Creioane, pixuri şi culori de 1,5 mil. euro din Cehia pe birourile, în şcolile şi atelierele de artă din România
A transformat în 20 de ani o firmă de 20.000 de dolari într-o afacere cu vânzări de aproape 1,5 mil. euro care reprezintă în România compania cehă Koh-I-Noor Hardtmuth, unul dintre cei mai mari producători de creioane, pixuri şi materiale pentru pictură din lume. Dinu Mihail Maravela, directorul general al Koh-I-Noor Hardtmuth România, povesteşte pentru ZF despre aventura pe care a avut-o şi încă o mai trăieşte în businessul românesc.
Cum aţi ajuns să reprezentaţi Koh-I-Noor Hardtmuth în România?
Maravela: Firma a fost înfiinţată încă din 1994 de doi pieteni cehi care pe rând s-au retras din afacere, primul în 1995, cel de-al doilea în 2004, iar eu am intrat din octombrie 1995, când, la întoarcerea mea din Praga, unde am absolvit Universitatea Politehnică cu specializare în managementul economiei, am avut de ales dintr-un portofoliu cu 13 tipuri de afaceri. Una dintre ele a fost importul şi distribuţia produselor de papetărie.
Primul import de produse a avut loc la începutul anului 1996, iar direct de la Koh-I-Noor Cehia în 1997. Pe piaţa românească existau încă şapte companii care distribuiau produse Koh-I-Noor, axate pe o gamă restrânsă, de cel mult 10-20 de produse.
De la început am mers pe ideea de a promova tot ceea ce înseamnă marca Koh-I-Noor. Datorită acestei strategii şi totodată ponderii noastre de 33% din tot ceea ce reprezenta la acea dată Koh-I-Noor pe piaţa românească, am reuşit în 2005 să-i convingem pe cei de la Koh-I-Noor să investească în România şi să înfiinţeze o reprezentanţă în care să fim parteneri cu drepturi egale.
De ce obstacole v-aţi lovit?
Maravela: Din păcate, chiar de la încept ne-am confruntat cu aberanta creştere a cursului dolarului faţă de leu, şi anume în toamna anului 1997 de la 3.500 până la 10.000 lei/dolar. S-au pierdut mulţi bani atunci deoarece marfa intra în ţară la un curs mic, iar plata acesteia se făcea la un curs mărit. Aceşti bani ar fi ajutat la dezvoltarea afacerii în ritmul preconizat iniţial.
La transformarea noastră în reprezentanţa Koh-I-Noor în România a trebuit să ne folosim de toate resursele pe care le aveam la îndemână, logistice şi umane, pentru a convinge vechii importatori să nu renunţe la brandul Koh-I-Noor, oferindu-le condiţii bune de aprovizionare şi plată pentru un câştig comun, având în vedere că şi aceştia la rândul lor au consumat resurse umane şi financiare pentru a crea piaţă pentru aceste produse.
Cu câţi bani aţi pornit în această aventură?
Maravela: Iniţial, fiecare asociat a pornit cu câte 10.000 de dolari. În timp, apărând necesitatea unui spaţiu de depozitare mai cuprinzător, a urmat şi cea mai importantă investiţie, depozitul nostru de pe DN7, şoseaua Bucureşti - Târgovişte, cu o suprafaţa de 1.000 de metri pătraţi.
Cât vindeţi, cui şi ce?
Maravela: Începând cu 2012 am depăşit la vânzări pragul de 6.500.000 de lei. Este o activitate sezonieră, având în vedere că se adresează în cea mai mare parte şcolarilor, preşcolarilor, dar şi artiştilor şi pasionaţilor de artă, având în vedere că produsele de artă au o pondere importantă în sortimentul nostru.
Însă pentru a compensa sezonalitatea, am ales ca în fiecare an să completăm portofoliul de produse complementare cu cele de la Koh-I-Noor de la alţi producători. În momentul de faţă avem în portofoliu nouă mărci.
Dintre cele mai vândute produse, livrate de propriile fabrici din Uniunea Europeană, pot fi menţionate creioanele cu grafit de diferite durităţi – aici trebuie spus că Joseph Hardtmuth, primul proprietar al Koh-I-Noor, este inventatorul acestui tip de grafit - plastilina şcolară KOH-I-NOOR, cu un rulaj de peste 500.000 de seturi anual, hârtia creponată cu o paletă largă de culori, blocurile pentru desen cu hârtie groasă de 180 de grame şi culorile tempera KOH-I-NOOR.
Cine sunt colaboratorii dumneavoastră din România?
Maravela: Practic acoperim întreaga gamă de distribuţie: astfel, începând cu distribuitori, magazine/librării şi reţele de hiper şi supermarketuri, până la clientul final, prin livrări directe sau prin magazinul nostru online.
Cine a fost Hardtmuth şi ce înseamnă KOH-I-NOOR
În 1790 Joseph Hardtmuth, fondatorul KOH-I-NOOR, a revoluţionat creionul tradiţional - bucăţile întregi de grafit atât de scumpe au fost înlocuite cu un amestec format din grafit pulbere şi lut, ceea ce oferea atât posibilitatea producţiei creioanelor cu diferite tipuri de grafit, cât şi accesul maselor la creionul pe care îl folosim şi astăzi.
În 1848, fiii săi înfiinţau fabrica pentru producerea acestora din Ceské Budejovice, care işi păstreaza forma şi destinaţia şi în zilele noastre.
Regina Victoria a Marii Britanii a fost atât de indrăgostită de aceste creioane, încât le-a comparat cu faimosul diamant KOH-I-NOOR, „Muntele de Lumina“, care se afla în coroana regală.
„Practic, acoperim întreaga gamă de distribuţie: astfel, începând cu distribuitori, magazine/librării şi reţele de hiper şi supermarketuri, până la clientul final, prin livrări directe sau prin magazinul nostru online.“