Ghosn, Renault: Uzina Dacia este foarte eficientă, dar nu este imună la probleme. Salariile mai mari pot veni doar dacă există eficienţă mai mare

Autor: Bogdan Alecu 02.10.2014

Carlos Ghosn, unul dintre cei mai puternici executivi din industria auto mondială, care conduce Alianţa Renault-Nissan din funcţia de preşedinte şi CEO atât al Grupului Nissan, cât şi al Grupului Renault, spune că uzina Dacia de la Mioveni este în prezent una "eficientă, dar nu imună la probleme", motiv pentru care aceasta trebuie să se menţină competitivă în continuare, mai ales în ceea ce priveşte costurile de producţie.

"Dacă vom avea costuri mai mari de producţie în România, nu este un lucru bun pentru economia românească. Cu toţii suntem îngrijoraţi de acest lucru. Dar sunt multe uzine care sunt competitive chiar dacă salariile urcă. Acest lucru înseamnă o îmbunatăţire a eficienţei, productivităţii, organizării, proceselor de producţie. Faptul că salariile vor urca în ţările emergente cu toţii ştim asta, este un lucru normal. Dar ce este important este ca atunci când salariile urcă, să existe sisteme suficient de eficiente pentru a compensa această creştere", a declarat pentru ZF Carlos Ghosn, în cadrul unui eveniment al Grupului Renault, înaintea Salonului Auto de la Paris, cel mai aşteptat eveniment al anului în industrie.

Uzina Dacia a produs anul trecut peste 342.000 de maşini, acesta fiind cel mai ridicat volum atins până acum la Mioveni şi totodată, salariul mediu net în uzină este la peste 3.000 de lei, valoare aproape dublă comparativ cu valoarea medie la nivel naţional. Mai mult uzina din România are un salariu mediu mai mare decât cele din Tanger, Turcia sau Rusia, potrivit oficialilor Dacia. Pe de altă parte, în Tanger Renault continuă să investească în pregătirea salariaţilor, iar producţia este la un sfert din capacitate.

"Tocmai datorită rezultatelor foarte bune ale Mioveni noi am construit uzina din Tanger, Maroc, uzină care de asemenea devine o bază foarte competitivă. ambele se concentrează pe platforma M0 Logan. Ambele reprezintăo sursă foarte bună pentru această gamă. Şi Tanger nu va rămâne prea mult timp cu producţia la numai 150.000 de maşini anual, aceasta va creşte în viitor. Noi comparăm uzinele când vine vorba de competitivitate în funcţie de platforma utilizată pe modelele asamblate acolo, motiv pentru care Mioveni este comparată cu Tanger, nu cu uzinele din Spania sau Franşa", a subliniat Carlos Ghosn.

Dacă vom avea costuri mai mari de producţie în România, nu este un lucru bun pentru economia românească, în opinia şefului Grupului Renault. "Cu toţii suntem îngrijoraţi de acest lucru. Dar sunt multe uzine care sunt competitive chiar dacă salariile urcă. Acest lucru înseamnă o îmbunatăţire a eficienţei, productivităţii, organizării, proceselor de producţie. Faptul că salariile vor urca în ţările emergente cu toţii ştim asta, este un lucru normal. Dar ce este important este ca atunci când salariile urcă, să existe sisteme suficient de eficiente pentru a compensa această creştere", a subliniat Carlos Ghosn.

Tot la capitolul eficienţă intră şi infrastructura din zona uzinei Dacia. Din cauza lipsei unei autostrăzi care să lege Piteştiul de Nădlac şi de infrastructura vest-europeană, compania pierde 30 de euro pe fiecare automobil. Dar chiar şi în aceste condiţii, nu există o dată clară de începere a lucrărilor la o autostradă sau drum expres între Piteşti şi Sibiu, cu toate că francezii şi compania Dacia a susţinut acest proiect de mulţi ani.

"Piteşti este în prezent una dintre cele mai competitive uzine ale noastre. Uzina poate creşte, dar trebuie să ne asigurăm că această creştere nu va fi făcută în detrimentul competitivităţii sale. Se întâmplă ca atunci când o uzină creşte prea mult şi prea repede, să îşi piardă din competitivitate. Nu este imposibil ca într-o zi la Mioveni să se producă un model Renault într-o zi, dar în acest moment nu este nevoie de acest lucru. Producem în România platforma M0 deoarece nu ar fi competitiv să o producem în Europa de Vest", a spus Ghosn.

În prezent la Mioveni sunt produse modele Renault, dar acestea sunt automobile realizate pe platforma Logan şi comercializate pe pieţe unde marca Dacia nu este prezentă.