Autonom Rent a Car multinaţionalele?

„Ne-am adaptat la piaţă şi prin trecerea la online, prin ascultarea clienţilor, dezvoltare, inovaţie în domeniul electronic. Am venit cu servicii noi, precum check-on delivery, adică deschiderea coletului la destinaţie. Sperăm să nu mai folosim hârti pentru curierat. Încă mai este nevoie semnătura în original pe hârtie pentru a fi credibilă în faţa unui judecător, nu doar de o semnătură electronică“, spune Adrian Mihai, unul din cei trei acţionai ai FAN Courier, prezent ieri la emisiunea ZF LIVE.  În 15 ani, cei trei antreprenori români au reuşit să ajungă la 65.000 de expediţii pe zi, faţă de trei în 1998 şi la afaceri de 280 de mil. lei (64 de mil. euro). Mai mult, în ultimii şase ani FAN Courier a avut un profit net total de 55 de milioane de euro, fiind una dintre afacerile antreprenoriale cu marje bune de câştig şi în anii de criză.

Nu sunt însă singurii jucători pe piaţa de curierat, ei concurează cu giganţi precum DHL (controlat de Poşta Germană), care la nivel internaţional are afaceri de 13 miliarde de euro, cu TNT (ce controlează compania cu acelaşi nume pe piaţa locală), cu afaceri de circa 7 miliarde de euro la nivel internaţional şi cu gigantul american UPS, cu afaceri de 55 mld. euro la nivel internaţional.

Urmăriţi aici interviul cu Adrian Mihai, Fan Curier

Dacă după debutul crizei economico-financiare din 2008 cele mai multe companii au redus bugetele şi investiţiile, FAN Courier a mers contra curentului şi a  investit 18 milioane de euro într-o bandă de sortare, care a ajutat compania să îşi eficientizeze procesele.

„Principalul motor al creşterii pieţei de curierat din România şi Europa este online-ul, care reprezintă aproape 30% din businessul nostru. Primele şase luni din acest an au fost neaşteptat de bune, peste ce ne ima­ginasem“, a spus el.

FAN Courier are în prezent o flotă de 1.700 de maşini. La sfârşitul anului trecut în companie erau cu doar 30 de angajaţi în plus faţă de 2008, dar cifra de afaceri s-a dublat. „Avem raportări în timp real câte expediţii am livrat. Ştim câţi oameni lucrează, câţi şoferi sunt pe traseu. Urmărim cu mare atenţie productivitatea şi ce se întâmplă pe piaţă, dar şi cifra de afaceri per angajat, pentru a vedea productivitatea“, a spus Adrian Mihai.

Un alt exemplu de antreprenor român care a câştigat lupta cu multinaţionalele este Marius Ştefan din Piatra

Neamţ, proprietarul Autonom Rent a Car, invitat şi el ieri la ZF Live. El conduce afacerea cu fratele său Dan Ştefan.

El a reuşit să îşi crească businessul de la 3 maşini la 2.000 de maşini în 25 de oraşe anul trecut şi afaceri de 12 milioane de euro, ceea ce îl pozi­ţionează ca lider pe piaţa de închirieri maşini, pe care sunt prezente mai multe multinaţionale.

„Suntem singura companie din România cu acoperire naţională. Din ce ştim noi este şi singurul caz din Europa când o companie locală sub un brand autohton este lider de piaţă“, a spus Ştefan.

Urmăriţi aici interviul  cu Marius Ştefan, Autonom Rent a Car

Autonom Rent a Car se bate pe piaţa de închirieri maşini cu giganţi precum israelienii de la Sixt (cu 500 de maşini pe piaţa locală), cu afaceri  de 1,67 miliarde de euro la nivel internaţional, şi cu americanii de la Avis şi Hertz, cu afaceri de 4,6 mld. de euro şi respectiv 2 miliarde de euro la nivel internaţional.

El a reuşit să devină lider de piaţă în urma valori­fică­rii tuturor oportunităţilor oferite de piaţă.  „Re­cent, de câteva luni, a crescut businessul şi în domeniul apă­rării. Lu­crăm mult cu subcontractori pentru bazele americane, pentru NATO. Noi închiriem maşini şi ei le folosesc cum doresc. Este o intensificare în domeniul apărării. Bazele americane din România ne solicită şi sunt foarte multe proiecte în ultimele luni datorită geopoliticii“, a spus el. „De asemenea, navele de croazieră nu se mai opresc în Odessa, ci în Constanţa, iar turiştii mai închiriază maşini, unii vor să ia cu tot cu şofer. Ne dezvoltăm şi pe partea de închirieri maşini cu şofer. Se mai dezvoltă industria în domeniul energiei, în special explorarea petrolieră. Avem mult business în zona Mării Negre, ne-au crescut afacerile în domeniul apărării“, a adăugat antreprenorul. O altă oportunitate găsită a fost cea creată de românii care muncesc în străinătate.

„Noi am atacat un alt segment de piaţă şi ne-am dat seama cât de mare este potenţialul: românii care lucrează în străinătate. Sunt 3 milioane de persoane care lucrează în afară, iar forţat, pentru reînnoirea actelor, aproape 600.000 dintre aceştia revin anual în ţară, iar aici au nevoie de mobilitate. Sunt puţini care mai vin cu maşina personală din Spania sau din Italia. La început, eram singurii din Moldova care făceam aşa ceva“, susţine antreprenorul.

În criză însă şi-a adaptat strategia. „Când a venit criza am îngheţat salariile, am început să vindem din maşini. Cea mai importantă schimbare însă a fost strategică, la clienţi: aveam 80% persoane fizice, dar şi 20% companii. În prezent, raportul s-a inversat, am început să mergem foarte active la companii. Nu aşteptăm să vină clienţii la noi, noi mergem după clienţi“, a spus el.

Pe piaţa locală de închirieri sunt 5.000 de maşini, potrivit lui. „Piaţa are potential extraordinar de mare de creştere. Problema este că România este pe ultimul loc în Europa ca număr de turişti străini, ceea ce ne afectează puternic“, a spus Ştefan.

Dacă firmele mari de profil funcţionează pe modelul testat în străinătate: un birou în aeroporturile mari din ţară, ţintind în special turiştii străini, antrepreonorul român a targetat românii care se întorceau în ţară din străinătate, potrivit lui.