Spitalele au pierdut bătălia cu clinicile. Au luat doar 10% din businessul din servicii medicale

Autor: Ioana David 05.10.2014

Spitalele private au ajuns la afaceri de 113 mil. euro în 2013, ceea ce reprezintă 10% din întreg businessul din servicii medicale, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului. La zece ani de la apariţia primului spital privat, la Sibiu, unităţile cu paturi nu au reuşit să „muşte“ mai mult de 10% din acest sector, care trece de 1 mld. euro şi care continuă să fie dominat de clinici.



Valoarea afacerilor reali­zate de spitale este si­milară cu cea a cabi­ne­telor stomatologice, care au avut un start mult mai timpuriu, fiind primul serviciu din domeniul sănătăţii pe care statul român l-a privatizat.

Cu toate că reprezintă o felie mică din piaţă, spitalele private au avut o ascensiune rapidă începând cu 2008, anul de dinaintea crizei, luat ca reper în anali­zele economice. Astfel că de la 30 mil. euro în urmă cu şase ani, spitalele au crescut de mai bine de patru ori.

„Spitalele private specializate au început să se dezvolte după anul 2009 ca alternative la sistemele de tratament existente în sectorul de stat şi la spitalele din străinătate. Clinicile ge­neraliste private specializate în prin­cipal în analize medicale, servicii de imagistică şi de diagnosticare s-au dezvoltat anterior anului 2009 şi pre­supun investiţii mai mici comparativ cu investiţiile pentru spitalele specializate în tratamentul afecţiu­nilor. Programul naţional implementat în anul 2007 de către ministrul Nicolăescu şi introdu­cerea abona­mentelor a ajutat dezvoltarea mai rapidă a pieţei clinicilor medicale“, spune Alin Rădăşanu, pre­şedintele consiliului de administraţie al Ropharma, unul dintre acţionarii Spitalului Sf. Constantin din Braşov.

În Capitală primul spital privat a fost deschis în 2005, Euroclinic, astăzi fiind integrat în reţeaua Regina Maria. În 2013, Euroclinic s-a aflat pe locul trei în topul celor mai mari spitale private, în faţa sa aflându-se Icco (care operează spitalul Clinicco) şi Delta Health Care (care operează spitalul Ponderas).

„Investiţiile majore în spitalele private au început în 2011, dar până la acel moment nu putem vorbi de o efervescenţă în dezvoltarea lor. Acest lucru se datorează în special complexităţii managementului în cazul unui spital privat. Există mulţi operatori independenţi pe piaţa din România care au probleme cu rentabilizarea investiţiilor şi a căror funcţionare este strâns legată de fondurile de la Casa de Asigurări de Sănătate. Suntem câţiva cei care susţinem un astfel de business profitabil“, a afirmat Fady Chreih, directorul executiv al operatorului de servicii medicale private Regina Maria.

Pe primele două locuri în topul celor mai mari spitale se află afaceri dezvoltate de antreprenori (Călin Costan este acţionarul majoritar al Clinicilor Icco SRL) sau medici români (chirurgul Cătălin Copăescu este acţionarul majoritar al Ponderas).

 

Clinicile rezistă

De cealaltă parte, clinicile şi-au menţinut poziţia puternică în piaţa de servicii medicale private, ajungând la un business cumulat de 631 mil. euro anul trecut, faţă de 387 mil. euro în 2008, arată datele de la Registrul Comerţului.

Datele se referă la cifra de afaceri a companiilor care au ca obiect de activitate activităţile de asistenţă medicală generală şi specializată.

Serviciile de ambulatoriu au repre­zentat baza pe care piaţa de servicii medicale a început să se dezvolte, acestea fiind mulţi ani singurele care au funcţionat la privat.

Bazele MedLife, spre exemplu, au fost puse în 1996, iar primul spital al reţelei a fost deschis în 2007. În prima etapă a dezvoltării pieţei serviciilor medicale au apărut abonamentele de sănătate, care asigurau accesul pacien­ţilor la servicii de ambulatoriu contra unei sume lunare. Anual, acestea repre­zintă un business de peste 40 mil. euro.

Cele mai multe spitale private s-au deschis în perioada 2011-2012, cele mai multe fiind de tip generalist, în care serviciile de obstetrică-ginecologie adu­ceau cele mai multe venituri. 

Acum piaţa privată pare că trece într-o nouă etapă în care asigurările câştigă teren, iar marile companii schimbă abonamentele pe asigurări.

O analiză recentă a ZF arată că de la începutul anului companii cu 54.000 de abonaţi au semnat contracte de asigurări, iar dacă se ia în considerare un preţ minim de 150 de euro (anual) pentru o asigurare, rezultă că noile înţelegeri reprezintă pentru firmele de asigurare un business de cel puţin 8 mil. euro, care adunat la o piaţă de 20 mil. euro anul trecut, ar înseamna o creştere de 40%.

Cel mai mare contract vine chiar de la cea mai mare companie din România. Surse din piaţă citate de ZF arată că Omniasig şi Signal Iduna au câştigat contul Petrom, cel mai mare angajator din economie, care are 20.000 de salariaţi.  „Începând cu 1 septembrie 2014, angajaţii OMV Petrom au asigurări private de sănătate încheiate de com­panie. (..) Prin trecerea la asigurări private de sănătate cresc beneficiile pentru angajaţi, care au astfel o asigurare a cărei primă este plătită de companie, care acoperă în plus faţă de abonamente şi costurile cu spitalizarea şi intervenţiile chirurgicale şi au acces la mai multe clinici din toate zonele geografice ale Romaniei“, au spus reprezentanţii Petrom. Poliţa este valabilă un an de zile.

Alte companii care au optat pentru asigurări sunt Transgaz, Renault, Auchan sau Transelectrica.