Rozeul, fenomenul din industria vinului, a luat 8% din piaţă. Este o categorie la modă şi se pliază pe ocazii de consum pe care vinul nu le avea înainte

Autor: Ioana David 17.10.2014

♦ „Dacă acum trei ani te duceai într-un loc cu pretenţii şi toată lumea avea şampanie la masă, acum toată lumea are magnumuri de roze“ ♦ Restaurantul Loft din Capitală vinde 280 de sticle de roze pe săptămână ♦ În România se consumă 2,5-3 milioane de hectolitri de vin anual, ceea ce înseamnă că la o pondere de 7-8% vânzările de roze sunt de aproximativ 0,2 mil. hl pe an.

Vinul roze a ajuns să aibă o pondere de 7-8% din piaţa totală de vin, formându-se practic în ultimii doi - trei ani, când s-a dovedit cel mai efervescent segment din acest sector. Dinamica pe care roze-ul o cunoaşte în România are loc după ce şi în alte state, precum Franţa sau SUA, această categorie s-a dovedit a fi un fenomen.

Franţa, mai exact regiunea Provence, este considerată patria vinului roze, însă o altă zonă bine cunoscută este şi Languedoc. În Franţa, datele citate de revista Forbes arată că rozeul a depăşit în 2013 consumul de vin alb pentru prima dată.

„A crescut foarte mult rozeul, este un segment efervescent. Este în linie cu ce se întâmplă în anumite state din Europa. În Franţa acum zece ani a început ceea ce se întâmplă la noi acum şi a crescut de zece ori în câţiva ani. În România se simte de vreo trei ani, iar în ultimii doi a crescut foarte puternic“, spune Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar. Printre vinurile roze din portofoliul Murfatlar se află Arezan Fetească Neagră Roze, Sable Noble Roze Cabernet Sauvignon & Fetească Neagră, Rai de Murfatlar Roze sau Lacrima lui Ovidiu Roze.

În cele şapte magazine Vinexpert (inclusiv magazinul online), Florin Bejan, acţionarul majoritar, vinde câteva zeci de vinuri roze, din care numai zece sunt din Franţa.

„Vinul roze este un fenomen pentru că se menţine la un nivel ridicat şi toamna şi iarna, nu doar vara. Vara este un vârf într-adevăr, dar dacă înainte vân­zările începeau să coboare în perioada rece, acum volumul este consistent şi după“, a spus Bejan.

Anul acesta, Vinexpert a adus trei noi vinuri roze spumante în portofoliu, însă oferta de roze din portofoliu s-a mărit în fiecare dintre ultimii ani.

De altfel, producătorii spun că un alt motiv pentru care rozeul este într-o creştere atât de puternică este faptul că înlocuieşte vinul spumant, iar modalitatea de prezentare, de obicei în sticle de 1,5 litri, numite magnum, este extrem de atractivă pentru pătura nouă de consumatori.

Recordul Loft de roze: 15.500 de euro într-o singură zi

Restaurantul LOFT din Capitală, deţinut de antreprenori locali, vinde în medie 280 de sticle de vin roze pe săptămână, în condiţiile în care în meniul de vinuri au fost incluse 18 vinuri roze (atât din ţară cât şi din import din Franta, Italia, Chile). „Practic cererea s-a dublat în ultimii doi ani şi oricât de pregătiţi am fi fost din punctul de vedere logistic, am avut surpriza să rămânem out of stock pe (…) Whispering Angel“, spune Ion Biriş, managing partner al LOFT.

Whispering Angel este cel mai bine vândut rose din meniu, care în cea mai buna zi a avut vânzări de 400 de sticle pe zi, iar dintre vinurile româneşti, în top se află Tarla 101 Rose (de la Corcova). Preţul unei sticle de Whispering Angel este de 175 de lei, ceea ce înseamnă că în ziua cu vânzări record, încasările au fost de 68.000 de lei (15.500 de euro).

„Cererea este în creştere şi pe celelalte locaţii HoReCa pe care le detinem. Spre exemplu la Crama Domnească, un restaurant cu un alt target decât LOFT, dar si cu o cu totul altă selecţie de vinuri, în ultimele trei luni vânzările de vinuri s-au împărţit în 40% alb, 40% rose, 20% roşu, în timp ce la LOFT Mamaia vânzările de vinuri rose au reprezentat 80% din totalul vânzărilor de vinuri“, a adăugat Ion Biriş.