Jirí Sitler, ambasadorul Republicii Cehe în România: „În 75% din timpul de muncă mă ocup de promovarea intereselor economice ale Cehiei“

Autor: Bogdan Cojocaru 26.09.2014

Este pasionat de lingvistică şi de hiking, a fost în tinereţe chiar şi pe Vârful Omul, cel mai înalt vârf din Piatra Craiului, şi îi place în special berea neagră. Nu se sfieşte să vină la serviciu, la ambasadă, pe bicicletă. Una dintre cărţile care l-au impresionat este Maestrul şi Margareta. Acum este implicat în două proiecte de cărţi, dintre care unul priveşte ilustrarea în benzi desenate a relaţiilor bilaterale româno-cehe, şi ar sta ore în şir la discuţii despre literatură şi cultură, ceea ce a şi făcut în interviul acordat Ziarului Financiar. Prin cultură, prin cărţi, Ambasada Cehiei îşi promovează imaginea ţării în România.



„Însă în 75% din timpul de muncă mă ocup de promovarea intereselor economice ale Cehiei“, ne mărtu­riseşte Jiri Sitler, ambasadorul Republicii Cehe la Bucureşti.

Cehia modernă a plecat, ca şi România, din comunism, dar a intrat mai devreme în Uniunea Europană, în 2004, iar în 2006 a fost inclusă de Banca Mondială în grupul restrâns al economiilor dez­vol­tate, cu un an mai înainte ca România să adere la UE.

Ce ştiu cehii, un popor cu un PIB per capita de două ori mai mare decât cel al românilor, despre români? Dacia. Este poate singurul brand românesc cunoscut acolo. Ce ştiu românii despre Cehia? Praga este un oraş de vis, încălţămintea Bata o poţi găsi peste tot în lume, pe factura la curent electric scrie CEZ, iar Skoda este sora mai mică, dar la fel de respectată, a Volkswagen, marcă nemţească.

 

Promovare şi consistenţă în calitate

Republica Cehă îşi promovează puternic afacerile în România şi în altă parte. CEZ este un colos al energiei şi are nevoie de clienţi. Dar pe lângă giganţi ca acesta mai sunt micile afaceri, unele interesate de piaţa ro­mâ­nească. Ambasada le ajută facil­itând, prin evenimente sau forumuri, întâlniri între antreprenorii cehi şi autorităţile şi oamenii de afaceri din România. De asemenea, ambasada îi pune în legătură pe nou-veniţi cu cei care au deja ex­perienţă pe piaţa românească. În plus, ambasada organizează şi eveni­mente mici. Dacă o companie vrea să facă o prezentare, apelează la amba­sadă, care poate oferi, printre altele, spaţiu de prezentare, a explicat domnul Sitler.

Însă românii au şansele lor să se afirme pe piaţa cehă, ne-a asigurat am­ba­sadorul. Transportul feroviar din Cehia a fost privatizat, iar nou-veniţii pe piaţă vor avea cu siguranţă nevoie de vagoane.

Astra Vagoane Călători din Arad are deja un contract de mai multe zeci de milioane de euro pentru furnizarea de vagoane companiei cehe RegioJet. Flota va deservi linia Praga - Hamburg. Acesta ar fi al doilea contract încheiat de Astra cu RegioJet.

De asemenea, cehilor le plac vi­nu­rile roşii şi seci, iar România pro­duce astfel de vinuri. Dar pentru a avea succes pe piaţa cehă, ca pe orice altă piaţă dezvoltată, producătorii români va trebui să respecte două principii: pro­movare şi consistenţă în calitate, spune ambasadorul. 

 

Ambasada celebrează ziua naţională a Cehiei pe 28 septembrie, ziua berii şi ziua statalităţii

Cum sunt cehii? Sunt deschişi în opinii, dar conservatori în comportament. Poate de aceea ei privesc cu scepticism tot ceea ce este străin, iar afacerilor străine, cum sunt cele din Europa de Est, le este greu să se impună pe piaţa cehă. În cehi se regăseşte un fel de patriotism economic, care se reflectă, spre exemplu, şi în reticenţa faţă de euro.

Dar poate nicăieri în altă parte acest patriotism economic nu este mai evident ca în consumul de bere.

Despre bere, ambasadorul Sitler spune că este importantă pentru cultura Cehiei, dar şi pentru economie. Berea este parte din viaţa de zi cu zi a cehilor şi are şi o zi naţională, 28 septembrie, ziua Sfântului Wenceslas, patronul berarilor cehi şi al statului ceh. De aceea, Ambasada Cehiei la Bucureşti a ales să celebreze ziua naţională a Cehiei pe 28 septembrie, în loc de data tradiţională de 28 octombrie – ziua independenţei Cehoslovaciei.

De altfel, a fost înaintată Parlamentului României propunerea ca 28 septembrie să fie declarată ziua minorităţii cehe din România.

Anul acesta cehii aniversează 25 de ani de libertate.