Lista şantierelor de autostrăzi deschise în prezent în România şi plăţile realizate de CNADNR pentru acestea

Autor: Andreea Neferu 21.09.2014

Aproape 150 din cei circa 200 de kilometri de autostrăzi pe care România îi are în prezent în construcţie ar urma să fie gata în 2016. În cazul unora dintre tronsoane, aşa cum sunt Lugoj-Deva (loturile 2, 3 şi 4) sau Timişoara-Lugoj (lot 2), lucrările au început anul acesta şi ar urma să fie gata abia peste doi ani pentru că licitaţiile de atribuire a contractelor au fost întârziate în ultimii ani.

Cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi aflate în prezent în lucru au fost deschise abia anul acesta şi doar un singur tronson are ca termen estimat de finalizare anul acesta. Astfel, o porţiune de 22,1 kilometri din auto­strada Orăştie-Sibiu, pentru care CNADNR a plătit deja 113 milioane de euro din contractul de 138 de milioane de euro, ar urma să fie deschisă circulaţiei în noiembrie, potrivit datelor de la compania de drumuri. Pe de altă parte, mai multe tronsoane, printre care Timişoara-Lugoj (lot 2), Lugoj-Deva (loturile 2, 3 şi 4) sau Sebeş-Turda (loturile 3 şi 4), ar urma să fie deschise în 2016, în condiţiile în care lucrările au început anul acesta. CNADNR a plătit până acum doar avansul sau anumite lucrări pentru aceste tronsoane. Spre exemplu, pentru lotul al patrulea din autostrada Sebeş-Turda, CNADNR a plătit circa 16 milioane de euro din contractul de aproape 107 milioane de euro. Pe de altă parte, există şantiere pentru care CNADNR nu a livrat până acum nici măcar un euro, aşa cum este cazul tronsonului de 8,7 kilometri pe ruta Gilău-Nădăşelu (pe Autostrada Transilvania), unde contractul se ridică la 58,7 milioane de euro.

CNADNR a cheltuit în primele opt luni ale acestui an doar 79 mil. euro pentru construirea de autostrăzi, adică mai puţin de un sfert din banii pe care statul i-a alocat pentru aceste şosele pentru întreg anul 2014, aproape 400 de milioane de euro, arată o analiză a ZF pe baza informaţiilor transmise anterior de compania de drumuri.