Master Planul General de Transport: De câţi bani are nevoie România pentru a-şi pune la punct infrastructura de transport

Autor: Andreea Neferu 19.10.2014

România are nevoie de 49 de miliarde de euro până în 2030 pentru a-şi pune la punct cât de cât căile de comunicaţii – autostrăzi, căi ferate, căi navigabile. Dar maximum ce poate strânge sunt 35 de miliarde de euro. În faţa acestor sume exorbitante soluţia găsită de autorităţi şi sugerată în Master Planul General de Transport, aflat în aceste zile în dezbatere publică, este „să taie“. Dar până unde se poate strânge „cureaua“ investiţiilor?

Potrivit documentului citat, reţeaua de drumuri are nevoie de 26 de miliarde de euro până în 2030, dar maximum de sume pe care le poate obţine sunt 17,8 mld. euro. Reţeaua feroviară are nevoie de 19,5 mld. euro, dar pentru ea nu s-ar găsi decât 15,3 mld. euro, în vreme ce pentru transportul naval este nevoie de 2,2 mld. euro şi nu sunt decât 1,1 mld. euro. Dar este „tăierea“ o „politică corectă“ pentru o ţară care are una dintre cele mai deficitare reţele de comunicaţii din Europa, fie că vorbim de drumuri, autostrăzi, căi ferate?

Master Planul General de Transport este un document strategic care va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi până în 2030 şi este un document obligatoriu pentru atragerea fondurilor europene în sectorul de profil în intervalul 2014-2020.