Tarom continuă sub cod de turbulenţe: curse anulate de protestul piloţilor nemulţumiţi de salarii

Autor: Mirabela Tiron 17.09.2014
Noul val de turbulenţe care s-a abătut asupra Tarom odată cu refuzul unor piloţi de a efectua zboruri continuă să zdruncine compania de stat, ceea ce slăbeşte şi mai mult poziţia transportatorului pe piaţa aeriană în faţa concurenţilor Wizz Air, Blue Air şi a operatorilor tradiţionali.

Într-o perioadă în care trebuia să recupereze cotă de piaţă şi poziţia de lider pierdută în faţa transportatorului low-cost, Tarom, care a adunat pierderi de peste 200 de milioane de euro în ultimii patru ani, se afundă şi mai mult pe pierderi în condiţiile neoperării unor curse.

Ieri, patru curse Tarom (Bucureşti-Frankfurt, Bucureşti-Geneva, Bucureşti-Iaşi şi Bucureşti- Chişinău) erau anulate, după ce luni alte şapte zboruri nu s-au efectuat din cauza protestului spontan organizat de piloţii companiei. „În noul contract colectiv de muncă nu au fost majorate salariile piloţilor pentru că situaţia companiei nu permite o astfel de măsură, ceea ce a dus la nemulţumirea şi protestul lor“, a afirmat pentru ZF o sursă din cadrul companiei aeriene.

WikiZF: Profilul companiei Tarom

Anul trecut Tarom a transportat 2,1 milioane de pasageri faţă de 2,19 milioane de persoane în 2012, deşi în planul de management aprobat la începutul anului trecut conducerea executivă îşi asumase să ajungă la 2,3 milioane de pasageri. Conducerea privată a companiei şi-a asumat creşterea traficului cu 100.000 de pasageri anual, obiectiv ce va fi greu de atins în condiţiile anulării mai multor zboruri. Veniturile Tarom s-au ridicat în 2013 la 1,2 mld. lei (272 mil. euro), nivel relativ similar cu cel din anul anterior. Compania şi-a redus pierderile cu 44%, până la 130 de mil. lei (30 mil. euro).

Competiţia locală este foarte puternică. Liderul pieţei, operatorul low-cost Wizz Air, şi-a crescut  numărul de pasageri cu 18% anul trecut, până la 3,2 milioane de pasageri, iar anul acesta estimează un trafic mai mare.

Dacă Tarom a trecut prin mai multe valuri de turbulenţe, Wizz Air nu a dat niciun semn de instabilitate, ci a continuat agresiv expansiunea pe piaţă prin introducerea de noi curse şi alocarea de noi aeronave pe aeroporturile din Capitală. Şi low-costul Blue Air, care trecut sub noi proprietari, caută să câştige cotă de piaţă prin noi zboruri lansate. Tarom mai concurează şi cu operatorii tradiţionali Lufthansa, Air France-KLM sau British Airways, ce operează zboruri spre aceleaşi destinaţii ca şi compania de stat. Tarom operează zboruri în 50 de destinaţii cu o flotă formată din 24, aeronave Airbus, Boeing şi ATR.

Ioan Rus, ministrul transporturilor, care a solicitat rezolvarea situaţiei la Tarom, va trimite Corpul de Control la companie pentru a vedea dacă există probleme de management. 

Săptămâna viitoare, luni, vor continua discuţiile la Tarom pentru identificarea unor soluţii care să asigure operarea normală a zborurilor.

Tarom este controlată de Ministerul Transporturilor (cu 97% din acţiuni), în timp ce Compania de Aeroporturi Bucureşti deţine 1,6%, ROMATSA 1,3% şi SIF Muntenia 0,1%.