Cei mai puternici 20 de executivi din bunuri de larg consum au pe mână brandurile de 5,5 mld. euro care dictează regulile la raft

Autor: Dana Ciriperu 22.10.2014

Estonianul Jaak Mikkel este din iu ­nie directorul general al compa­niei Coca-Cola HBC, cel mai mare business din producţia de băuturi, o companie care a renun­ţat în criză la aproape 1.000 de salariaţi şi a pierdut 11% din cifra de afaceri (în 2013 faţă de 2008). Cu toate acestea, îmbuteliatorul local al Coca-Cola a rămas liderul pieţei, cu afaceri de 1,8 mld. lei (408 mil. euro) în 2013.

Mikkel lucrează în cadrul Coca-Cola HBC din anul 2008, iar înainte a lucrat timp de zece ani în cadrul companiei Shell. El l-a înlocuit pe francezul Stephane Batoux, care nu a părăsit însă România, ci a fost recrutat să conducă cea mai mare afacere antre­prenorială din industria laptelui – Albalact Alba-Iulia. Raul Ciurtin, acţionar al producă­torului cu afaceri de aproape 100 mil. euro a rămas preşedinte al companiei.

A treia mutare importantă din acest an în industria bunurilor de larg consum a avut loc la Ursus Breweries, liderul pieţei berii. Managerul rus de 43 de ani Igor Tikhonov a preluat la începutul anului conducerea producătorului de bere cu afaceri de 1,43 mld. lei (323 mil. euro), într-un context nefavorabil pentru o piaţă de 1,8 mld. euro anual, estimată să scadă cu până la 10% în acest an. Cei trei sunt singurii şefi noi de companii în topul celor mai mari 20 de producători din FMCG, alţi 17 executivi păstrându-şi poziţiile de cel puţin un an.

Toţi cei 20 de manageri sunt oameni- cheie în businessul românesc, ei pun pe piaţă brandurile care iau pulsul comerţului la raft. Împreună, cei mai mari 20 de jucători din FMCG au avut anul trecut o cifră de afaceri de 24 mld. lei (5,5 mld. euro), în creştere cu 2% faţă de 2012 şi cu aproape 40% mai mare faţă de 2008, anul când economia avansa cu peste 7%.

În top 20, multinaţionalele domină cate­goric industria tutunului, piaţa berii, a deter­genţilor, în timp ce industria cărnii este pe mâna antreprenorilor români: Transavia, Agricola Bacău şi Unicarm (afacere care include producţie, dar şi retail). Pe piaţa laptelui, Alba­lact a venit după francezii de la Danone.

Radu Lăzăroiu (Romaqua), Lucian Ghi­nea (Bergenbier) şi Grigore Horoi (Agricola Bacău) sunt singurii executivi români care conduc o companie din top 20, în timp ce Ioan Popa (Transavia Alba-Iulia) şi Vasile Lucuţ (Unicarm Satu-Mare) sunt antreprenorii care nu au cedat poziţiile executive şi sunt implicaţi în continuare direct în business. Clasamentul celor mai mari 20 de jucători din FMCG a luat în calcul doar companiile care activează ex­clusiv în acest sector.

Firme precum Bunge (piaţa uleiului), Agrana (piaţa zahărului) sau Henkel (cos­metice) nu au fost incluse în clasament pentru că o parte importantă din business vine din agricultură sau materiale de construcţii.