Una dintre cele mai scumpe centuri din ţară, Cluj Est, mai scoate 15 mil. euro din buzunarul CNADNR pentru despăgubiri către constructori

Autor: Andreea Neferu 19.09.2014

Compania Naţională de Autostrăzi şi Dru­muri Naţionale din România (CNADNR) trebuie să plătească circa 14,5 milioane de euro către firma italienească Impresa Pizzarotti, reprezentând contravaloarea unor lucrări suplimentare şi a unor penalităţi de întârziere legate de contractul de construire a centurii Cluj Est (Vâlcele-Apahida), potrivit unei decizii a Tribunalului Bucureşti şi  informaţiilor transmise de compania de drumuri.

„Sentinţa civilă pronunţată de Tribunalul Bu­cureşti în dosar a fost comunicată CNADNR la data de 12 septembrie 2014. (...) Sen­tinţa a fost comunicată Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj pentru a se promova căile de atac“, potrivit răspunsului CNADNR transmis la solicitarea ZF.

Centura Cluj Est este un proiect demarat în 2006, când au fost de altfel semnate şi primele contracte, şi a fost deschisă circulaţiei în două etape, în 2011, respectiv 2013. Aceasta este considerată a fi una dintre cele mai scumpe centuri ocolitoare din ţară, fostul ministru al proiectelor de infrastructură Dan Şova declarând în toamna anului trecut că cei 24 de kilometri ai şoselei au costat 140 de milioane de euro, adică 5,8 milioane de euro pe kilometru, potrivit presei locale. Iniţial, valoarea totală a investiţiei se ridica la 99 de milioane de euro şi avea ca termen de finalizare anul 2010, potrivit informaţiilor ZF. Tronsonul a fost construit de un consorţiu format din Pizzarotti şi italienii de la Tirrena Scavi şi ungurii de la Vegyepszer, iar un sector de drum s-a surpat chiar înainte de a fi deschis circulaţiei.

Pizzarotti se numără, alături de Astaldi şi Tirrena Scavi, printre cele mai cunoscute firme italieneşti care au lucrat la infra­structura rutieră din România. Printre pro­iectele pe care Pizzarotti le-a realizat în ţară se numără şi tronsonul de autostradă Bucureşti - Moara Vlăsiei (19,5 kilometri), care face parte din autostrada Bucureşti - Ploieşti. Din acest tronson însă, circa 6,5 kilometri, care ar trebui să facă conexiunea între Capitală şi centura Bucureştiului, nu sunt încă finalizaţi, iar recent CNADNR a publicat pe site-ul propriu un document prin care anunţa că „pentru contractul de proiectare şi execuţie a autostrăzii Bucureşti - Ploieşti (primii 19,5 kilometri) a fost iniţiată o procedură de încheiere a unui act adiţional de renunţare de comun acord, atât de către beneficiar (CNADNR - n.red.), cât şi de către antreprenor (Impressa Pizzarotti -  n.red.) la lucrările aferente sectorului de autostradă cuprins între kilometrul 0 şi kilometrii 3+325“. Cu alte cuvinte, primii 3,3 kilometri ai autostrăzii Bucureşti - Ploieşti au rămas fără constructor, ceea ce înseamnă că CNADNR trebuie să organizeze o nouă licitaţie pentru construirea acestui mic sector de drum. Impresa Pizzarotti  a înregistrat anul trecut afaceri de 31 de milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.