Dovada că firmele nu investesc: 40% din credite sunt pentru nevoi curente

Autor: Andra Oprescu 09.10.2014
Creditele pentru achiziţia de echipa­men­te şi pentru investiţii imobiliare ajun­geau la 79 miliarde de lei la finalul lunii au­gust şi reprezentau numai 40% din cre­ditelor acordate şi angajamentele asumate de bănci pe segmentul companiilor.

Cea mai mare parte a creditelor sunt acor­date pentru finanţarea nevoilor cu­ren­te sau a stocurilor. Creditele pentru capital de lucru reprezentau 75 mld. lei în august.

Companiile se tem încă să se arunce în proiecte de investiţii, iar apetitul lor de a se în­datora rămâne anemic. La nivel agregat, ex­punerea băncilor pe segmentul compani­ilor a crescut cu o singură cifră în ultimul an.

Analiştii spun că de vină sunt  înceti­nirea economiei, diferitele măsuri fiscale ne­în­curajatoare, dar şi problemelor ante­rioa­re pe care companiile le-au avut cu finanţările de la bănci. Restanţele la plata creditelor companiilor au urcat pe fondul crizei financiare, veniturile reducându-se puternic, în special în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.

Situaţia nu este prea diferită faţă de anul trecut, creditele acordate pentru investiţii fiind relativ constante. Faţă de august 2013 se constată însă o contracţie pe partea de credite pentru finanţarea stocurilor, care au scăzut cu aproape 10%.

Împrumuturile în lei contractate de companii au crescut cu 6,5% în august faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dar contracţia a fost de aproape 14% pe partea de finanţări în valută. Totodată, faţă de luna iulie a existat o scădere de 0,2% şi pe partea creditării în moneda naţională.

Reluarea de către bănci a finanţării compa­niilor este esenţială pentru econo­mie. Băncile au lichiditatea necesară, indi­ca­torul de solvabilitate este ridicat, iar ban­che­rii afirmă că sunt dornici să accelereze cre­ditarea, inclusiv pe partea de corporate. Totuşi, pe lângă cererea scăzută, aver­siu­nea la risc rămâne ridicată.

„Este posibil ca pentru fructificarea po­ten­ţialului important al cererii eligibile din partea companiilor să fie necesară şi o îm­bu­nătăţire a calităţii şi expertizei perso­nalu­lui implicat în activitatea de acordare cre­dite, de analiză a riscurilor şi de con­siliere a companiilor, precum şi o mai bună personalizare a produselor şi serviciilor oferite“, se arată într-un raport al BNR.